واکنش کاخ سفید به رونمایی موشک هایپرسونیک «فتاح» ایران

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح واکنش نشان داد.

واکنش کاخ سفید به رونمایی موشک هایپرسونیک «فتاح» ایران

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح واکنش نشان داد. 

موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز سه‌شنبه (۱۶ خرداد) با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

جان کربی در نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «دولت [جو] بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل کرده است.»

این مقام کاخ سفید اضافه کرد: «من به طور خاص درباره گزارش‌های مربوط به موشک هایپرسونیک ادعایی ایران اظهارنظر نمی‌کنم اما ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد و از جمله برای مقابله با برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور تحریم‌های بسیار روشنی وضع کرده‌ایم.»

ساعاتی قبل‌تر از اظهارات جان کربی، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد  شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از اعمال این تحریم‌ها گفت: ««اقدام امروز تعهد ما را برای پاسخ به فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را تهدید می‌کند، تقویت می کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

گزارش‌ها حاکی است موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

منبع: فارس


 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90864

ارسال نظر