چرا طلا دوباره گران شد؟

جنگ روسیه و اوکراین کم‌سابقه‌ترین وضع را در نرخ اونس جهانی ایجاد کرده است.

چرا طلا دوباره گران شد؟

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار کرد: این روزها به خاطر اتفاقاتی که در صحنه بین‌الملل بین دو کشور روسیه و اوکراین افتاده، کل اقتصاد دنیا تحت تأثیر قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که روی اونس جهانی طلا نیز اثر گذاشته و آن را دچار نوسانات افزایشی کرده است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران افزود: نوسانات فعلی در اونس جهانی کم سابقه‌ترین وضع را ایجاد کرده است به شکلی که دیروز هر اونس تا ۲ هزار و ۶۹ و ۷۰ دلار نیز بالا رفت که در زمان اوج کرونا و مشکلات و گرفتاری‌های دنیا نیز اونس تا این اندازه بالا نرفته بود و در آن زمان حداکثر تا ۲ هزار و ۶۲ دلار بالا رفت.

وی ادامه داد: نوسانات اونس جهانی بر قیمت داخلی طلا اثرگذار بوده که موجب شده انتظارات خوبی در داد و ستد و خرید طلا نداشته باشیم. اسفند ماه خرید طلاست و باید بیشتر از ماه‌های دیگر رونق داشته باشیم اما اسفند امسال وضع متفاوت است و داد و ستد در بازار زیاد نیست.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

محمدولی گفت: قیمت‌ها هم در بازار بالا رفته است؛ امروز نرخ اونس جهانی ۲ هزار و ۳۴ دلار و ۶۰ سنت، هر مثقال طلای آب شده ۵ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر شاهد نوسان قیمت‌ها هستیم. در ابتدای هفته جاری قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز پایین رفته بود اما مجدد به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش فقط در این هفته داشتیم.

اگر بازار ارز کنترل نمی‌شد، قیمت طلا به شدت بالا می‌رفت

وی با اشاره به حباب سکه، افزود: به فاصله قیمتی بین طلا و سکه اصطلاحاً حباب می‌گویند که امروز حباب سکه ۳۵۰ هزار تومان شده است.

محمدولی تصریح کرد: بازار ارز در حال کنترل شدن است، اگر بازار ارز کنترل نمی‌شد با این وضعیت افزایش نرخ اونس جهانی، قیمت سکه و طلا بالاتر می‌رفت اما کنترل بازار ارز موجب شده که التهاب و هیجان زیادی در بازار طلا و سکه ایجاد نشود که امیدواریم این روند تداوم یابد و در ادامه به یک آرامش و ثباتی برسیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11287

ارسال نظر