خبر مهم از علت قطعی گسترده اینترنت در کشور | وزارت ارتباطات تایید کرد، شرکت مخابرات اطلاعیه داد

صبح امروز اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف با قطعی گسترده‌ای رو‌به‌رو بود.

خبر مهم از علت قطعی گسترده اینترنت در کشور | وزارت ارتباطات تایید کرد، شرکت مخابرات اطلاعیه داد

بر اساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، اختلال در شبکه اینترنتی برخی مناطق تهران با پیگیری‌های کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر بر طرف شد.

صبح امروز بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال برق، در شبکه اینترنتی برخی از مناطق تهران اختلال ایجاد شده بود که با پیگیری و همکاری کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر مشکل برطرف و در حال حاضر تمامی ارتباطات به حالت پایدار درآمده است.

از حدود ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح امروز، اینترنت در برخی نقاط تهران دچار اختلال شده بود که هم‌اکنون این اختلال برطرف شده است.

قطعی و اختلال گسترده اینترنت در کشور

کاربران فضای مجازی صبح امروز از قطعی اینترنت ثابت و اختلال در اینترنت های همراه خبر دادند.

گفته می شود اینترنت ثابت از ساعت ‌۸ و ۳۶ دقیقه تا ۸ و ۴۵ دقیقه به طور گسترده قطع بوده و اختلال هایی در دسترسی و اتصال های داخلی به وجود آمده است.

شنیده ها حاکی از آن است که دلیل این اختلال سراسری قطعی برق در ساختمان LCT شرکت ارتباطات زیرساخت باشد و از آنجا که توزیع اینترنت ورودی کشور در این مرکز صورت می گیرد، اینترنت بسیاری از شرکتها و اپراتورها در کشور با مشکل مواجه شده است.

نظیر این اختلال پیش از این و در ماههای گذشته نیز از سوی زیرساخت رخ داده بود.

با پیگیری‌ها از شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات این اختلال تأیید و موقتی اعلام شد و قرار است گزارش نهایی همراه با دلایل فنی این موضوع در اطلاعیه ای از سوی وزارت ارتباطات اعلام و منتشر شود.

پیرامون قطعی امروز اینترنت داخلی و بین الملل، شرکت مخابرات ایران نیز در اطلاعیه ای‌ اعلام کرده است: «با توجه به دریافت گزارش هایی از کاربران در مورد قطعی گسترده اینترنت های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف به اطلاع می رساند این قطعی ارتباطی به شرکت مخابرات ایران ندارد.»

یکی از مدیران و فعالان حوزه فناوری در یک شرکت دانش بنیان نیز ساعتی پیش در همین رابطه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: امروز چندمین بار است که در سال ۱۴۰۱ اختلال برق در ساختمان LCT باعث می‌شود[تقریبا] تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.(ارتباطات داخل کشور و بین الملل). تجهیزات اصلی اغلب شرکت های ارایه دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و قلب اینترنت کشور است.

او در ادامه توضیح داده است که اختلال برق در سالن colocation رخ داده و در حال حاضر دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نیست. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرار کننده ارتباطات اکثر سرویس دهنده ها باهم هستند.

این مدیر ارشد فناوری همچنین گفته است: البته این روند برای تمام سرویس دهنده صدق نمی کند ولی اکثر سرویس دهنده های خدمات ثابت(adsl و p۲p) در همین سالن هستند. تجهیزات شبکه بصورتی ساخته شدند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می شود که در معرض آسیب قرار بگیرند.

علت قطعی اینترنت چیست؟

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری درباره این قطعی گسترده به تجارت‌نیوز اعلام کرد:«اختلال برق در شرکت ارتباطات زیرساخت (ساختمان LCT) منجر به قطعی اینترنت شده‌است.»

یکی از کارشناسان این حوزه نیز در توییتر درباره علت قطعی اینترنت توضیح داد:«امروز چندمین بار هست که در سال ۱۴۰۱ اختلال برق در ساختمون LCT باعث میشود[تقریبا] تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. (ارتباطات داخل کشور و بین الملل). تجهیزات اصلی اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و به نوعی قلب اینترنت کشور هست.»

او ادامه می‌دهد:«اختلال برق در سالن colocation رخ داده‌‌است. در حال حاضر دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نیست. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرار کننده ارتباطات اکثر سرویس دهنده‌ها باهم هستند. به‌عنوان اگر شما اینترنت شاتل داشته باشید و بخوایید آپارات رو که در شرکت آسیاتک نگهداری میشه ببینید، ارتباط شما در این سالن برقرار می‌شود.»

مظفری توضیح می‌دهد:«البته این روند برای تمام سرویس دهنده صدق نمیکند. ولی اکثر سرویس دهنده‌های خدمات ثابت(adsl و p۲p) در همین سالن هستند.

تجهیزات شبکه به‌صورتی ساخته شدند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود که در معرض آسیب قرار بگیرند.

این کارشناس می‌گوید:«به این معنی که ممکن است برق وصل شود ولی تجهیزات از کار افتاده باشد. این روند زمان رفع مشکل رو بیشتر میکنه، چون نیازمند کار فیزیکی و تغییر در تجهیزات هست. یکی از دلایلی که طراحی دیتاسنترها به‌صورتی هست که اختلال برق در آنها به حداقل برسد همین مسائل هستند.»

این در حالیست که شرکت توزیع برق، قطعی برق در شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب کرد و به تجارت‌نیوز گفت: هیچگونه قطعی برقی در این شرکت اتفاق نیفتاده است.»

نگرانی کاربران برای اجرای پنهانی طرح صیانت

با وجود این با افزایش قیمت تعرفه‌ها، اینترنت با قطعی‌های مکرر، کندی شدید، محدودیت‌های بیشتر منجر به ضررهای فراوانی به کاربران شد. همچنین؛ طی یک ماه اخیر آمارهای جهانی درباره رتبه ایران در سرعت اینترنت نزول و کاهش آن را نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که قطعی گسترده اینترنت تنها مربوط به تهران است و یا سایر شهرهای ایران هم همچنان اینترنت ندارند.

لازم به ذکر است که اینترنت در بسیاری از نقاط کاملا قطع است. در برخی از نقاظ کاربران تنها به اینترنت تلفن همراه دسترسی دارند و در برخی دیگر از نقاط هم اینرنت مدام دچار قطع و وصل می‌شود.

نگرانی عمده‌ای که کاربران در شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند این است که مبادا این قطعی‌ها به دلیل اجرای طرح صیانت باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32440

ارسال نظر