هلو بخورید تا بیمار نشوید!

میوه‌های تابستانی، محبوبیت این فصل را دو چندان کرده و به هوای گرم تابستان طراوت و شادابی می‌بخشند. یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل تابستان، هلو است که در کنار رنگ زیبا، عطر خوش و طعم شیرین، مجموعه‌ای مفید از مواد مغذی مانند آنتی‌اکسیدان است.

هلو بخورید تا بیمار نشوید!

میوه‌های تابستانی، محبوبیت این فصل را دو چندان کرده و به هوای گرم تابستان طراوت و شادابی می‌بخشند. یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل تابستان، هلو است که در کنار رنگ زیبا، عطر خوش و طعم شیرین، مجموعه‌ای مفید از مواد مغذی مانند آنتی‌اکسیدان است.

فریب پوست ظریف این میوه را نخورید! تنها یک هلو با سایز متوسط، حداقل ۱۳ درصد از ویتامین سی مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کند. با توجه به خاصیت هلو، سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و در برابر مواد شیمیایی مرتبط با انواع سرطان محافظت می‌شود.

خواص میوه ی نهال هلو:

کاشت درخت هلو در شرایط آب و هوایی مختلف و حتی در باغچه خانه شما نیز امکان‌پذیر است. عمر مفید درختان هلو حدود پانزده سال است و اگر از نهال درخت در هوای سرد مراقبت کافی صورت نگیرد، طول عمر درخت کاهش پیدا می‌کند.

درخت هلو توانایی رشد تا ده متر را داشته و در فصل بهار شاخه‌های این درخت به شکوفه‌هایی صورتی رنگ، مزین می‌شوند. درخت هلو و شلیل هر دو به مقدار زیادی آبیاری نیاز دارند. در صورتی که درخت در معرض خشکی قرار بگیرد، میوه‌ها پس از رسیدن، کم آب بوده و باردهی به شکل مطلوبی انجام نمی‌شود.

فواید هلو

فواید هلو چیست:

یک هلو با وزن متوسط، حدود 50 کیلو کالری دارد که 0.5 گرم آن از چربی تشکیل شده است.

از خواص هلو؛ باید به مقدار کلسترول و سدیم موجود در آن اشاره کنیم. در این میوه شیرین ترکیبی از کلسترول و سدیم وجود ندارد.

به این ترتیب در لیست خواص هلو باید به کاهش کلسترول بد خون اشاره کنیم.

با مصرف یک هلوی متوسط شما 15 گرم کربوهیدرات و 13 گرم قند دریافت می‌کنید.

همچنین هلو دارای 2 گرم فیبر و یک گرم پروتئین است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی در خواص هلو:

بدن انسان در طول یک ماه به مقدار مشخصی از ویتامین‌ها نیاز دارد. درصد زیادی از این ویتامین‌ها به وسیله مصرف انواع میوه تأمین می‌شود. شما با مصرف یک هلوی متوسط بدن خود را با حدود 6 درصد ویتامین A و 15 درصد ویتامین C، تغذیه می‌کنید. همچنین 2 تا 3 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E و K نیز با مصرف و خواص هلو تأمین می‌شود.

خاصیت هلو؛ به ویتامین‌ ها منتهی نمی‌شود. در هر عدد هلو مقادیر زیادی فولات، آهن، نیاسین، پتاسیم، کولین، منیزیم، فسفر، روی، منگنز و مس وجود دارد. با توجه به میزان مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این میوه، خاصیت هلو، بیشتر برای ما مشخص می‌شود.

همچنین جهت تمایل می توانید با کلیک به روی عبارت (نهال گردو) به مشاهده 28 رقم از انواع نهال گردو بپردازید.

نقش ویتامین C موجود در هلو بر سلامتی انسان:

یکی از مهمترین خواص هلو وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی در این میوه خوش‌طعم است. ویتامین سی برای ساختن بافت همبند در بدن انسان بسیار ضرورت دارد. مصرف میوه‌هایی که سرشار از ویتامین سی هستند به شما کمک می‌کند تا در برابر عفونت‌ها مقاوم عمل کنید. از دیگر فواید هلو باید به نقش ویتامین سی در از بین بردن رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. رادیکال‌های آزاد برای سلامتی بدن انسان بسیار مضر بوده و به بروز انواع سرطان کمک می‌کنند.

خواص هلو؛ منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان:

طبق مطالعاتی که در کشور برزیل انجام شده، میوه هلو می‌تواند منبع بسیار مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌ باشد. اسید کلروژنیک، یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه است که خواص هلو را افزایش می‌دهد. همچنین هلو دارای ترکیبات فنلی فلاونوئیدی است که این ترکیبات به فعالیت آنتی‌اکسیدانی میوه بیشتر از ویتامین سی یا کاروتنوئید کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه هلو نقش مهمی در دوران کهنسالی سالم و پیشگیری از بروز انواع بیماری دارند.

خواص هلو در بتاکاروتن و ویتامین A:

میوه‌هایی که دارای بتاکاروتن هستند بعد از مصرف در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند. خاصیت هلو؛ در مقدار قابل توجه بتاکاروتن موجود در آن است که نیاز بدن به ویتامین A را تأمین می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده میوه‌هایی مانند هلو که سرشار از ویتامین A هستند، می‌توانند از بدن در برابر سرطان‌های ریه و دهان محافظت کنند. همچنین ویتامین آ به تقویت بینایی و جلوگیری از مشکلات دید درشب کمک بسیاری می‌کند. از دیگر فواید هلو با توجه به وجود بتاکاروتن، باید به حفظ سلامت غشای مخاطی و کمک به حفظ پوست سالم اشاره کرد.

خاصیت هلو در کاهش خطر ابتلا به سرطان:

با مصرف منظم هلو و بهره‌مندی از خواص هلو، می‌توانید بدن خود را از خطر ابتلا به انواع سرطان دور نگه دارید. بدن انسان برای سالم ماندن و پیشگیری از سرطان به مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارد. میوه‌ها و سبزی‌ها درصد زیادی از این ویتامین و مواد معدنی را برای بدن فراهم می‌کنند.

از دیگر خواص این میوه جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی:

وجود ویتامین سی و آنتی‌ اکسیدان، خواص هلو را افزایش می‌دهد. شما با مصرف کافی ویتامین سی بدن خود را در برابر انواع سرطان ایمن نگه می‌دارید. اگر بدن شما با کمبود ویتامین سی مواجه شده است، بی‌درنگ از همین امروز مصرف میوه‌های مغذی مانند هلو را شروع کنید. فواید هلو در جبران نیاز بدن به انواع ویتامین و مواد معدنی مؤثر است.

مطالعات آمریکایی نشان می‌دهند که پلی فنول موجود در هلو از تکثیر سلول‌های سرطانی در سینه جلوگیری می‌کند. این مورد در مورد سلول‌های سرطانی روده بزرگ نیز ذکر شده است.

همچنین ترکیب اسید کافئیک به کاهش رشد سرطان و محافظت از بدن در برابر سرطان سینه و روده بزرگ محافظت می‌کند.

مصرف هلو و تقویت عملکرد قلب:

میوه هلو شامل مجموعه‌ای بی‌نظیر از ترکیبات فعال زیستی است.

این ترکیبات و خواص هلو، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

شما می‌توانید آب میوه‌های تازه غنی از پلی فنول مانند هلو را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین کنید.

این عمل در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش دارد.

همچنین ویتامین C، فیبر و پتاسیم موجود در فواید هلو نیز از سلامت قلب حمایت می‌کنند.

خواص هلو در بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

یکی از خواص هلو، که ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهد، نقش آن در حفظ سلامت دستگاه گوارش است. میوه هلو به هضم غذا کمک می‌کند و همچنین به عنوان یک ماده مفید در تقویت عملکرد مثانه و پاکسازی کلیه نیز نقش دارد.

خواص هلو در تقویت بینایی:

وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند زاگزانتین و لوتئین در این میوه، خواص هلو، را افزایش داده و به تقویت و سلامت چشم کمک می‌کنند. همچنین این دو عنصر مفید از چشم در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از برخورد نور به شبکیه محافظت می‌کنند.

لوتئین خطر ابتلا به بیماری‌های شایع چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها در محافظت از ماکولای نقش مهمی دارند.

خواص هلو در سم‌ زدایی و پاکسازی بدن:

خواص هلو؛ طیف گسترده‌ای دارد. فواید هلو در سم‌زدایی و پاکسازی بدن شما نقش دارند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه مینه سوتای آمریکا انجام شده، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هلو مانند ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم و… در سم‌زدایی بدن مؤثر واقع می‌شوند.

فواید هلو در کاهش استرس و سلامت مغز:

در کشور مجارستان از هلو با عنوان میوه آرامش یاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که خواص هلو، می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. همچنین هلو منبع خوبی از فولات است که به تقویت سلامت و عملکرد مغز کمک می‌کند. فولات شکلی طبیعی از ویتامین B9 است.

هلو میوه‌ ای مفید در دوران بارداری:

فواید هلو؛ بهترین گزینه برای مراقبت از نیازهای مادر و جنین داخل رحم مادر است. در دوران بارداری، هورمون‌های مرتبط می‌توانند حرکت روده‌های شما را کاهش دهند. این موضوع به یبوست منجر شده و برای مادر مشکلاتی ایجاد می‌کند.

هلو سرشار از فیبر بوده و فواید هلو راه حل مناسبی برای این مشکل هستند. همچنین هلو دارای اسید فولیک است که برای رشد یک کودک سالم اهمیت بسیاری دارد. وجود اسید فولیک در بدن مادر از تولد کودک با نقص‌هایی جدی جلوگیری می‌کند.

حفظ سلامت پوست با بهره مندی از خواص هلو:

یکی از جذاب‌ترین فواید هلو، تأثیر آن در بهبود وضعیت سلامت پوست است. ویتامین سی موجود در این میوه در ایجاد کلاژن برای پوست نقش دارد. در واقع کلاژن به عنوان سیستم پشتیبانی از پوست عمل می‌کند و در تقویت پوست اهمیت بسیاری دارد.

طبق تحقیقات و آزمایش‌های صورت گرفته، وجود ویتامین سی در وعده‌های غذایی، از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. همچنین فواید هلو در تقویت حالت کشسانی پوست، لطافت و آبرسانی آن نیز مؤثر واقع می‌شود. بهبود بافت پوست آسیب‌دیده، پیشگیری از پیری پوست، محافظت از پوست در برابر آفتاب و آلودگی نیز از دیگر خواص هلو هستند.

تأمین فیبر با بهره مندی از خواص هلو:

میوه هلو منبعی غنی از فیبر است. مهمترین خاصیت هلو؛  حفظ سلامت روده بزرگ است. بدن انسان برای بهبود عملکرد روده بزرگ نیاز به فیبر دارد. شما با مصرف انواع میوه می‌توانید این نیاز را تأمین کنید.

فواید هلو در پیشگیری از سرطان روده:

با مصرف منظم هلو خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به روده بزرگ مانند سرطان روده کاهش پیدا می‌کند.

همچنین می‌توان به خاصیت هلو جهت کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز اشاره کرد.

شما می‌توانید هلو را برای تأمین فیبر در رژیم غذایی خود جای دهید.

با افزایش مصرف میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و… کاهش پیدا می‌کند.

خواص هلو در افزایش میزان مصرف پتاسیم:

پتاسیم، الکترولیتی ضروری برای بدن است که به عملکرد بهینه سلول‌ها کمک می‌کند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در مکمل‌های غذایی، مصرف پتاسیم در کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از سکته مغزی و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه مؤثر عمل می‌کند.

از دیگر خواص هلو باید به وجود پتاسیم در این میوه اشاره کنیم. در هر 320 میلی‌گرم هلو حدود 6.8 درصد پتاسیم وجود دارد. هلو منبعی کامل از پتاسیم محسوب نمی‌شود اما حضور آن در رژیم غذایی روزانه قطعاً مفید بوده و از خاصیت هلو کاسته نخواهد شد.

مکمل آهن یکی دیگر از خواص میوه هلو:

میوه هلو دارای مقادیر کمی آهن است که این مقدار در از بین بردن فقر آهن نقش زیادی ندارد. با این حال نمی‌توان وجود این ماده معدنی را در خاصیت هلو نادیده گرفت. در 0.42 میلی‌گرم هلو حدود 2.3 درصد آهن وجود دارد که شما می‌توانید به صورت روزانه این مقدار را برای بدن خود فراهم کنید.

آهن از اجزای مهم و حیاتی هموگلوبین خون است که به اکسیژن‌رسانی کمک می‌کند. کمبود هموگلوبین در بدن فرد را به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌کند.

خاصیت هلو در کمک به کاهش وزن:

شروع روز با مواد غذایی مناسب، کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند. یکی از روش‌ها برای این منظور، کاهش میزان غلات و ایجاد فضای کافی برای میوه‌هایی مانند هلو است. این سبک غذایی به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کرده، کالری کمتری مصرف کنید و از خاصیت هلو بهره‌مند شوید.

نقش فیبر موجود در فواید هلو در کاهش اضافه وزن:

همان‌طور که ذکر کردیم، یکی از مهمترین فواید هلو، وجود فیبر است. هلو منبع مفیدی از فیبر بوده که به ایجاد سیری و کاهش وزن کمک می‌کند. طبق یک تحقیق مطالعاتی در کشور آمریکا، اضافه کردن فیبر غذایی با میوه در رژیم غذایی می‌تواند گامی اساسی در مهار معضل چاقی باشد.

شما با مصرف روزانه 30 گرم فیبر می‌ توانید در کاهش وزن خود نقش داشته باشید. همچنین خاصیت هلو به سبب وجود فیبر کلسترول بالا را به شکل قابل توجهی کنترل می‌کند. همچنین فواید هلو به کاهش قند خون نیز کمک بسیاری می‌کند.

استفاده از خواص هلو در رژیم غذایی:

هلو به عنوان میان وعده، گزینه بسیار مناسبی است. همچنین شما می‌توانید با توجه به خواص هلو، آن را به ظرف صبحانه خود نیز اضافه کرده و با غلات و مواد خوراکی مانند بلغور یا جو دو سر ترکیب کرده و میل کنید.

برای جلوگیری از مصرف زیاد شکر می‌توانید از میوه‌های شیرینی مانند هلو برای تهیه انواع شیرینی، پنکیک، وافل و… استفاده کنید. برای تهیه یک دسر در مدت زمانی کوتاه، هلو را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و اجازه دهید هلو با مقداری عسل و دارچین پخته شود. همچنین برای تهیه اسموتی نیز می‌توانید از چند تکه هلوی یخ‌زده استفاده کنید. ترکیب هلو با آناناس، موز یخ‌زده و ماست یونانی به میان وعده‌ای جذاب و خوش‌طعم تبدیل می‌شود.

فواید هلو؛ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم، می‌تواند نقش مهمی در سلامتی بدن انسان داشته باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی رابطه با خواص هلو:

مصرف روزانه میوه و سبزیجات برای سلامتی بسیار اهمیت دارد. انواع میوه ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری مانند آنتی‌اکسیدان را برای بدن تأمین می‌کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که حداقل 4 وعده میوه و سبزی در طول روز مصرف می‌کنند، با کمترین خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و انواع سرطان مواجه خواهند شد. فواید هلو؛ مانند دیگر میوه‌ها در تقویت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر دستگاه‌های مختلف مانند دستگاه گوارش، به بدن یاری می‌رساند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90932

ارسال نظر