پیش‌بینی بورس فردا 22 شهریورماه

بورس تهران معاملات روز دوشنبه را نیز با افت نماگرهای بورسی به پایان رساند. در ادامه به پیش‌بینی این موضوع خواهبیم پرداخت که بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس فردا 22 شهریورماه

 نماگرهای اصلی بورس امروز درحالی کار خود را در محدوده‌های منفی به پایان رساندند که در دقایق ابتدایی رنگی سبز به خود گرفته بودند. در انتهای معاملات امروز شاخص کل بورس با کاهش ۰.۱۳ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مشابه، روندی کم‌رمق و منفی را برای بازار سرمایه طی روز جاری رقم زدند. ارزش معاملات امروز با کاهش اندکی نسبت به روز گذشته همراه شد و با ثبت عدد ۲۳۴۶ میلیارد تومان، تاییدی بر ادامه روزهای رکودی بورس تهران داشت. از سمت دیگر خروج پولی به همان اندازه روز گذشته رقم خورد و شاهد خروج ۲۴۷ میلیارد تومان از سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

نگاه محتاطانه و با چاشنی بدبینی بازارها به شروع دور جدید نشست شورای حکام که تا روز جمعه نیز ادامه دارد، یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها طی روزهای ابتدایی هفته جاری بوده است و با توجه به کم‌رنگ شدن خوش‌بینی‌ها به احیای زودهنگام برجام این موضوع تاثیر مستقیمی بر روند معاملاتی بورس تهران دارد. این موضوع در کنار دیگر دلایل همچون بازار کامودیتی‌ها که بارهای درباره آن‌ها سخن گفته‌ایم، فعلا اجازه چشم‌اندازی صعودی برای بازار سرمایه را صادر نمی‌کند.

واگرایی دلار و بورس

روند قیمت دلار در بازار آزاد طی چند روز اخیر جالب توجه است. این ارز که در اوج خوش‌بینی‌ها به احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای تا حوالی ۲۸۴۰۰ تومان نیز کاهش یافته بود، بار دیگر در صدد بازپس‌گیری کانال ۳۱ هزار تومانی است و اختلاف خود را با دلار نیما بیشتر کرده است.

بورس تهران که به صورت سنتی به روند قیمتی دلار در بازار آزاد به عنوان سنجه‌ای برای انتظارات تورمی واکنش‌های هم‌جهتی را نشان می‌داد، مدتی است که در جهت مخالف آن حرکت می‌کند. طی دو روز گذشته که قیمت دلار به مرز ۳۱ هزار تومانی نزدیک شده است، شاخص کل بورس کف سال ۱۴۰۱ را از دست داد و در حال حاضر در کانال ۱.۳۸۸ میلیون واحدی نوسان می‌کند.

این موضوع نشان از این اتفاق دارد که برداشت دو بازار از بحث برجام کاملا متفاوت دنبال می‌شود. دلار در صورت احیای برجام احتمال کاهش را بسیار بالاتر می‌بیند که می‌تواند به دلیل آزادسازی پول‌های بلوکه شده، ورود درآمدهای ارزی از افزایش فروش نفت و صادرات و... باشد اما در سمت دیگر بورس تهران برجام را به عنوان فرصتی استثنایی برای شروع یک روند صعودی بنیادی می‌بیند. از همین رو نمی‌توان حداقل تا زمانی که نیم‌نگاهی به احتمال توافق هسته‌ای وجود دارد، انتظار حرکت بازار سرمایه را در جهت روند قیمتی دلار داشت. از این رو با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای گذشته که به واسطه جلسه شورای حکام رخ داده است، پیش‌بینی می‌شود که بورس تهران نیز روندی نزولی اما نه چندان قدرتمند را در پیش بگیرد.

تکیه‌گاه لرزان بازارهای جهانی

بازارهای جهانی امروز در شروع هفته میلادی جدید کار خود را از سر گرفتند و شاهد ایجاد روندی نزولی در شاخص دلار و معاملاتی مثبت در قیمت کامودیتی‌ها هستیم. پس از افزایش نرخ بهره ۰.۷۵ درصدی توسط بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه، شاخص دلار از سقف ۲۰ ساله خود در حوالی ۱۱۰.۶ واحد عقب‌نشینی کرد و همین عامل باعث شد که کالاهای پایه بتوانند بخش کوچکی از ریزش‌های اخیر خود را جبران کنند.

طی معاملات امروز و در زمان نگارش این گزارش، نفت ۹۳.۷ دلار به ازای هر بشکه، مس ۷۹۶۳ دلار، روی ۳۲۳۰ دلار بر هر تن و طلا بالای ۱۷۳۰ دلار به ازای هر اونس معامله می‌شود. این رنگ سبز اگرچه امیدوارکننده است اما نمی‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای بازارهای جهانی و بورس تهران باشد زیرا سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا هنوز در ابتدا یا میانه راه خود هستند و به نظر می‌رسد همچنان روزهای سختی در انتظار کامودیتی‌ها باشد. فدرال رزرو در تاریخ ۲۱ سپتامبر نشست بعدی خود را برای افزایش نرخ بهره برگزار می‌کند که پیش‌بینی‌ها از یک افزایش ۰.۷۵ درصدی خبر می‌دهند که نرخ بهره این کشور را به ۳.۲۵ درصد خواهد رساند. این موضوع می‌تواند بار دیگر به افزایش شاخص دلار و همچنین فشار بر بازارهای سهامی و کالایی منجر شود.

امید تکنیکالیست‌ها به محدوده ۲۰هزار واحدی

همانطور که در پیش‌بینی‌ روزهای گذشته نیز عنوان شد، شاخص کل بورس پس از شکست حمایت ۱.۴۲ و سپس ۱.۴ میلیون واحدی، شرایط سختی را دنبال می‌کند و در حال حاضر امید خود را در ابتدا به محدوده ۱.۳۸ میلیون واحدی که به نظر قدرت چندان بالایی نیز ندارد و سپس مهم‌ترین حمایت خود در ۱.۳۶ میلیون واحدی دوخته است. تکنیکالیست‌ها امید دارد که این محدوده ۲۰هزار واحدی (بین ۱.۳۶ تا ۱.۳۸ میلیون واحدی) بتواند نقطه عطفی برای بورس تهران باشد.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده انتظار می‌رود که معاملات بورس فردا نیز همچون روزهای گذشته با بی‌رمقی و ارزش معاملات پایین دنبال شود اما می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به رنج‌های مثبت انتهای معاملات امروز در گروه خودرویی و فلزی، تقاضا بتواند بخشی از عرضه‌های روز پیش رو را جبران کند و در نهایت روندی متعادل را دنبال کنیم.

 

پیش‌بینی بورس

منبع: فردای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41201

ارسال نظر