فوری از جزییات ارتقا و تنزل معلمان آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان گفت: طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

فوری از جزییات ارتقا و تنزل معلمان آموزش و پرورش

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با صداوسیما درباره شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: ارزشیابی عملکرد سالانه در سه سال منتهی به سال ۱۴۰۰ را در آیین‌نامه رتبه‌بندی لحاظ خواهیم کرد.

وی افزود: دوره‌های ضمن خدمت، مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، انطباق رشته تحصیلی و رشته تدریس، سامانه نظام پیشنهادات یا مدیریت دانش، تدریس در کارگاه تخصصی یا دوره‌های ضمن خدمت، عضویت در کارگروه‌ها، پژوهش‌های معلمان، تهیه نرم‌افزار آموزشی و تربیتی در راستای تسهیل آموزش، تولید محتوا، همکاری و مشارکت موثر در فرایند نظارت و داوری، کسب مقام در جشنواره‌ها، مسابقات و بزرگداشت مقام معلم، تقدیرنامه‌ها، نیروهای دارای ساعت موظف بیش از ۲۴ ساعت، مربی، مراقب و سرپرست نیروهای فرهنگی و ورزشی جزو شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان است.

 احمدی لاشکی درباره اینکه آیا دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار است در رتبه‌بندی به معلمان امتیاز دهند، گفت: این موضوع در مرحله نخست مطرح نیست و در مراحل بعد که برای ۵ سال آینده وجود دارد این موضوع مدنظر است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید به معلم فرصت دهیم و اگر یک‌باره بگوییم نظرات دانش‌آموزان و خانواده‌ها لحاظ خواهد شد شاید شرایط آماده نبود اما در مرحله دوم افراد ۵ سال فرصت دارند تا بر اساس شاخص‌های مشخص شده توسط قانونگذار حرکت کنند بنابراین در آینده این موضوع را لحاظ می‌کنیم.

احمدی لاشکی افزود: برای اعمال نظرات دانش‌آموزان در رتبه‌بندی معلمان براساس ظرفیت دانش آموز برنامه‌ریزی خواهیم کرد چرا که دانش آموز ابتدایی، متوسطه اول و دوم ظرفیت‌های متفاوتی دارند و ممکن است از دانش آموز ابتدایی بیش از دو سوال پرسیده نشود آن هم نه از تمام دانش آموزان، در دوره دوم ابتدایی تعداد سوالات ممکن است بیشتر شود و در دوره متوسطه اول و دوم نیز اینگونه خواهد بود البته موضوع به گونه‌ای سنجش خواهد شد تا آسیبی که تصور می‌شود برای معلمان وجود داشته باشد، لحاظ شود و نگران این موضوع نباشند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان یک مجموعه هزار امتیازی برای استقرار است که مدرک تحصیلی و سابقه کار نیز لحاظ خواهد شد، برای سنوات تجربی حداکثر ۷۵ امتیاز لحاظ شده است و افراد باید کار معلمی کرده و در آموزش و پرورش حضور داشته باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:  برای مدرک تحصیلی دکترا ۵۰ امتیاز، کارشناسی ارشد ۴۰ امتیاز، کارشناسی ۳۰ امتیاز، فوق دیپلم ۲۰ امتیاز و دیپلم ۱۰ امتیاز لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: قانونگذار به ما اجازه داده بین رتبه‌ها ۵ سال توقف باشد اما بعضی موارد را استثنا کرده به عنوان مثال فردی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند یا افرادی که در مدارس استثنایی و مناطق محروم و مرزی مشغول به کار هستند، این افراد می‌توانند به ازای هر سال خدمت سه ماه زودتر ارتقا یابند و شاید ارتقای آنها به رتبه بعدی نیازمند ۴ سال توقف باشد.

احمدی لاشکی همچنین گفت: افرادی که تحت عنوان معلم جذب شده‌اند و هم‌اکنون در ادارات کار می‌کنند، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند اما افرادی که از همان ابتدا به عنوان نیروی اداری جذب شده‌اند، مشمول نیستند.

وی در پایان متذکر شد: افرادی که بعد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه‌بندی می‌شوند و افرادی که قبل از این تاریخ بازنشسته شدند شامل نخواهد شد. رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد و در قانون توقف و تنزل رتبه لحاظ شده است به گونه‌ای که معلمان هر سه سال یک بار باید بررسی شوند و اگر توانستند رویه را حفظ کرده و به سمت ارتقا حرکت کنند به رتبه بالاتر می‌روند، طبق قانون اگر معلمی دو بار تنزل رتبه پیدا کرد باید از حوزه آموزشی به حوزه اداری برود.

منبع :تسنیم

 

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15942

ارسال نظر