تورم در این 13 استان به بالای 60 درصد رسید | یزدی ها با تورم 72 درصدی در صدر

مرکز آمار ایران در گزارشی به تشریح جزییات تورم نقطه‌ای و ماهانه فروردین امسال به تفکیک دهک‌های درآمدی و استان‌ها پرداخت و افزود: بر اساس موارد مختلف قانونی شامل ماده ۳ قانون این مرکز، ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و مصوبات مکرر شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران مرجع رسمی و متولی تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور مانند حساب‌های ملی (رشد اقتصادی) و شاخص‌های قیمت (نرخ تورم) می‌باشد و در تمامی گزارش‌های رسمی باید به اعداد این مرکز استناد شود.

تورم در این 13 استان به بالای 60 درصد رسید | یزدی ها با تورم 72 درصدی در صدر

بر اساس داده‌های مرکز آمار از تورم نقطه‌ای فروردین، شروع سال جدید با یک رکورد کم‌سابقه طی دهه اخیر همراه بوده است. نشانه هایی از یک ابرتورم در ایران در ادامه آمارها نشان می‌دهد تورم در ۱۳ استان کشور بالاتر از کل کشور بوده است. استان «یزد» نیز با ثبت تورم نقطه‌ای ۷۲ درصد در فروردین، بالاترین سطح تورمی را در میان ۳۱ استان کشور رقم زده است.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از  اکوایران، مرکز آمار تورم نقطه‌ای فروردین سال جاری را ۵۵.۵ درصد اعلام کرده است. بررسی جزئیات این گزارش روایتگر ثبت یک رکورد جدید توسط این شاخص قیمتی است؛ بطوریکه تورم نقطه ‌به نقطه فروردین امسال در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. تورم نقطه‌ای، تغییرات  شاخص قیمت مصرف کننده  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را مقایسه می‌کند. بررسی این شاخص در میان استان‌های کشور می‌تواند تحلیلی از درصد تغییرات قیمت‌ها در مقطع مذکور ارائه کند. 

بررسی روند تورم نقطه‌ای در یک دهه اخیر

بر اساس داده‌های مرکز آمار،  تورم نقطه به نقطه  طی بازه فروردین 1392 تا فروردین سال جاری با فراز و فرودهایی همراه بود است. با این حال روند این شاخص طی مدت مذکور در مدار صعودی قرار گرفته است.

تورم نقطه‌ای کشور در اولین ماه امسال برابر با 55.5 درصد برآورشده است. با نگاهی به آمارهای اعلام شده مشاهده می‌شود این رقم در ۱۰ سال اخیر یک رکورد محسوب شده و دومین قله تورمی را در مدت بررسی به جا گذاشته است.  

پایش تورم نقطه‌ای از ثبت نخستین رکورد در اردیبهشت سال 98 خبر می‌دهد، بطوریکه در آن زمان خانوارهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش 52.1 درصد بیشتر  برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.

این شوک قیمتی اگرچه در ادامه تخلیه شده و در فروردین 1399 به 19.8 درصد رسید، اما جهش‌های متوالی تورم نقطه‌ای در دو سال گذشته موجب شده تا در اولین ماه بهاری امسال رکورد جدیدی در تغییرات قیمت‌ها ثبت شود.

براساس گزارش‌های مرکز آمار، می‌توان  تورم نقطه به نقطه  فروردین را در میان استان‌های کشور نیز بررسی کرد.

استان یزد رکورددار تورم نقطه‌ای فروردین 

ارزیابی داده‌های مرکز آمار از درصد تغییرات شاخص  قیمت کالا  و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل (به تفکیک استان) نشان می‌دهد13 استان کشور، تورم نقطه‌ای بالای 60 درصد را در شروع سال تجربه کرده‌اند.

محاسبات صورت گرفته حاکی از آن است که تورم در استان «یزد» در حدود 72 درصدثبت شده و با 16.4 واحد درصد اختلاف از میانگین کل کشوری، رکورددار  تورم نقطه به نقطه  نسبت به ماه مشابه سال قبل در بین 31 استان بوده است. به عبارتی می‌توان گفت خانوارهای یزدی در اولین ماه امسال حدود 72 درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل برای برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

طبق این بررسی، تورم نقطه‌ای فروردین در استان‌های «چهارمحال وبختیاری»با 68.1درصد و در «لرستان» با 64.2 درصد در جایگاه دوم و سوم بیشترین تورم نقطه‌ای استانی قرار می‌گیرند.

در مقابل مشاهده می‌شود تورم نقطه ای  در استان‌های «تهران»، «بوشهر» و «سمنان» پایین‌ترین تورم نقطه‌ای کشور در اولین ماه سال را دارا بوده‌اند.  تورم نقطه ای  فروردین در استان‌های تهران، بوشهر و سمنان به ترتیب برابر با 47.3درصد ، 51.7درصد و 53 درصد به ثبت رسیده که البته فاصله چندانی با تورم میانگین کل کشوری ندارند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88592

ارسال نظر