آغاز فروش خودرو‌های خارجی | جزئیات طرح ثبت نام خرید خودروی وارداتی

طبق اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی از ساعت ۱۲ ظهر فردا شنبه (۶ اسفند ماه) برای ثبت درخواست خود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند.

آغاز فروش خودرو‌های خارجی | جزئیات طرح  ثبت نام  خرید خودروی وارداتی

طبق اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی از ساعت ۱۲ ظهر فردا شنبه (۶ اسفند ماه) برای ثبت درخواست خود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه هفته گذشته (سوم اسفند ماه)، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت‌نام برای خودرو‌های خارجی وارده شده از هفته دوم اسفند ه خبر داد و اعلام کرد که فروش از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی از فردا (شنبه) آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودرو‌های داخلی همچون داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و...، بایستی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

طبق اعلام امید قالیباف به ایسنا و آن طور که در صفحه توییتر خود اعلام کرده است؛ متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی از ساعت ۱۲ ظهر فردا (شنبه ۶ اسفند ماه)، به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند و طبق شرایطی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، ثبت‌نام کنند.

وی تاکید کرده است که زمان ثبت‌نام اولویت محسوب نمی‌شود.

اطلاعیه شرایط عرضه خودروهای وارداتی

بر اساس اطلاعیه‌ای که اخیراً جمعه‌شب منتشر شد فرآیند فروش خودروهای وارداتی، در سه مرحله انجام خواهد شد:

۱-ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی

۲- انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت

۳– تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

همچنین وجه خودرو در ۳ مرحله پرداخت می‌شود:

مرحله نخست: به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام (۵۰۰ میلیون تومان)

مرحله دوم: در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک

مرحله سوم: در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.

در ضمن با افتتاح حساب وکالتی و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

جزئیات طرح فروش خودرو‌های وارداتی

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی طی شش ماه عرضه خواهد شد، گفت: شرایط لازم برای ثبت‌نام شامل موجودی ۵۰۰ میلیون تومانی در حساب وکالتی متقاضی، نداشتن پلاک انتظامی فعال، داشتن گواهینامه، عدم امکان انتقال سند به مدت یکسال و... است.

به گزارش ایسنا، مهدی ضیغمی- مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت- در گفت‌وگوی خبری، در رابطه با تعداد خودرو‌هایی که قرار است در نوبت اول پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی عرضه شود، اظهار کرد:در این طرح با توجه به تعداد ثبت‌نام برای تعداد خودرو‌های عرضه‌ای تصمیم‌گیری خواهد شد، اما حداقل فروش ۱۰۰ هزار خودرو در یک بازه شش ماهه دیده شده است.

وی اعلام کرد: متقاضیان بایستی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبتی که مشخص شده است، بر اساس خودرو‌هایی که عرضه و ثبت‌نام می‌شود، مبلغ اولیه را تکمیل وجه و واریز می‌کنند.

این مقام مسئول در رابطه با مدت زمانی که بایستی این ۵۰۰ میلیون تومان در حساب شخص مسدود بماند، توضیح داد: افراد می‌توانند هر زمان که بخواهند پول خود را خارج کنند، اما در صورت برداشت، از نوبت هم خارج خواهند شد. تا زمانی که عرضه‌ها مشخص شود، بایستی مبلغ مسدود باشد و در زمان ثبت‌نام شرکت‌ها و خودرو‌هایی که حاضر هستند، اعلام می‌شود.

ضیغمی تصریح کرد: شرایط عمومی که برای تمام برنامه‌های عرضه خودرو در حال حاضر اجرا می‌شود، برای این طرح‌های فروش نیز اعمال خواهد شد. شرایطی همچون داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک انتظامی فعال و عدم خرید خودرو طی ۴۸ ماه گذشته؛ ضمن اینکه طی یک سال امکان انتقال سند را نیز نخواهند داشت.

اظهارات سخنگوی وزارت صمت و چند ابهام؟!

گفتنی است که امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- نیز با اعلام خبر اجرای طرح بزرگ فروش خودرو در هفته پیش‌رو، اظهار کرد: همراستا با راهبرد حذف قرعه‌کشی تا پایان امسال، بزرگترین طرح فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد و چند صد هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. مهلت ثبت‌نام یک هفته است و زمان آن (ابتدا یا انتهای هفته) تاثیری در اولویت‌بندی متقاضیان نخواهد داشت.

به گفته وی، در صورتی که تعداد تقاضا بیش از تعداد عرضه باشد، متقاضیان خرید خودرو در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل خودرو به متقاضی اعلام می‌شود.

با توجه به اینکه این مقام مسئول اعلام کرده است که خودروسازان داخلی نیز تعداد قابل توجهی خودرو را در طول هفته از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهند کرد، مشخص نیست که اظهارات فوق مربوط به عرضه خودرو‌های داخلی است یا وارداتی‌ها؟

ضمن اینکه بالغ بر شش ماه است که فروش محصولات خودروسازان داخلی از طریق سامانه یکپارچه حذف و به خود خودروسازان محول شده است؛ بنابر اظهار سخنگوی وزارت صمت، قرار است مجدد فروش خودرو‌های داخلی از طریق سامانه یکپارچه باشد یا منظور همان خودرو‌های وارداتی است؟

همچنین قالیباف اعلام کرده است که"با توجه به افزایش تولید صورت گرفته که جمع تولیدی خودروسازان را تا پایان سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد رساند، "در اسفند ماه دیگر قرعه کشی خودرو انجام نخواهد شد"؛ بر این اساس این ابهام مطرح است که ایران خودرو در اسفند ماه طرح فروش نخواهد داشت یا برای تعیین متقاضیان نهایی خود، قرعه‌کشی نمی‌کند و بساط قرعه‌کشی جمع می‌شود؟.

این ابهامات و سوالات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کسب پاسخ در دست پیگیری است و به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 74265

ارسال نظر