قیمت دلار پس از توافق وین و رفع تحریم ها چند می شود ؟

رییس اسبق کانون صرافان درباره عدد نرخ ارز پس از توافق وین را توضیح داد.

قیمت دلار پس از توافق وین و رفع تحریم ها چند می شود ؟

قیمت دلار در بازار ارز همچنان تحت تاثیر اخبار مذاکرات برجامی وین در شرایط نزولی به سر می‌برد. قیمت دلار بر مبنای تازه ترین آمارها در بازار پنجشنبه هفتم بهمن با ۰٫۳ درصد کاهش، قیمت دلار ۲۷ هزار و ۷۷۱ تومان اعلام شده است.

به گزارش عرشه آنلاین ،در این شرایط، بازار ارز فعلا متاثر از اخبار برجامی با حضور فروشندگان فعال است، اما خریداران هم در انتظار و کمین نشسته‌اند.

بیشتر بخوانید :سقوط آزاد قیمت دلار | ریزش باورنکردنی قیمت دلار و یورو در بازار (پنج‌شنبه ۷ بهمن)

تجارت نیوز در این باره نوشت :عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران معاملات ارزی بازار، ضمن اشاره به روند مثبت مذاکرات بر این باورند که هرچند از اخبار و سیگنال‌های روز‌های اخیر از حوالی مقر مذاکرات هسته‌ای این طور به‌نظر می‌رسد که حصول توافق نزدیک است. اما طولانی شدن زمان مذاکرات با توجه به پیچیدگی آن توانست به تداوم حضور نرخ دلار در کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی دامن بزند.این افراد همچنین به تلاش‌های سه‌گانه دلار در جهت عبور از هسته سخت اشاره می‌کنند. این تلاش‌ها موجب گذشتن از مرز حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی در روز‌های ابتدایی هفته گذشته شد.

آنها معتقدند اخبار سیاسی در روز‌های اخیر موجب کاهش نرخ دلار تا کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی شد. آنطور که کارشناسان می‌گویند برای ادامه روند کاهشی نرخ دلار به اخبار قطعی‌تری نیاز است.

قیمت دلار در دی ماه

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دی‌ماه قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهش قابل توجهی داشته است. در ۱۰ روز آغازین دی ماه که کارشناسان بازار ارز از آن با عنوان بازه ثبات یاد می‌کنند، نرخ دلار از سطح قیمتی ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان به رقم ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، اما با شروع روزهای میانی ماه و با انتشار اخبار مثبت در زمینه مذاکرات ایران و گروه ۱+‌۴ و همچنین اخباری مبنی بر تقویت بازار ارز توسط بازارساز، نمودار قیمتی شاخص ارز شیب تندی به خود گرفت و دلار شاهد کاهش قیمت از سطح ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان تا رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود. بر همین اساس، در روزهای پایانی دی‌ماه سال جاری دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تا ۲۷ هزار و  ۹۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

برخی از تحلیلگران، روند کاهشی نرخ ارز را در نتیجه انتظارات مثبت جامعه و بازار از چشم‌انداز سیاست خارجی کشور عنوان می‌کند. این گروه معتقدند در صورت ادامه انتشار اخبار مثبت و نزدیک‌ترشدن به حصول توافق جدید، بازار ارز تهران در ماه‌های آتی می‌تواند شاهد ریزش‌های بیشتری نیز باشد.

از طرف دیگر، سخنانی مبنی بر آزاد شدن بدهی‌های میلیارد دلاری بلوکه شده ایران در کشورهای عراق و کره و همچنین سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر بهبود اوضاع بازار ارز در ماه‌های آتی سبب شده احتمال افزایش عرضه دلار در بازار تهران افزایش یابد؛ که این امر خود سبب کاهش قیمت تا رسیدن به سطح تعادلی عرضه و تقاضای بازار در بازه زمانی طولانی مدت خواهد شد.

نگاه قیمت دلار به توافق هسته‌ای در وین

به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران بازار دلار معتقدند که قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته به دلیل سیگنال‌های مثبت برجامی از مقر مذاکرات وین درباره احتمال پیش‌نویس توافق هسته‌ای وارد فاز نزولی شد.

البته آنها می‌گویند تا زمانی که این اسکناس آمریکایی در نقطه ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت نشود دلار نمی‌تواند شانسی برای صعود چشمگیر داشته باشد. عده ای دیگر از بازیگران بازار ارز به ردپای حمایتی دولت از بورس اشاره می‌کردند و می‌گفتند که دلار دیروز به خاطر کمک به بازار سهام رشد کرد.

تحلیگران بازار دلار معتقدند در صورتی که دلار امروز به بالای خط ۲۸ هزار تومان بازنگردد، شانس صعودی‌های بازار ارز بسیار کاهش می‌یابد. تثبیت دلار بالای خط ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان یک بار دیگر زمینه‌ساز برگشت صعودی‌ها به بازار است.

توافق به سرعت بر بازار تاثیر نمی گذارد 

در این شرایط، این سوال مطرح است که سطح کاهشی قیمت ارز تا کجا ادامه داد و تا چه اندازه توافق وین باعث گشایش اقتصادی می‌شود؟ علی‌اصغر سمیعی‌زفرقندی، رییس اسبق کانون صرافان در اظهارنظری درباره قیمت ارز پس از توافق وین به خبرانلاین گفت :  راجع به توافقنامه‌ای که در وین به دست آمده، هرچند که هر توافقی به هر حال خالی از نکات مثبتی نیست، ولی مسئله بازار ارز را چندان مرتبط با مسایل و توافقات خارجی نمی‌بینم.

وی افزود: مسئله بازار ارز بیشتر ربط به نرخ تورم، نرخ بهره، جذب سرمایه‌ها در بازار تولید، رفع بیکاری و خلاصه مدیریت مسائل اقتصادی در داخل دارد. البته مطمئنا بر طرف شدن تحریم‌های ظالمانه، آثار خوبی را در وضعیت اقتصادی می‌گذارد، ولی نه به سرعت.

رئیس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: همان‌طور که وضع تحریم‌ها اثر فوری نداشته و سال‌ها بعد اثر خود را می‌گذارد، رفع آن هم اثر فوری نخواهد داشت. البته از هر خبر خوب و بدی سودجویان و فرصت‌طلبان برای جوسازی استفاده می‌کنند تا برای خودشان سودهایی حاصل کنند.

سمیعی متذکر: آن نهادی که می‌بایست با درایت و ایجاد ثبات در بازار ارز از این سودجویی‌های غیربهداشتی و ناجوانمردانه جلوگیری کند، در همه همه جای دنیا همانا بانک‌های مرکزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توافق وین و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، بعد از توافق می‌توان دو نوع برخورد داشت. یک برخورد احساسی و مقطعی و تقریبا عوام‌فریبانه، که به معنی تزریق فراوان و بیش از تقاضای ارز به بازار به منظور پایین آوردن قیمت است.

سمیعی متذکر شد: ولی رویکرد دیگری که من امیدوارم اینگونه بشود، این است که ارز های آزاد شده با قیمت‌های واقعی به بازار عرضه شود و مقدار عرضه ارز هم کنترل شده و با قیمت واقعی باشد و مقداری از ارزها هم  به صورت وام کم بهره در اختیار نیروهای کارآفرین قرار گیرد، سود سپرده های بانکی هم، چه برای ارز و چه برای ریال به شدت کاهش یابد و به نزدیک صفر برسد و با ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی، با استفاده از این فرصت طلایی جراحی لازم در اقتصاد انجام شود و با واقعی کردن همه قیمت‌ها از جمله حامل‌های انرژی و تک نرخی کردن ارز با فروش ارز به بالاترین قیمت‌ها سعی در جمع آوری هر چه بیشتر تومان از یک طرف و ایجاد شغل با دادن وام‌های کم بهره از سوی دیگر همت کنند.

 

منبع: خبرانلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7318

  • معصومه محمدی

    شما جیب ما رو نزنید دادن سود پیشکشتون تا نیامدم بالا وابروریزی نکردم دست لزحک خطاهایم ودادیان حقوقم ودادن سود واصل سهام وجود چهل ساله سهام فرزندانشهیدم وهمسر شهیدم ذخیره شاهدم وبیاد شهیدم وآموزش وپرورش ودادن وام قرض الحسنه سازمان بازنشستگان وهرچه ازم دزدی کردین برندا ین وهمه رابه تحویل ندیدن دهه فجر دهه آبروریزی براتون خوام ساخت ومیام پاستور ومجلس وبیاد شهید طالقانی وزارتخانه کل آموزش وپرورش کشور وسازمان بازنشستگان وآموزش عالیی وزارتخانه آموزش وتحقیقات کل ودانشگاه پیام نور ونیز آزاد وهمچنین آموزش علی فرهنگیان کل کشور ونمیدونم چطوری رسواتر کنم

ارسال نظر