با ۱۱ حیوان پر سر و صدای زمین آشنا شوید

آن‌ها زوزه می‌کشند، همه چیز را به هم می‌کوبند، فریاد می‌کشند و غرش می‌کنند تا مسیریابی کنند، غذا پیدا کنند و در نهایت جفت را جذب کنند.

با ۱۱ حیوان پر سر و صدای زمین آشنا شوید

آن‌ها زوزه می‌کشند، همه چیز را به هم می‌کوبند، فریاد می‌کشند و غرش می‌کنند تا مسیریابی کنند، غذا پیدا کنند و در نهایت جفت را جذب کنند.

پر سر و صداترین حیوانات دنیا وقتی به دنبال غذا یا جفت می‌گردند، یا فقط سعی می‌کنند راه خود را به خانه پیدا کنند، سر و صدا می‌کنند، غر می‌زنند و زوزه می‌کشند. نهنگی که صدایی بلندتر از موتور جت دارد، میگویی که می‌تواند طعمه را با صدای خود بیهوش کند، و میمونی و که در فاصله سه مایلی به طرز جالبی صدایش شنیده می‌شود. این‌ها فقط نمونه‌هایی از پرسر و صداترین حیوانات حیات وحش هستند.

در این مطلب شما را با ۱۱ مورد از این موجودات آشنا می‌کنیم واز صدای گاهی کر کننده و گوش خراششان برایتان می‌گوییم. تا پایان این گزارش همراه ما شوید فقط مراقب گوشهایتان باشید.

وال آبی

صدای نهنگ آبی را می‌توان تا ۱۰۰۰ مایل دورتر شنید. نهنگ آبی، بزرگترین حیوانی است که تا به حال روی زمین وجود داشته، با اندازه بزرگ خود صدای بلندی هم دارد. صدای یک نهنگ آبی به ۱۸۸ دسی بل می‌رسد - بلندتر از صدای گوش خراش ۱۴۰ دسی بل موتور جت. صدای ناله‌ها و غرغرهایشان تا فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری شنیده می‌شود. محققان دریافته‌اند که نهنگ‌های آبی در چند سال گذشته فرکانس تماس‌های خود را کاهش داده‌اند. تغییرات آب و هوایی، آب‌های گرمتر و سر و صدای اقیانوس‌ها می‌توانند علت اصلی این امر باشند.

نهنگ عنبر

اگرچه نهنگ‌های آبی به‌عنوان پر سر و صداترین حیوانات روی زمین شناخته می‌شوند، اما راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری بلندی صدا وجود دارد. در دسی بل خالص، نهنگ عنبر از نهنگ آبی صدای بلندتری دارد، زیرا صدای آن با ۲۳۰ دسی بل ثبت شده است. صدای آن‌ها اغلب از آستانه شنوایی انسان خارج است. تحقیقات نشان داده است که نهنگ‌های عنبر به گویش‌های متفاوتی صحبت می‌کنند. ظاهراً در هنگام شیرجه زدن صدای شیپور می‌دهند.

میگو تپانچه‌ای

میگو‌های کوبنده (که به عنوان میگوی تپانچه‌ای نیز شناخته می‌شوند) عمدتاً در صخره‌های مرجانی و صخره‌های صدفی یافت می‌شوند، طعمه خود را با بستن پنجه بزرگتر از دو پنجه خود که با سرعتی در حدود ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر در ساعت) بسته می‌شوند، بیهوش می‌کنند. این عمل یک حباب هوایی غول‌پیکر را تشکیل می‌دهد که هنگام بیرون آمدن، صدای کوبیدن بلندی ایجاد می‌کند. صدای بلندی به اندازه ۲۰۰ دسی بل برای بیهوش کردن یا حتی کشتن طعمه میگو کافی است. انسان‌هایی که سرشان در زیر آب فرو رفته است می‌توانند صدای آن‌ها را به صورت صدای بازشدن پاپ کورن یا صدای ترق ترق بشنوند.

میمون جیغ کش

میمون‌های زوزه‌کش که به خاطر فریاد‌های بی وقفه شان نامگذاری شده‌اند، بزرگترین میمون‌های دنیای جدید هستند که در سرتاسر آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شوند. زوزه آن‌ها در هنگام غروب یا سح اغلب تا سه مایل دورتر شنیده می‌شود واین یک هشدار است که به میمون‌های دیگر می‌گویند دور بمانند. میمون‌های نر دارای گلوی بزرگ و تار‌های صوتی صدفی هستند که آناتومی ایده‌آل برای ایجاد صدا را به آن‌ها می‌دهد. صدای زوزه آن‌ها ۱۴۰ دسی بل ثبت شده است.

خفاش بولداگ

هنگامی که خفاش‌ها برای یافتن غذا در حال حرکت و جستجو هستند، از تماس‌ها و پژواک‌هایی با صدای بلند استفاده می‌کنند. این پژواک به آن‌ها کمک می‌کند، اما فقط در یک فاصله کوتاه. محققان دریافتند که خفاش‌هایی با فرکانس‌های بالاتر، مسافت‌های بیشتری را با فریاد‌های بلندتر طی می‌کنند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در PLOS One منتشر شد، محققان دریافتند که صدای خفاش بولداگ کوچکتر (Noctilio albiventris) و صدای خفاش بولداگ بزرگ (Noctilio leporinus) ۱۳۷ دسی بل و ۱۴۰ دسی بل ثبت شد.

کاکاپو

بزرگترین طوطی جهان، پر سر و صداترین پرنده دنیا هم است. پرنده‌ای که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، شبگرد است و پرواز نمی‌کند، دارای صدا‌های متنوعی است که شامل جیغ و خروش است.

کاکاپوی نر در طول فصل تولید مثل سرو صدای زیادی می‌کند. پس از ۲۰ تا ۳۰ فریاد طبل مانند، صدای بلند فلزی "چینگ" را ایجاد می‌کند که آن را خس خس نیز توصیف کردند. صدا‌های بلند می‌تواند به ۱۳۲ دسی بل برسد. این الگوی بوم (طبل) چینگ می‌تواند به طور مداوم تا هشت ساعت در هر شب به مدت دو تا سه ماه ادامه یابد. کاکاپو صدا‌های منطقه‌ای بلندی نیز برقرار می‌کند و زمانی که دانشمندان صدای طبلی پرنده دیگری را از طریق تقویت‌کننده پخش می‌کنند، کاکاپو در پاسخ فریاد می‌زند.

شیر نر

سلطان جنگل وقتی غرش می‌کند می‌تواند بسیار ترسناک باشد. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ در PLOS One، محققان دریافتند که این گربه‌های بزرگ تار‌های صوتی با چین‌های کانونی مسطح و مربعی دارند. (در مقایسه، انسان و بسیاری از حیوانات دیگر چین‌های مثلثی دارند.) چین‌ها بسیار کشسانی و چرب هستند و به آن‌ها اجازه می‌دهدتا محکم و وبا ارتعاشی انعطاف پذیر غرش کنند. یک شیر می‌تواند با صدای بلند ۱۱۴ دسی بل غرش کند و معمولاً ۹۰ ثانیه طول می‌کشد. این میزان حدود ۲۵ برابر بلندتر از ماشین چمن زنی گازسوز است.

جیرجیرک بیشه‌ای

گونه‌ای از جیرجیرک که اخیراً کشف شده است آوازی به بلندی اره برقی دارد که نر‌ها برای جذب ماده‌ها از آن استفاده می‌کنند. محققان متوجه شدند که جیرجیرک نر (Bushcricket Arachnoscelis arachnoides) با سرعت ۷۴ کیلوهرتز آواز می‌خواند، جیرجیرک این کار را با مالسدن بال هایش به روی هم انجام می‌دهد (یک چیزی شبیه سوهان که به ردیفی از شیار‌های دندان مانند روی بال دیگر می‌مالد). این حرکت منجر به سطح صدای بالای حدود ۱۱۰ دسی بل می‌شود.

مرغ روغنی

این پرنده شب‌زی که در بومی خود در آمریکای جنوبی به گواچارو معروف است، از پژواک برای حرکت در غار تاریک خود استفاده می‌کند. در مطالعات، محققان میزان صدای آن‌ها را تا ۱۰۰ دسی بل اندازه گرفتند. برخلاف صدای خفاش ها، صدای پرندگان روغنی در محدوده شنوایی انسان است. هنگامی که گروه‌های بزرگی از پرندگان برای استراحت دور هم جمع می‌شوند، صدای آن‌ها تقریباً کر کننده است.

AskNature توضیح می‌دهد که این پرنده چگونه صدا تولید می‌کند: "پرنده سیستم تنفسی خود را به گونه‌ای منقبض می‌کند که به او اجازه می‌دهد انفجار‌های سریعی از صدا‌های شنیداری منتشر کند. امواج صوتی از اجسام منعکس می‌شوند و به گونه‌ای به گوش پرنده باز می‌گردند که به او اجازه می‌دهد اشیای اطرافش را تشخیص دهد".

سن آبی (آب خستر)

سن آبی نسبت به جثه خود، از پر سر و صداترین حیوانات روی زمین هستند. آن‌ها تنها موجوداتی هستند که با استفاده از اندام‌های جنسی خود صدا‌های کر کننده خود را تولید می‌کنند. آهنگ فراخوانی که برای جذب یک جفت است، سن آبی نر اندام تناسلی خود را بر روی یک برآمدگی روی قسمت شکمی خود می‌مالد و از این طریق برای جذب جفت صدا تولید می‌کند. این موجود لقب "آلت آوازخوان" را به خود اختصاص داده است. نتیجه صدایی سن آبی ۹۹ دسی بل است که می‌تواند توسط انسان در طرف دیگر یک حوض شنیده شود.

قورباغه کوکی

کوکی‌ها قورباغه‌های درختی کوچکی هستند که به دلیل صدای بلند «ko-KEE» نر نامگذاری شده اند. نر‌ها اغلب به قسمت اول تماس به عنوان هشداری برای دوری کردن پاسخ می‌دهند، در حالی که ماده‌ها جذب قسمت دوم می‌شوند. قورباغه‌ها در هاوایی یک مشکل هستند، جایی که آن‌ها هیچ دشمن طبیعی ندارند و در برخی مناطق به جمعیت بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در هر هکتار رسیده اند. صدای آن‌ها در مقایسه با ماشین چمن زنی ۸۰ تا ۹۰ دسی بل است و باعث مزاحمت و دردسر در شب برای ساکنان شده است.

نگرانی‌هایی وجود دارد که تغییرات محیطی بر طول و گام تماس‌ها تأثیر می‌گذارد و دریافت سیگنال‌های جفت گیری را برای ماده‌ها سخت‌تر می‌کند. از مجله اسمیتسونیان: «از آنجایی که قورباغه‌ها و سایر گرماده‌ها به دما بسیار حساس هستند، ممکن است به طور کلی با خطرات بیشتری با تغییرات اقلیمی مواجه شوند و سیستم‌های ارتباطی آن‌ها به‌طور غیرمستقیم بیشتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت».

منبع: فرادید

دیگر رسانه ها

کدخبر: 66609

ارسال نظر