روحانی که به آلمان پناهنده شد کیست؟

فاطمه روحانی اعلام کرد که به آلمان پناهنده شده است.

روحانی که به آلمان پناهنده شد کیست؟

فاطمه روحانی تکواندو کار تیم ملی ایران که چند مدال طلا، نقره و برنز را در کارنامه خود دارد، از پناهندگی در کشور آلمان خبر داد. این ملی پوش سابق ایران، در ویدیویی در صفحه رسمی اینستاگرامی اش، شایعات پناهندگی خود را تایید کرد.

فاطمه روحانی در روزهای اعتراضات سال ۱۴۰۱، در صفحه اینستاگرامش مطالبی در حمایت از این اعتراضات منتشر کرده و در ادامه با کشف حجاب خود جنجال آفرین شده بود. وی اخیراً مدعی شده که به خاطر مشکلاتی که پیش از این در تیم ملی وجود داشت و مشکلاتی که اخیرا برای او به وجود آمده در کشور آلمان اعلام پناهندگی کرده است.

فاطمه روحانی

روزنامه شرق در همین باره  نوشت: فاطمه روحانی، ملی‌پوش سابق ایران، به آلمان پناهنده شد. این خبر مربوط به چند روز قبل است؛ ولی تعدد ورزشکاران مهاجر و پناهنده موجب شده که این موضوع چندان به چشم نیاید. فاطمه روحانی یکی از ورزشکاران باسابقه تکواندوی ایران است که با کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی، اوج پختگی‌اش را نشان داد. البته پیش از آن نقره، او با کسب مدال طلا در بازی‌های همبستگی کشور‌های آسیایی و همچنین چندین مدال رنگارنگ در رده‌های جوانان و نوجوانان نشان داده بود که ورزشکار قابلی است.

مهاجرت روحانی به آلمان و درخواست پناهندگی دادن به این کشور در ادامه سریال مهاجرت ورزشکاران ایرانی صورت می‌گیرد که به طرز ناباورانه‌ای در ماه‌های اخیر شیب صعودی به خود گرفته است. فاطمه روحانی هم ظاهرا به دلیل موضوعات سیاسی از ایران رفته و درخواست پناهندگی داده است. او یکی از ورزشکارانی بود که در طول اعتراضات نیمه دوم سال گذشته، پست‌های خبرسازی در فضای مجازی منتشر کرد. خودش گفته که قصد بازگشت به تیم ملی ایران را داشته؛ ولی به دلیل همان فعالیت‌ها و البته انتشار یکی، دو عکس بدون حجاب مناسب، مانعش شده‌اند. ملی‌پوش سابق ایران به طور کلی از ایجاد مشکل بر سر مسیرش صحبت کرده؛ ولی چندان وارد جزئیات نشده است.

به هر روی، رفتن او اگرچه تازه‌ترین مهاجرت یک ورزشکار، هرچند از نوع قدیمی است؛ ولی شاید آخرین آن‌ها نباشد.

فارغ از مباحثی مانند دلایل و نیت ورزشکاران برای مهاجرت و پناهندگی یا درستی یا نادرستی‌اش، اتفاقی که در‌این‌بین باعث شگفتی شده، انتخاب مقصدی به اسم کشور آلمان است. این مقصد اروپایی به طرز عجیبی تبدیل به مقصد اصلی ورزشکاران ایرانی در ماه‌ها و سال‌های اخیر شده است و هر روز به تعداد ورزشکاران ایرانی که به آلمان پناهنده می‌شوند، افزوده می‌شود.

فاطمه روحانی جدیدترین این افراد است؛ ولی پیش از او قریب به ۲۰ ورزشکار ایرانی به آلمان پناهنده شده‌اند. موضوع جالب توجه دیگر اینکه، آلمان تبدیل به مقصد جذابی برای ورزشکارانی شده که بیشتر در رشته‌های رزمی مشغول به فعالیت هستند. اینکه سیاست آلمان در اعطای پناهندگی به ورزشکاران ایرانی چیست، یکی از مباحثی است که نیاز به کارشناسی بیشتر دارد؛ ولی به نظر می‌رسد این بخش، جدا از درخواست پناهندگی زیاد ایرانی‌ها برای سفر به آلمان نباشد.

اگرچه به‌تازگی آمار جدیدی از درخواست مهاجرت به آلمان از سوی ایرانی‌ها منتشر نشده؛ ولی سال ۲۰۲۲، وزارت امور خارجه این کشور با اعلام فهرستی، خبر از این داد که شهروندان ایرانی پنجمین ملیتی هستند که بیشترین درخواست مهاجرت به آلمان را داده‌اند. تعداد ورزشکاران نخبه‌ای که به آلمان مهاجرت کرده‌اند، هم درصد بسیار بالایی را در مقایسه با سایر کشور‌ها و قاره‌ها به خود اختصاص داده است و هر روز هم به شمار آن‌ها اضافه می‌شود.

البته چند نفر از سرشناس‌ترین ورزشکاران ایران هم به همین کشور پناهنده شده‌اند؛ کیمیا علیزاده گل سرسبد این بخش است. او تنها دختر مدال‌آور ایران در بازی‌های المپیک است که نامش را در تاریخ ورزش ایران ثبت کرد؛ ولی کیمیا بهمن ۱۳۹۹ بود که برای سفر به هلند رفت و بعد سر از آلمان درآورد و اعلام کرد که پناهنده این کشور شده است. او اگرچه در بازی‌های المپیک توکیو نتوانست با پرچم این کشور به میدان برود؛ ولی توانست خودش را تا بازی نیمه‌نهایی بالا بکشد و دست آخر به ایستادن در رتبه چهارم بسنده کرد.

سعید ملایی هم دیگر ورزشکار خبرساز و مطرح ایرانی است که پس از مهاجرت از ایران راهی آلمان شد. او در آنجا درخواست پناهندگی داد و بعد با پذیرش تابعیت مغولستان برای این کشور در بازی‌های المپیک مدال نقره را به دست آورد. درست است که این دو نفر در زمره چهره‌های مشهور ورزش ایران هستند که درخواست پناهندگی آلمان را داشته‌اند؛ ولی این فهرست پروپیمان است؛ در واقع ورزشکاران ایرانی زیادی هستند که از یک دهه اخیر به آلمان رفته‌اند. افرادی که اگرچه از طیف‌های مختلف ورزشی هستند؛ ولی بیشترشان را ورزشکاران رزمی شامل می‌شود.

هرچند که در‌این‌بین آمار صددرصدی وجود ندارد؛ ولی تعدادی از ورزشکارانی که پیش‌از‌این به آلمان رفته و کمتر درموردشان در رسانه‌ها مطلبی عنوان شده، عبارت‌اند از: سامان بلاغی (عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر)، کسرا مهدی پورنژاد (تکواندو)، پریسا فرشیدی (تکواندو)، وحید سرلک (جودو)، محسن غفار (جودو)، مینا علیزاده (قایق‌رانی)، انوش جعفری‌گرزینی (کشتی)، مهدی جعفری‌گرزینی (کاراته)، مجید داداش (کشتی) و سعید فضل اولا (قایق‌رانی).

 

فاطمه روحانی

پیش از این هم کیمیا علیزاده، یکتا جمالی، پریسا جهانفکریان، عاطفه احمدی و چند ورزشکار دیگر که عضو تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران بودند، در سال های اخیر به کشورهای دیگر پناهنده شده و برای تیم های دیگری مبارزه کرده اند.

بیوگرافی فاطمه روحانی

فاطمه روحانی

فاطمه روحانی متولد ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ اهل شاهرود است. فاطمه پیش از این عضو تیم ملی تکواندو ایران بود و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ برای ایران چندین مدال به دست آورده است.

مدال ها

فاطمه روحانی

از افتخارات وی می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

– مدال نقره وزن ۶۳ کیلوگرم در مسابقات نوجوانان غرب آسیا ۲۰۰۹

– مدال طلا ۶۳ کیلوگرم در مسابقات نوجوانان تکواندو آسیا ۲۰۰۹

– مدال برنز ۷۳ کیلوگرم در مسابقات تکواندو آسیا ۲۰۱۲ ویتنام

– مدال طلای وزن ۷۳ کیلوگرم در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی

– مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴

فاطمه روحانی

 

 

منبع: روزیاتو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90389

ارسال نظر