دستور العمل نحوه عزاداری صادر شد | این موارد ممنوع شدند +جزئیات

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، اظهار کرد: برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم طی ۲ سال گذشته به لحاظ شیوع و گسترش ویروس کرونا متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد.

 دستور العمل نحوه عزاداری صادر شد | این موارد ممنوع شدند +جزئیات

سرهنگ محمدرضا یاری معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، اظهار کرد: برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم طی ۲ سال گذشته به لحاظ شیوع و گسترش ویروس کرونا متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد.

به گزارش عرشه آنلاین، وی افزود: عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) سال قبل با رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی توانستند بنا بر مقدورات مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان را به شکل محدودتری برگزار کنند و انتظاری هم که امسال از هیأت‌های عزاداری می‌رود برگزاری مراسم با رعایت شیوه‌های کامل بهداشتی مانند استفاده از ماسک با توجه به افزایش دوباره آمار مبتلایان و فوتی‌هاست.

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این میان همکاران ما در بخش‌های مختلف انتظامی و راهور نیز کنار مردم و عزاداران حسینی (ع) بوده تا هم امنیت آن‌ها و هم نظم و انضباط برگزاری مراسم عزاداری را حفظ کنند.

وی در ادامه و با بیان اینکه در ماه محرم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف و در عین حال افزایش رأفت و گذشت در جامعه هستیم، گفت: این مسئله نشان می‌دهد اگر فرهنگ محرم و عاشورا را در طول سال برای خود پیاده کنیم تأثیرات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین با قدردانی از هیأت‌های مذهبی که در سال‌های اخیر همکاری بسیار خوبی با پلیس داشته‌اند، افزود: هدف همه ما اقامه عزای سرور و سالار شهیدان به شکلی شایسته و در خور شأن و شخصیت آن امام معصوم (ع) است و به همین منظور برای هرچه بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان و برخورداری از اجر کافی لازم است برخی نکات در شب‌های عزاداری رعایت شود.

سرهنگ یاری یادآور شد: به منظور حفظ قداست فرهنگ عاشورا و عزاداری ماه محرم، برخی ممنوعیت‌ها توسط پلیس اعمال می‌شود که یکی از آن‌ها حضور بانوان زنجیرزن در هیأت‌های مذهبی و گل مالی کردن خودروهاست که ماموران انتظامی و راهور در صورت مشاهده چنین مواردی برخوردهای لازم و قانونی را صورت خواهند داد.

این مقام انتظامی همچنین نوشتن شعارهای سخیف روی خودروها، نصب تمثال و شمایل ائمه اطهار(ع) بر درب هیأت و تداخل زن و مرد در مراسم عزاداری را از دیگر ممنوعیت‌های اعمال شده عنوان کرد و از هیأت‌های عزادار نیز خواست تا رعایت حال همسایگان هنگام برپایی مراسم عزاداری را کرده و از پخش صدای مداحان در معابر عمومی در ساعات پایانی شب (عموما ساعت ۲۴ به بعد) خودداری کنند.

وی در پایان و با بیان اینکه در ایام عزاداری ماه محرم پلیس در کنار عزاداران حضور مستمر دارد و در این ایام از ظرفیت پلیس افتخاری نیز استفاده می شود، از هیأت‌های عزادار و عموم مردم خواست تا با ماموران همانند سال‌های گذشته همکاری لازم را داشته باشند.منبع: فارس

دادگستری مشهد هم در اطلاعیع ای اعلام کرد :مطالبه جدی مردم از دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری و نیز سازمان تبلیغات اسلامی، ایجاد فضای آیینی متناسب با جایگاه و شان این شهر مقدس و همکاری و هم‌افزایی با هیات‌های مذهبی، دسته‌جات و ... می‌باشد. همچنین مسئولین مساجد، تکایا و هیئات مذهبی باید ضمن رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با اهتمام به پیام‌های عاشورا چون امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از ولایت و امامت، آزادی و آزادگی. اهتمام جدی به برپایی نماز اول وقت، عفاف و حجاب و... با بهره‌گیری از معارف اسلامی توسط مبلغین و مداحان و نوحه‌خوانان حضرت اباعبدالله (ع) از پدیده‌هایی همچون قمه‌زنی، استفاده از زنجیرهای تیغ‌دار، نصب شمائل منتسب به ائمه اطهار(ع) و استفاده از آلات موسیقی و ریتم‌های نامناسب که زمینه‌ساز ارائه چهره‌ای خشن و وهین‌آمیز برای مذهب تشیع گشته است، بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) جدا اجتناب نمایند.  

ضمن تقدیر از اقدامات خیرخواهانه متولیان برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های پذیرایی از شهروندان، آن‌ها می‌بایست رعایت نظم و انضباط ترافیکی و رعایت حال شهروندان را مد نظر قرار دهند. نیروی انتظامی و همچنین پلیس راهور نسبت به انجام وظایف ذاتی در خصوص ایجاد امنیت و انضباط ترافیکی اقدام و در صورت مشاهده شیوه‌های غیر متعارف و اقداماتی از قبیل قمه‌زنی، زنجیر زنی با زنجیرهای تیغ‌دار، ایجاد آلودگی صوتی، نفوذ گروه‌های انحرافی در هیئات مذهبی که موجب وهن مذهب شیعه و مخالف فلسفه قیام امام حسین (ع) می‌باشد، می‌بایست با عاملین برخورد لازم و قانونی معمول و متخلفان را به دستگاه قضائی معرفی نمایند. ضمنا شورای هیئات مذهبی نسبت به توجیه هیئات مذهبی در خصوص برگزاری مراسم با رعایت ملاحظات لازم از جمله رعایت حال شهروندان و مجاوران، مسائل تبلیغی، گستره فضای مجازی و اقدام نمایند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33087

ارسال نظر