نقشه جدید علی‌اف برای تهران

​رئیس‌جمهور آذربایجان به تازگی اعتراف کرده است که در ماجرای کریدور زنگزور خواسته‌ای بیشتر از آنچه در توافقنامه سه‌جانبه مسکو ذکر شده است، دارد. آذربایجان به تازگی نیز ادعاهای جدیدی علیه ایران در کنست اسرائیل مطرح کرده است.

نقشه جدید علی‌اف برای تهران

نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در نامه‌ای به نمایندگان کنست ادعایی را علیه روابط تهران-باکو و نقش ایران در منطقه مطرح کردند.

وبگاه خبری عاروتص شوع در گزارشی با اشاره به تحرکات اخیر در روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی، مانند دیدار اخیر جیحون بایراموف و الی کوهن، وزرای امور خارجه طرفین، نوشت، نمایندگان پارلمان آذربایجان در نامه‌ای به ۳۰ نماینده کنست که اخیرا نیز به دنبال افتتاح سفارت باکو در اسراییل، نامه‌ای به پارلمان آذربایجان نوشته بودند، با اشاره به جنگ ۴۴ روزه با ارمنستان گفتند متاسفانه، هر کسی از پیروزی آذربایجان در این جنگ که اثبات‌کننده ظرفیت سیاسی، نظامی و اقتصادی آن در منطقه و تحکیم‌کننده جایگاه بین‌المللی آن است، خشنود نیست.

نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در ادامه با اشاره به ایران مدعی شدند: لفاظی‌های تند فعلی جمهوری اسلامی ایران و تاکتیک‌های نظامی آن در مرز ایران-آذربایجان به وضوح نشانگر آن است و اهداف ایران را آشکار می‌سازد. ما هیچ‌گاه از هیچ تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان نهراسیده‌ایم و کشور ما قادر است پاسخی درخور بدهد.

این ادعا از سوی مقامات آذربایجان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان و جنگ اخیر قره‌باغ بر اصل احترام به استقلال و تمامیت ارضی طرفین و حل‌وفصل دیپلماتیک این مسئله تاکید داشتند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آبان ماه در واکنش به اظهارات مشابهی که از سوی رییس جمهور جمهوری آذربایجان مطرح شده بود، گفت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کرده و از اینرو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.

کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدار‌های دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و بسوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام برمی دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آن‌ها از دیدار‌های معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نمی‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرز‌های ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.

او در پایان بار دیگر تاکید کرد: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیرو‌های فرامنطقه ای، بلکه از پایتخت کشور‌های منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب‌های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه‌ای شش جانبه در تهران اعلام می‌کند.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان

نقشه جدید الهام علی‌اف برای تهران

اواخر هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در سیزدهمین مجمع عمومی سازمان مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده بود. وی در حاشیه این اجلاس، دیدارهای دو جانبه و سه‌جانبه‌ای با مقامات ترکیه و آذربایجان داشته است. او در این دیدارها در خصوص موضوع قفقاز و مسائل پیش آمده در قره باغ و نیز برخی تمایلات جهت تغییر مرزهای منطقه و شکل‌گیری کریدور زنگزور به گفتگو پرداخته است.

در این خصوص رئیس مجلس با تأکید قاطع بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان تغییر در مرزهای منطقه را نمی‌پذیرد، اظهار داشته است که سوء‌تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل برطرف شده است. ضمن آنکه در آینده سفری به باکو خواهد داشت.

قطعاً این نشست‌ها و مذاکرات با کشورهای همسایه، می‌تواند موجب همگرایی بیشتر، کاهش تنش‌ها و افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای شود. موضوعی که در شرایط تداوم تحریم‌های غرب، سبب بازماندن پنجره‌های تعامل ایران با دیگر کشورها و کاهش فشارها، خواهد شد. بخصوص آنکه برخی کشورها و دولت‌ها در منطقه راهبردی قفقاز به دنبال کاهش اقتدار ژئوپولیتیکی ایران هستند.

اما واقعیت میدانی آن است که از حدود دو سال پیش به صورت آشکار، شاهد حضور و دست‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی و نیز آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در منطقه قفقاز هستیم. ترکیه و آذربایجان نیز با همپوشانی منافع خود با دولت‌های فرا منطقه‌ای به دنبال شکل‌گیری دالان تورانی ناتو هستند.

در سال ۱۳۹۹ طی جنگ قره‌باغ، مناطق اشغالی آذربایجان، از دست ارمنستان آزاد شد. اما بعد از آن سیاست دفاعی باکو با هدف آزادسازی مناطق اشغالی کشورش، به راهبرد تهاجمی و تجاوزکارانه تبدیل شده است. آنان به دنبال اشغال بخش‌هایی از سرزمین ارمنستان هستند.

باکو می‌خواهد به زور بخش‌هایی از استان سیونیک ارمنستان را در جوار مرز ایران و رود ارس تصرف کند. در این صورت با اتصال به نخجوان مستقیماً به ترکیه دست خواهند یافت و کریدور ترانزیتی شمال جنوب ایران به روسیه را به چالش خواهد کشید.

رئیس‌جمهور آذربایجان نیز به تازه‌گی اعتراف کرده است که در ماجرای کریدور زنگزور خواسته‌ای بیشتر از آنچه در توافقنامه سه‌جانبه مسکو ذکر شده است، دارد.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با رسانه‌های این کشور در خصوص اصرار خود برای ایجاد کریدور زنگزور با اشاره به اینکه این پروژه در بیانیه سه‌جانبه ۱۹ آبان ۲۰۲۰ منعکس شده است، گفته است: درست است که در آنجا کلمه «کریدور زنگزور» وجود ندارد، اما در آن بیانیه به‌صراحت اعلام شده است که باید بین مناطق غربی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ارتباط حمل‌ونقلی وجود داشته باشد و ارمنستان آن را فراهم کند. بعد از آن من شخصاً اصطلاح «دالان زنگزور» را وارد دایرة المعارف ژئوپولیتیک کردم!

واضح است کشور آذربایجان به هیچ عنوان همتراز و هم‌وزن ایران نیست. تهران سیاست‌های راهبردی بزرگترین قدرت جهان را در منطقه غرب آسیا به چالش کشیده و ناکام گذاشته است. کشورمان مصافی تمام عیار و موفق با آمریکایی‌ها دارد؛ لذا باکو نباید دچار خطای محاسبه شود و با پشتوانه برخی حمایت‌های دولت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، از صبر استراتژیک ایران قدرتمند، سو استفاده کند. قطعاً در آینده نه چندان دور و با اقدامات قاطع ایران، خیالات علی‌اف از سرش خواهد پرید و آتش سیاست‌های غلط او دامان خودش را خواهد گرفت.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا، در این خصوص گفت: در حال حاضر شاهد حضور داعشی‌ها، تکفیری‌ها، و صهیونیست‌ها، تجزیه‌طلبان پان‌ترک، انگلیسی‌ها و نیروهای ناتو در آذربایجان هستیم.

وی با بیان مطلب فوق و پیش‌بینی تحقق آن از دو سال پیش تاکنون، افزود: این گروه‌ها علیه امنیت ملی ایران فعالیت کرده و خواهند کرد. در گذشته تأثیرات مخرب امنیتی آنها را در داخل مشاهده کردیم. این موضوع در آینده افزایش خواهد یافت لذا لازم است، ایران قاطعانه برخورد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در ایران کسی خواهان جنگ و تحرکات نظامی نیست؛ اما باید اقدامات و راهکارهای متعددی را با هزینه‌های کمتر اجرا کرد و تهدیدات را به داخل خاک خودشان برگرداند.

وی افزود: باید با بخشی از خاک جهان اسلامی که پایگاه صهیونیست‌ها شود، برخوردهای جدی و قاطع صورت گیرد. پیام‌های هشدار آمیزی به آنها بدهیم. ضمن آنکه لازم است از برخی سیاست‌های مماشات‌آمیز پرهیز کنیم زیرا موجب افزایش نفوذ صهیونیست‌ها در آنجا و افزایش اقدامات خرابکارانه علیه کشورمان می‌شود.

بهمن با اشاره به زمان‌بر بودن حل مشکلات سیاسی خاطر نشان ساخت: مشکلات باید به‌صورت ریشه‌ای و عمیق برطرف شود. شاید برای رفع هر مشکل نیاز به صدها ساعت جلسه است.

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا اظهار داشت: «الهام علی‌اف» و ظرفیت‌های جمهوری آذربایجان، در حد کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران نیست. آنها اساساً چنین ظرفیتی را ندارند که بتوانند وارد فضای تنش با ایران شوند. اما در واقع بازیگران پشت صحنه‌ای هستند که هدایت و مدیریت را در آن کشور برعهده دارند. متأسفانه برخی نهادهای تصمیم‌گیر داخلی حاضر به پذیرش جدی این موضوع نیستند.

او افزود: در واقع این رژیم صهیونیستی، ترکیه آمریکا و انگلیس است که در موضوع آذربایجان تصمیم‌گیری می‌کنند. الهام علی‌اف تحت نفوذ آنها قرار گرفته و عمل می‌کند. در نتیجه اساساً جمهوری آذربایجان یک بازیگر مستقل نیست که بخواهد خود مستقلاً، وارد تنش با ایران شود.

بهمن در ادامه بیان کرد: در واقع رژیم صهیونیستی همان راهبردی را که ما در برابر آنان و در جوار مرزهای سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌ایم را می‌خواهد، در کنار مرزهای ما در آذربایجان صورت دهد. لازم است این تهدید را بخوبی درک کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: نباید میان ارمنستان و آذربایجان یک کشور را انتخاب کنیم، بلکه لازم است سیاست قفقازی‌مان، متناسب امنیت و منافع ملی کشور باشد؛ وقتی برخی کشورها تلاش می‌کنند یک محور پان ترکی و ناتویی را علیه کشور ما شکل بدهند، قاعدتاً ما هم باید مدیریت منسجم خود را در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل تهدیدات و منافعی مشترکی که میان ما و ارمنستان وجود دارد، می‌تواند منجر به یک همکار جدی در منطقه قفقاز شود.

مقامات کشورمان بارها پیام‌های قاطع خود را در خصوص عدم تحمل هرگونه تغییر در مرزهای رسمی منطقه، اظهار داشته‌اند. برگزاری مانورهای نظامی متعدد در جوار خاک آذربایجان هم بخشی از پیام‌های ایران برای در هم شکستن خطای محاسبات مسئولین باکو بوده است.

در این خصوص حتی برخی تسهیلات ترانزیتی کشورمان برای دسترسی جمهوری آذربایجان و نخجوان مورد بازبینی واقع شده است. بی‌تردید، این پیام‌ها می‌تواند موجب تغییر در سیاست‌های اعمالی باکو شود، اما باید همچنان با درایت و هوشیاری تحولات را ارزیابی کرد.

در واقع باکو هم راه‌های ارتباطی مندرج در توافق نامه سه جانبه با ارمنستان و روسیه را می‌خواهد و هم به دنبال آن است که زمین‌های عبوری این کریدور، در خاک ارمنستان را هم برای همیشه متعلق به خود کند. این موضوع کریدور شمال جنوب ایران را نابود خواهد کرد. برای همین است که ایران با هرگونه تغییر در مرزهای منطقه بشدت مخالف است.

بدین ترتیب لازم است با هوشیاری کامل همه تحولات منطقه توسط نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی مورد رصد واقع شود. صرف برخی نشست‌ها و وعده‌های داده شده، البته در جایگاه خود لازم است اما کافی نخواهد بود.

قطعاً برخی تسامح‌ها و ساده انگاری‌ها و فرصت سوزی‌هایی که در دهه ۷۰ خورشیدی در مورد اهداف دولت آذربایجان، صورت گرفته است، نباید تکرار شود. از این رو ضرورت دارد مقامات کشورمان با درایت و ذکاوت حضور نیروهای داعش و رژیم صهیونیستی در آذربایجان را دقیقاً رصد کنند. ارائه واکنش‌های سخت مناسب به باکو در کنار افزایش گفتگوها و نیز کسب برتری در فضای نرم رسانه‌ها، حباب رویاهای غیر واقع‌بینانه دولت باکو را از بین خواهد برد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 66495

  • ناشناس

    باید‌جواب‌دندان‌شکنی‌
    به‌این‌علی‌اوف‌مغوردهیم‌
    خاک.ایران‌را‌پس‌بگیرم‌
    دوباره

  • مجید

    این علی اف را باید خیلی زود مهار کرد

  • ناشناس

    قطعا اگر کارشناسان واقع گرا در راس سیاست ایران بودند ایران الان هم پیمان ترکیه و آذربایجان در قفقاز بود و کلی منفعت اقتصادی برای کشور داشت نه با نژادپرستی یک عده متوهم کشور در شرایط گسست داخلی واکنش با مسلمانان و همسایگان بود

  • مرتضی

    لازم است به الهام خانم علی اوف تفهیم شود جمهوری آذربایجان جزئی از ایران است.

    • ایرانی

      درود

    • علی

      همین اظهار نظر های بی منطق شماست که ما دوستی در منطقه نداریم دوست و برادرمان عراق بود که اونم در قضیه خلیج فارس حقمان را گذاشت کف دستمان

  • ناشناس

    عالی بود و مورد توجه کل مسئولین مربوطه

  • مهدی

    کشوری مثل ایران در سیاست خارجی وروابط بین الملل آنقدر ضعیف ومنزوی هست که هیچ کشوری به نظر ایران اهمیت هم نمیدهد.آنها کریدور زنگه زور را افتتاح خواهند کرد وایران فقط نظاره گر خواهد بود

  • خزر

    زهی خیال باطل

  • ناشناس

    نزدیک به 30سال بخشهایی از خاک آذربایجان دست ارمنستان بود پس اون موقع این کارشناس کجابود؟ شما یکطرفه میروید این درست نیست باید منافع هردو کشور بطور مساوی در نظرگرفته شود

  • سلی

    شکست باشماست وآزربایجان خاک تاریخی خودرا از عرمنی خواهد گرفت وشما آب و بریزید آنجایتان که میسوزد

    • علی

      به امید روزی که با ماشین شخصی و با پلاک ایران به گشت و گذار در آذربایجان شمالی برویم و در سواحل باکو شنا کنیم . به امید روزی که در باکو یک حسینیه بزرگ احداث کنیم و با برادران هم دل و هم زبان آذری نوحه خوانی کنیم و برای سرور و سالار شهیدان حسین بن علی عزاداری کنیم
      با آل علی هر که درافتاد ورافتاد

  • بهنام

    این تحلیل به دلایل زیر نادرست و مغرضانه است.
    ۱ کریدور زنگزور برای ایجاد ارتباط است و به هیچ وجه راه ایران و ارمنستان را نمی بندد.
    ۲- ارتباط ایران با روسیه هم اکنون از طریق آذربایجان است و ارمنستان و زنگزور به آن ربطی ندارد.
    ۳ ایران اصلا از طریق ارمنستان به روسیه جاده و ریل ارتباطی ندارد و اگر در آینده چنین امکاناتی از کوههای قفقاز بتواند باز شود باز به گرجستان یا ترکیه می رسد نه روسیه
    ۴ ارتباط ایران با اروپا از طریق ترکیه هست که امن‌ترین گذرگاه می باشد و ترکیه هیچ وقت برای ارتباط ایران با اروپا مانع تراشی نکرده و نمی کند.
    ۵ ترس از ارتباط بیشتر آذربایجان با ترکیه به ایران اجازه ارزیابی صحیح و منطقی اقتصادی و سیاسی را در منطقه نمی دهد و ایران باید مواظب باشد در دام ارمنستان نیفتد.

    • ناشناس

      هر پنج موردی که نوشتی دروغ است

    • حافظ

      عالی

    • ناشناس

      عموجون اگه اجازه دالان زنگزور را بدیم، یعنی راه ارتباط زمینی ترکیه ضد ایران را به خزر و کشورهای ترک زبان شرق خزر داده ایم که علیه ایران ومنافع مان نقشه های صهیونیست را موبه مو اجرا خواهند کرد. یاعلی.

    • رضا

      هر ۵ مورد رو الهام خانم نوشته

    • ناشناس

      درودبرشما

    • شهروند

      آفرین بر شما روشن فکر👏👏👏👏

  • بنده خدا

    غلط اضافه کرده که دنبال... منافع بیشتریادش رفته یادش میندازیم که کی ازکجا اومده ... نقشه کشوراصلیش چه مدلی بوده..

  • ناشناس

    علی اف را تحویل من دهید ظرف یک ماه آذربایجان راتحویلتان میدهم تا این قمار باز ادعا نکند
    ایرانی نمرده تا یک جوجه کومونیست عرض اندام بکند

  • ابان

    آذربایجان غلط می‌کنه .

    • ائلشن

      غلط را تو و امثال تو میکنی که نام مقدس آذربایجان را بر دهن کثیفت می‌آوری.

  • ناشناس

    علی‌اف خيال باطل برسر داره

  • ناشناس

    امریکاوانگلیس واسرییل هیچ غلطی نمیتوانند بکنندقاسم سلیمانیها نمردهاندچه برسداذربایجان وترکیه

  • ناشناس

    خدایاشکرت

  • ارال

    آقا این چرت و پرت ها را تو خبر ها نگذارید. یعنی واقعا ایران اونقدر ضیف شده نمی تونه دم این بچه گربه را ببره. علی اف کیه

  • ایران

    علی اف باید حد و مرزخدش بداند وگر نه هر آتشی روشن شود دامن علی اف و باکو خواهد گرفت .

  • ناشناس

    هدف نگارنده متن بازی باکلمات بهمراه احساسات بچه گانه است.وازواقعیت ماجرا دورتر

  • ناشناس

    اقای علی اوف شدی ادم اسراییل و امریکا

  • نیما

    کریدور افتتاح خواهدشد...

  • غلامعلی کولیوند

    بنام خدا آقای علی اف از صدام درس بگیر اگر خاطرات حمله صدام و شیر کردن امریکا و صهویونیستها وتمام جهان درسال ۵۷ به ایران بدون تجهیزات را مرور کنید وبخوانید ودرس بگیرید انها دارند شما را تو تله میگذارند واستفاده ابزاری میکنند بدبخت بیچاره فلک زوه اول از شما استفاده میکنند بعد تمام کاسه وکوزها را گردن شما انداخته و بعد کشورت را چند تیکه مکنند خودت و خانواده ات کشته میشوند اون موقع تجهیزات نظامی نداشتیم ابرقدرت ها و عراق وجهان را با دست خالی نابود کرویم الان که نگو تعجب میکنم همچین غلطی کردی مگر ندیدی در عین الاسد چه بلائی سر اربابت امریکا اوردیم حالا جرات کردی برای ایران اسلامی خط ونشان میکشی تو و کشورت اصلا در حد وقواره این حرفها نیستید سالیان سال جزو قلمرو ایران بودید الان از زمان فتحعلی شاه جزو روسیه شدید حالا خط ونشتن میکشی حیف که خیلی از اقوام آذری خودمان وایلهای فامیا آذربایجان خودمان با شما فامیل هستند وگرنه چنان بلائی سرتان می اوریم که نگو انها گولت زوند بعد میکشند ویا کنار میزارند وصلح میکنند ولی دیگر کشوری از شما در روی کره زمین نخواهد بود شما جزو قلمرو ایران خواهید سو دیگه از این طعلط های اضافی نکن که دامن خود را خواهد گرفت باتشکر

  • ارشیا

    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد..
    این دیونه بازیهای الهام خانم کار دستش میده.
    آخرش خاکش رو باید به ایران پس بده و پرچم ملی مون رو اونجا به احتضاز در بیاریم🇮🇷🇮🇷

  • حاجی

    چرا نظر ها را طبق تمایل انتشار میدین و هر کدام باب میل تون نیست دیلت میشه

  • بیوک رستمی

    عدو شود سبب خیر . اگر خدا خواهد .
    آذربایجان برای الحاق به ایران لحظه شماری می کند .تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اخیر در جمهوری آذربایجان نشان دهنده استقبال مردم آذربایجان از الحاق کشورشان به خاک جمهوری اسلامی ایران است و علت اتخاذ سیاست های ضد ایرانی الهام و برقراری رابطه با اسرائیل و افزایش دیکتاتوری او بر ضد مردم آذربایجان این موضوع را به خوبی اثبات می کند .سیستم فاسد حکومتی در آذربایجان و به خصوص فساد مالی و رانتخواری الهام در چپاول ثروت مردم آذربایجان و ترس او از محاکمه شدن راهی جز برقراری دیکتاتوری و انحراف افکار عمومی به موضوعات ناسیونالیستی و مناقشات خارجی با همسایگان آذربایجان برای الهام نگذاشته است . فهم این موضوع بسیار ساده است و حساب ۲ در ۲ است

  • محمود

    نویسنده این مقاله منافق است

  • ناشناس

    از دوران گذشته هخامنشی و اشکانی و ساسانی و افشاری این کشورای حاشیه جزیی از ایران بوده.آذربایجان مال ایران بود قرارداد ۲۰۰سالشم چند سال پیش تموم شد پس الهام خانم علیف قدقد نکن که دوتا موشک خوشگل فرود میاد باکو.کاش حکومت ایران درک این رو داشت که کشورای جدا شده از ایران رو بازپس بگیره.حداقل چندتا از شهرها مثل کردستان عراق و کردستان ترکیه.قفقاز.نخجوان‌و کویت.قطر.عمان.امارات.که جدا شدن را حتی با جنگ و خونریزی بایر بازپس گرفت.

    • ناشناس

      قبل از هخامنشی کجا بودی برگردد همون هندوستان

  • ناشناس

    اگر دولت مقتدری داشته باشیم واز همایت ملت برخردار باشد هیچ کشوری چپ به ایران نمی تواند نگاه کند

  • علی

    باز استاندار باکو حرف زد ،، نمیشه ی استاندار دیگه برای باکو بزاریم

  • امپریلایست

    خدا وکیلی کجای دنیا مونده که باهاش سر جنگ نداشته باشیم،؟

    • سحر صادقی

      واقعا فقط یاد گرفتیم در همه زمینه اظهار نظر کنیم

  • مهدی

    باید جواب دندان شکن دادبه این الهام علی اوف که همه طرفهای مقابل حساب کار دستشان آید.

  • محمد

    متاسفانه سیاست بازهای کهنه درکل تاریخ نشان داده روس ها همیشه منافع ایران را غارت کردند بازی که راه انداختند تا روابط دوکشورمسلمان بهم بخورد

  • نادری

    نویسنده مقاله خودش منافق هست و چشم دیدن آذربایجان قوی را ندارد.

  • باران

    با توجه به کامنتها آدم به این نتیجه میرسد که ستون پنجم علیف و پان ترکها در ایران خیلی قوی شده است. ایران قبل از اینکه به فکر مهار علیف و شرکا باشد بهتر است فکری به حال این خائنین و ستون پنجمی های داخل ایران باشد.

  • ناشناس

    وقتی سهم دریای خزر رو بخشیدید و حتی اجازه برداشت نفت و گازش هم ندارید دیگه زور زدن برای زنگ زور فقط باباسیل میاره براتون

  • ناشناس

    خدابه همتون شفا بده

  • ستارخان

    چه بخواهید چه شما نخواهید کریدور جزعی از خاک جمهوری آذربایجان بزرگ میباشد زنده باد الهام علی اف زنده باد اردوغان
    بسوزید شما پانفارس ها

  • م

    آذربایجان همیشه تاریخ باعث پیشرفت ایران بوده.و ایران مدنیت خود را مدیون منطقه آذربایجان است

  • بویراحمد

    از قدیم میگن مورچه وقتی بال در میاره نشونه زوالشه حالا اذریابجانه واقعا باید اجازه بدن تلافی این غلطها را ازش در بیاریم

  • ناشناس

    وقتی شیر نباشه تو بیشه شغالا سلطنت میکنن

  • سحر

    علی اوف کوتوله سیاسی است که با چسباندن خودبه رژیم غاصب وبی بنیان رژیم صهیونیستی که دولتش درمیان مردم خودهم پایگاهی ندارد وهمچنین امریکا وترکیه مذبذب می خواهدکشورگشایی کند ، خودترکیه مدیون ایران است ، رضا شاه قسمتی ازایران را به اوبخشیدوپسرش محمدرضا هم بحرین را شوهرداد ، واردوغاب ( اردوغان) فکرکرد که خاک ایران مایملک پدریش است وباید بقیه را هم با متحد خود بگیرد ، زهی خیال باطل ، که ایرانی درمقابل او وغرب جهان خوارمی ایستدوسانتی ازایران را به او نمی دهد ، وتجزیه طلبان ایرانی هم حواسشان باشد که با طناب پوسیده غرب وترکیه و...به چاه نیافتند

  • احمد

    باسلامودرود انچه مسلم است اینکه مسولین ادربایجان کمر به دشمنی صدرصدی با جمهوری اسلامی بسته اند وطراح وخط دهنده دهنده این دشمنی ها که بسیار برای اینده ایرا خطرناک است رژیم صهیونیستی ترکیه وخود رژیم عاصب فلسطین درکنار هم هستند و کشورهان باید گوش مالی سنگینی به حاکم مزدور وصهیونیست اذربایجان بدهد حاکم صهیونست ادربایجان مزدور تمام عیار رژیم صهیونیستی استو ترکیه هم همینطور اینها باید تو دهنی بخورند

ارسال نظر