آژیر در بازار دلار | خریداران دلار به بازار بازگشتند |قیمت دلار سرگیجه گرفت

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معاملات بازار جریان داشت و البته فروشندگان خانگی، به خاطر نگرانی از ریزش بیشتر قیمت، وارد بازار شده و اقدام به فروش دلار کرده بودند. اگرچه برخی امیدوار بودند دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان شود و از آنجا به کانال ۴۰ هزار تومانی برود، اما دلار به این عده رکب زد و نهایتا در محدوده ۵۱ هزار تومانی خود را تثبیت کرد.

آژیر در بازار دلار | خریداران دلار به بازار بازگشتند |قیمت دلار سرگیجه گرفت

قیمت دلار در تهران بین اخبار سیاسی سرگیجه گرفته است. قیمت دلار در بازار امروز نسبت به روز قبل کاهشی شد. آن طور که رسانه ها اعلام کرده اند هر برگ دلار آمریکایی در بازار امروز نسبت به روز قبل تقریبا 400 تومان پایین تر بود.

به گزارش عرشه آنلاین ،  امروز خبر  حل‌وفصل ۲ پرونده مهم اختلافی ایران و آژانس منتشر شد (اینجا بخوانید: پیام برجامی آمریکا و توافق مهم ایران و آژانس ) ؛برخی از معامله گران باور دارند این خبر ممکن است تا حدودی سد راه معامله گران افزایشی در روز جاری شود؛ برخی از معامله گران معتقدند این خبر احتمالا روی نشست شورای حکام اثر بگذارد.

از سوی دیگر برخی رسانه ها اعلام کرده اند که منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند.از طرفی هم تازه‌ترین گزارش رافائل گروسی امروز  در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار می گیرد. 

قیمت دلار سرگیجه گرفت

به نظر می رسد دلار در تهران بین اخبار سیاسی سرگیجه گرفته است. نرخ دلار در بازار امروز نسبت به روز قبل کاهشی شد. آن طور که رسانه ها اعلام کرده اند هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار امروز نسبت به روز قبل تقریبا ۴۰۰ تومان پایین تر بود.

نرخ دلار در معاملات دیروز تا حدودی نوسان صعودی را ثبت کرد. بررسی ها نشان می دهد که در چند روز گذشته سفر هیثم ‌بن طارق، سلطان عمان  مورد توجه بازیگران ارزی قرار گرفته بود. برخی از فعالان اقتصادی و سیاسی نسبت به این سفر خوشبین شده بودند و تصور می کردند که پنجره مذاکرات برجام و... گشوده خواهد شد. 

با این حال، با اتمام سفر این مقام خارجی در روز گذشته و عدم انتشار اخبار جدید، برخی از خریداران وارد بازار شدند و اسکناس آمریکایی در تهران رشد تقریبا ۲ پله ای را ثبت کرد. 

البته دیروز دلار نتوانست وارد کانال جدید شود و این اتفاق از نگاه برخی از تحلیلگران در واقع نشان دهنده هراس برخی از بازیگران ارزی بود؛  معامله گران دیروز هم از تاکتیک صبر استفاده کردند. 

بدین تریتب قیمت دلار دیروز پس از رفتن سلطان عمان، افزایشی شد و تا ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان هم رفت اما امروز بازار کار خود را با دلار ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد و در همین محدوده ماند. اما ماجرا چیست؟

در هفته گذشته بازار در انتظار سفر سلطان عمان به ایران بود. اما در میانه روز تنها خبری که از این سفر مخابره شد، چند دیدار و اظهاراتی درباره توسعه روابط دو کشور بود. به عبارتی معامله‌گران بازار آن اخبار هسته‌ای و سیاسی را که می‌خواستند از این سفر دریافت نکردند.

نتیجه این بود که قیمت دلار که تا نیمه کانال ۵۱ هزار تومان پایین آمده بود دوباره بالا رفت و به مرز ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. اما از ابتدای امروز گویا اخبار جدیدی به بازار ارز رسیده باشد و سفر سلطان عمان تاثیر خود را بر بازار گذاشته باشد. چراکه قیمت دلار روند خود را کاهشی آغاز کرد و فعلا روند افزایشی نداشته است.

 

دو اتفاق مهم در بازار دلار 

فعالان اقتصادی در ماه جاری دو اتفاق مهم را به دقت دنبال می کنند. اولین مورد در واقع سفر سلطان عمان به تهران بود که روز گذشته به پایان رسید. دومین مورد هم نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  که قرار است ۱۵ تا ۱۹ خرداد برگزار شود. 

خبر جدید هسته‌ای به بازار دلار رسید/ توافق هسته‌ای نزدیک است؟

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگو با تجارت‌نیوز سفر مقام عمانی برای پیگیری پرونده هسته‌ای را تایید کرد و گفت ایران در آخرین ایستگاه تصمیم‌گیری درباره برجام ایستاده است و ظرف مدت معینی یا این توافق را می‌پذیرد و یا نه. فرصت دوباره‌ای در کار نیست.

بنابراین می‌توان حالا با اطمینان تایید کرد که هدف اصلی این سفر، پیگیری مذاکرات هسته ای بوده و احتمالا نتیجه این دیدار و گفتگوها ظرف چند روز آینده بروز پیدا می‌کند. برای همین است که قیمت دلار کاهشی شده است. به عبارتی آن عده‌ای که به اطلاعات سیاسی دسترسی دارند این سیگنال را به بازار داده‌اند که ممکن است اخبار مثبت هسته‌ای در راه باشد و همین باعث روند کاهشی قیمت دلار شده است.

به گفته این گروه از معامله‌گران اگر توافق جدیدی در راه باشد قیمت دلار وارد کانال ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی می‌شود. اما اگر جز این باشد، نمی‌توان چندان به آینده بازار ارز خوشبین بود. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که روز گذشته ایران خودرو در نامه‌ای اعلام کرد به دلیل کمبود منابع ارزی در تولید خودرو به مشکل خورده است. همین نامه کافی بود تا کمبود منابع ارزی کشور را بار دیگر یادآوری کند.

برای همین است که به نظر می‌رسد دلار دوباره وارد فاز انتظاری شده است. این انتظار که نهایتا حاکمیت به چه سمتی می‌رود. اگر نتیجه نهایی پذیرش توافق برجام باشد باید منتظر ریزش قیمت دلار بود. اما اگر جز این باشد، شرایط مساعدی در انتظار بازار ارز نیست. بازار هم نشان داده که بدون اخبار نهایی از مذاکرات، از قیمت ۵۰ هزار تومان پایین‌تر نمی‌رود.

 

منبع: اقتصادنیوز - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89600

ارسال نظر