حال و هوای بهاری دلار | هراس دلار تهران از تهدید آب طالبان | دلار سقوط کرد

قیمت دلار در ادامه روند کاهشی خود امروز وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و قیمت آن در بازار آزاد به ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. البته دلار هفته گذشته هم سری به کانال ۵۰ هزار تومان زده بود اما دوباره یک کانال صعود کرد. کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

حال و هوای بهاری دلار | هراس دلار تهران از تهدید آب طالبان |  دلار سقوط کرد

قیمت دلار در ادامه روند کاهشی خود امروز وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و قیمت آن در بازار آزاد به ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. البته دلار هفته گذشته هم سری به کانال ۵۰ هزار تومان زده بود اما دوباره یک کانال صعود کرد. کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

قیمت دلار هرات اما کاهش بیشتری داشت و به قیمت ۵۰ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. این کمترین قیمت دلار ظرف چند ماه گذشته است.

رشد قیمت دلار در پشت خط

قیمت دلار  روز جمعه از نیمه کانال ۵۱ هزار تومان عبور کرد و همین امر باعث شد کمتر کسی حاضر به فروش دلار شود. البته دلار در واپسین ساعات معاملات پشت خطی دیشب در محدوده ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان ایستاد.

نرخ دلار که روز گذشته در معاملات پشت خطی تهران و هرات صعودی شده بود  در  ساعت اولیه بازار امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه نزولی شد. اسکناس آمریکایی در هرات دیروز تقریبا ۳۰۰ تومان رشد کرد و به مرز حمایتی ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید اما در بازار امروز در ساعاتی در محدوده ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید اما دوباره به بالای مرز ۵۱ هزار تومان برگشت و به نزدیکی مرز حمایتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید . 

دلار در تهران نیز امروز یک مرز حمایتی را از دست داد  و نوسان کاهشی را ثبت کرد. اما در ادامه معاملات با توجه به رشد دلار در هرات و نرخ حواله درهم  مسیر رشد را در دنبال کرد. 

برخی از فعالان می‌گفتند تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای مرز ۵۱ هزار تومان است ، احتمال برگشت به پله هفتم و هشتم کانال ۵۰ هزار تومان غیر محتمل خواهد بود. 

در دو روز پایانی هفته قبل اختلاف ایران و افغانستان درباره رهاسازی و تامین حقابه ایران باعث شد بخشی از معامله گران تصور کنند که  تنش آبی ایران و طالبان ممکن است  بر روی بازار ارز هرات تاثیر بگذارد  و در نتیجه مراودات تجاری ایران کابل با چالش روبرو شود. بنابراین سطح تقاضا در معاملات پشت خطی هرات تا حدودی بالا رفت و با رشد تقریبا ۳۰۰ تومانی به مرز حمایتی ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.  

دلار صعودی می شود؟

در شرایط فعلی عده ای از معامله گران تصور می کنند که نرخ دلار در روز جاری مسیر رشد را دنبال خواهد کرد با این حال برخی از دیگر می گفتند احتمالا دلار در همان بازه قیمتی هفته گذشته نوسان اندکی داشته باشد . 

از سوی دیگر مشخص‌شدن جزئیات سفر هیثم بن‌طارق پادشاه عمان به تهران، صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران و پایان پیش‌فروش خودرو اخباری هستند که می‌تواند در هفته جاری قیمت دلار را به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر بکشاند.

هر چند تلاش سیاست‌گذار در هفته‌های گذشته مانع  رشد شارپی دلار شد و دو هفته ابتدایی اردیبهشت نیز دلار پیوسته در نوسان افزایشی قرار داشت، اما باید دید سیگنال‌هایی که معامله‌گران معتقدند بیش از ۳۰ سال است در غالب شایعه برای کنترل قیمت دلار در کوتاه‌مدت مطرح می‌شود چه خوابی برای خردادماه دیده است؟

قیمت انواع ارز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته در کف کانال ۵۱ هزار تومانی به کار خود پایان داد. این اسکناس هفته گذشته تا کانال ۵۰ هزار تومانی نیز عقب‌نشینی کرد و محدوده حمایت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دست داد. با وجود تقابل میان فشارهای سیاست‌گذار و تلاش‌ افزایشی‌های بازار، اسکناس آمریکایی با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد.

قیمت دلار در اردیبهشت‌ماه با بازدهی منفی در بازارهای مالی همراه بود. در آستانه ورود به ماه جدید موضوع سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران و تقویت روابط این دو کشور تحریم‌شده دوباره داغ شده است.

قیمت نرخ‌های مختلف

در دو هفته پایانی اردیبهشت قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا تنها در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ تغییر کرد. این اسکناس در سایت بازار متشکل ارزی همچنان با قیمت ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان درج شده است. دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

پنجشنبه اسکناس یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار و ۲۳۷ تومان معامله شد و در سایت بازار متشکل اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۸۶۰ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۶۹۰ تومان عرضه شد.

روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت قیمت درهم در بازار آزاد با رقم ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. اما قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی همانند دلار تغییری نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان عرضه شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88038

ارسال نظر