جزییات دریافت وام نوسازی مسکن/ وام ۶۰۰میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

تمام مالکان و انبوه‌سازانی که در محدوده بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند و مالکانی که پلاک آنها در بافت هدف قرار دارد، پروانه ساخت و ساز را دریافت کردند و پروژه آنها حداقل ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌توانند برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند.

جزییات دریافت وام نوسازی مسکن/ وام ۶۰۰میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در اولین روز از سال جدید، معاون وزیر راه و شهرسازی، از افزایش سقف وام نوسازی مسکن خبر داد. بانک مسکن این وام را برای ملکی که در بافت فرسوده شهر قرار داشته باشد بدون سپرده‌گذاری پرداخت می‌کند.

این وام با دو و نیم برابر شدن در تهران به ۴۵۰میلیون، در کلان شهرها به ۴۰۰میلیون و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان رسید و این مبلغ در شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰میلیون تومان افزایش یافت.

سود وام نوسازی چقدر است؟

 به گفته محمد آیینی، سود وام نوسازی بافت فرسوده در تهران ۱۲درصد، در کلان‌شهرهای دیگر ۱۱درصد و در دیگر شهرها ۱۰درصد است. در تمام این موارد ۱۵۰میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود. علاوه بر این در تهران ۱۵۰میلیون تومان دیگر از این تسهیلات و در سه شهر دیگر قم، شیراز و مشهد ۲۰۰میلیون تومان با سود ۹درصد و اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند، سود این بخش از تسهیلات چهار درصد است.

 

به گفته وی، باقی‌مانده مبلغ وام برای سایر متقاضیان سود ۱۸درصد دارد و در مجموع اینکه سود وام برای مالک زیر پوشش نهادهای حمایتی ۹.۱درصد است و برای افراد غیرمشمول یا سازندگان ۱۱درصد محاسبه می‌شود. علاوه بر این مالکان می‌توانند از امتیازات دیگری مانند انشعابات رایگان آب، برق و گاز استفاده کنند و شهرداری برای مجوزهای ساخت‌وساز این دسته از مالکان تخفیف‌های ویژه قائل شده است.

به گفته وی تمام مالکان و انبوه‌سازانی که در محدوده بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند و مالکانی که پلاک آنها در بافت هدف قرار دارد، پروانه ساخت و ساز را دریافت کردند و پروژه آنها حداقل ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌توانند با دو روش برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند.

چگونه متوجه شویم خانه‌مان در بافت فرسوده قرار دارد؟

مالکان مسکن، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازآفرینی شهری ایران و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع شدن آن در بافت فرسوده استعلام بگیرند.

چگونه وام نوسازی بگیریم؟

یکی از روش‌های دریافت وام نوسازی مسکن بافت فرسوده، مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی است که با انتخاب گزینه بافت فرسوده ثبت‌نام انجام می‌پذیرد. روش دیگر مراجعه به‌صورت مستقیم به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران و نشانی facility.udrc.ir است تا فرآیند ثبت‌نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده صورت بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همچنین به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی افراد می‌توانند با معرفی شرکت بازآفرینی شهری به صندوق کارآفرینی امید وام ودیعه برای اسکان موقت دریافت کنند. مبلغ وام ودیعه در زمان حاضر ۶۰میلیون تومان برای تهرانی‌ها و ۴۵میلیون تومان برای ساکنان سایر شهرهاست. نرخ سود وام ودیعه این دسته از افراد چهار درصد قرض‌الحسنه است و بازپرداخت وام ودیعه ۳۶ماهه در نظر گرفته شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13214

ارسال نظر