تصویری از مومیایی مردان نمکی ایران

شش مومیایی کشف شده در معدن نمک چهرآباد زنجان در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان مورد استقبال گردشگران قرار می گیرند.

تصویری از مومیایی مردان نمکی ایران

به گزارش عرشه آنلاین، مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف ‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده ‌است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن با بولدوزر به‌ شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگه‌داری از آن، دست نخورده در معدن باقی ماند و این مرد نمکی به دور از هیاهوی شهری در آرامگاه خود خوابیده است.

61684912

مرد چکمه‌پوش؛ مومیایی نمکی اول

مومیایی شماره یک که به او لقب مرد چکمه‌پوش را داده‌اند، ظاهرا از ثروتمندان و اشراف دوران خود بوده است. چراکه همراه با خودش لباس‌ها و اجناسی مزین به طلا، نقره و سایر زیورآلات را داشته است.

مرد میانسال و مرد تکه‌تکه؛ مومیایی‌های دوم و سوم

مومیایی بعدی، با نام مرد میانسال است که گفته می‌شود به خاطر ریزش سقف تونل از دنیا رفته، مقداری پارچه، میخ، طناب و سبد در دست داشته است مومیایی سوم، به خاطر جسدش که تکه تکه شده است، لقب مرد چند تکه را دارد.

پسر ۱۶ ساله؛ مومیایی مرد مرد کامل

برخلاف مومیایی سوم، مومیایی چهارم، نامش مرد کامل است. پسری ۱۶ ساله با قدی ۱۷۰ سانتی متری که کامل‌ترین جسد کشف شده است. از شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد که این جوان با موهای خرمایی رنگ را می‌توان خوش‌چهره‌ترین مرد نمکی این معدن عنوان کرد.

از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال بعد از میلاد) هستند. این مردان پس از غار، حال در خانه ذوالفقاری‌های زنجان که قریب صد سال از احداث آن می‌گذرد، خواب ابدی خود را ادامه می‌دهند، این بنا یکی از آثار ارزشمند شهر زنجان است که در یاد و خاطره‌ مردمان این شهر همواره جایگاه مهمی داشته و خاندان ذوالفقاری از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خانواده‌های زنجان هستند که در گذشته از قدرت و نفوذ زیادی برخوردار بوده‌اند.

منبع: ایسنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13852

ارسال نظر