قیمت دلار رکورد تاریخی زد | قیمت دلار امروز چند بود؟

هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران با ثبت قیمت ۳۳۰۰۰ تومان رکوردی تاریخی از خود به‌جا گذاشت.

قیمت دلار رکورد تاریخی زد | قیمت دلار امروز چند بود؟

قیمت دلار  سال قبل دستخوش تغییرات زیادی بوده است. دلار چند نرخی باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است. در سال جدید نیز روند نوسانی قیمت دلار در بازار ادامه دارد و این روزها سیگنال‌های مختلفی برای بازار ارز وجود دارد، از طرفی دولت با انتشار اخبار مختلف سعی در کنترل ارز دارد. با این شرایط قیمت‌ دلار  به کدام سمت می‌رود و در چه محدوده‌ای نوسان دارد؟

روند صعودی قیمت دلار امروز بالاخره معکوس شد و دلار کانال قیمتی قبلی را از دست داد. روندی که از پیش می‌شد آن را پیش‌بینی کرد. چراکه بازارساز وعده ورود به بازار را داده بود. اما قیمت دلار چقدر کاهش پیدا می‌کند؟ ۲۲ خرداد ماه روز تاریخی در بازارها بود. قیمت دلار وارد کانال کاملا جدیدی شد و حتی رکورد سال ۹۹ را هم شکست. قیمت سکه بهار آزادی هم مرز ۱۶ میلیون تومان را پشت سر گذاشت.اما امروز ۲۳ خرداد ماه قیمت دلار برای ساعاتی به کانال قیمتی پایین‌تر وارد شد و قیمت سکه هم کانال ۱۶ میلیون تومانی را از دست داد و به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. تا لحظه تدوین این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم کانال یک و نیم میلیون تومان را از دست داده و به یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رسیده است.

قیمت دلار

بیشتر بخوانید افزایش عجیب قیمت سکه امامی | جدیدترین تغییرات قیمت طلا و انواع سکه در بازار

دلار به کانال ۳۲ هزار تومان بازگشت

دلار به کانال ۳۲ هزار تومان بازگشت

رییس شورای عالی کانون صرافان از آغاز روند کاهشی قیمت ارز پس از تصمیم اخیر بانک مرکزی خبر داد.کامران سلطانی زاده امروز در یک برنامه تلویزیونی گفت: به دنبال صدور مجوز اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز شدن خرید ارز صادرکنندگان بر اساس قیمت توافقی از سوی صرافان، بازار به این تصمیم واکنش مثبت نشان داده و روند قیمتی از امروز معکوس شده است.به گفته وی، در ساعات ابتدایی اجرای این طرح، روند صعودی قیمت دلار متوقف شده و این ارز بار دیگر به کانال ۳۲ هزار تومان بازگشته است. همچنین از تعداد متقاضیان خرید ارز کاسته شده و میزان عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است.

رییس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه تقاضای فروش ارز از سوی صادرکنندگان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: با توجه به فاصله‌ای که میان قیمت سامانه سنا و بازار وجود داشت، صادرکنندگان علاقه زیادی برای عرضه ارز خود در بازار نداشتند اما به دنبال مجوز اخیر بانک مرکزی، میزان عرضه ارز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

سلطانی زاده ادامه داد: در ساعات گذشته صادر کنندگان حدود ۱.۵ میلیون یورو ارز خود را به بازار وارد کرده و برای فروش در اختیار صرافان قرار داده‌اند که افزایش قابل توجهی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

به گفته وی، از این میزان ارز، تنها حدود ۵۰۰ هزار یورو به فروش رسیده که نشان می‌دهد که عرضه از تقاضا پیشی گرفته و با توجه به کاهش تقاضای فعال برای خرید، روند کاهشی قیمت ارز در بازار آغاز شده است.

 

دلار به ۲۹ هزار تومان می‌رسد؟

تجارت نیوز در این باره نوشت :کاهش قیمت دلار همچنان چشم‌گیر نیست و دلار میان دو کانال در رفت و برگشت است. بانک مرکزی وعده داده که دلار را به کانال ۲۹ هزار تومان بر می‌گرداند. اما برخی از کارشناسان می‌گویند چنین کاری برای بازارساز بسیار دشوار است. چراکه تفاوت  قیمت دلار بازار آزاد و قیمت دلار صرافی ملی بسیار بالاست و این دو نرخ از هم فاصله گرفته‌اند.دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: کارشناسان معتقدند افزایش شکاف میان نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی یک متغیر دردسر‌ساز برای بازار‌ساز است، به این صورت که با کم شدن این شکاف ثبات در نرخ‌های بازار بیشتر شده و در سوی دیگر با افزایش این شاخص موج نا‌اطمینانی‌ها نسبت به آینده نرخ ارز بیشتر شده و زمینه‌ساز افزایش نرخ غیر‌رسمی ارز می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که شکاف قیمتی دلار بازار آزاد و ارز دولتی، کار بانک مرکزی برای تحقق دلار ۲۹ هزار تومانی را سخت کرده است.

جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی با صرافی‌ها

همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار، رئیس کل بانک مرکزی در میرداماد به تشکیل جلسه با صرافان ارزی اقدام کرد. جزئیات برگزاری جلسه بانک مرکزی با صرافان چیست؟در پی تشدید نوسانات ارزی که عمدتاً ناشی از خبرهای سیاسی و حواشی مربوط به مذاکرات هسته‌ای است، در روزهای گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافته است.

فعالان بازار علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می‌دانند و می‌گویند عرضه ارز مناسب است، اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد که اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد.طبق مصوبه اخیر سران قوا، اختیارات بانک مرکزی در حوزه ارزی افزایش یافته و این بانک مجاز به مدیریت بازار ارز با استفاده از تمام اختیارات‌ش است.

همزمان با مصوبه سران قوا، بانک مرکزی جلسه‌ای ارزی را با حضور صرافان ارزی در برج میرداماد برگزار کرد و صرافان را در جریان جزئیات اقدامات آتی این بانک در حوزه ارزی قرار داد.امروز نیز طبق اعلام مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک میزبان صرافان است تا اقدامات و برنامه های جدید ارزی را باآنها در میان بگذارد.

چرا روند بازار معکوس شد؟

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از هفته گذشته آغاز شد. زمانی که تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران قوت گرفت. همان زمان سیگنال صعودی قیمت‌ها به بازار رسید. تصویب قطعنامه و اظهارات رئیس جمهوری هم بر روند صعودی بازارها تاثیر گذاشت.

همان زمان بود که بانک مرکزی با دریافت مجوز از سران سه قوه، وعده داد با ورود به بازار قیمت دلار را مهار کند و آن را به ۲۹ هزار تومان برساند. وعده‌ای که چند روزی طول کشید تا عملی شود.

اما روز گذشته وقتی قیمت دلار از مرز تاریخی خود عبور کرد، رئیس کل بانک مرکزی جلسه‌ای با صرافان گذاشت. این جلسه دو خروجی مهم داشت؛ اول اینکه صرافی‌ها ارز جدید به بازار تزریق کنند و نکته دوم اینکه به صرافی‌ها اجازه داده شد ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری کنند و به فروش رسانند.قیمت دلار پس از جلسه دیروز روند نزولی گرفت و برخی از کانال‌های اعلام قیمت دلار هم می‌گویند قیمت دلار فردایی هم نشان‌دهنده روند کاهشی قیمت‌ها در بازار است.

اگرچه بانک مرکزی آغاز روند نزولی قیمت دلار را کار خود می‌داند، اما روز گذشته اقدامات دیگری هم در بازار ارز انجام شد. مهم‌ترین آن امنیتی شدن جو بازار ارز بود. روز یکشنبه سردار بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی اعلام کرد ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر شده‌اند. برخی از معامله‌گران می‌گویند جو بازار، معاملات بازار را کاهش داده و بخش مهم مشتریان دنبال خرید ارز مسافرتی هستند.

 

قیمت دلار تا کجا امکان کاهش دارد؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این سوال که اگر دولت هشدارهای اقتصاددانان را بشنود و به آنها توجه کند، چه مدت زمان برای بهبود شرایط اقتصادی کشور لازم است؛ گفت: اگر توجه به هشدارها در قالب حل موضوع تحریم‌ها معطوف شود و نشانه‌هایی دال بر توافق با کشورهای غربی و آمریکا مشاهده شود، حتم بدانید این نشانه‌ها اثر روانی فوری و خوبی می‌تواند داشته باشد البته این اثر در حد کاهش ۵-۶ هزار تومانی نرخ ارز خواهد بود و از قیمت طلا خواهد کاست و در مجموع فشار انتظاری تورم را کم خواهد کرد اما برای بهبود کلی وضعیت اقتصادی اگر جریان صادرات و فروش نفت برقرار شود و تحریم‌ها برداشته شود، باز هم انتظار بهبود وسیع شرایط را ندارم و معتقدم وضعیت تنها بدتر نخواهد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: فقط می‌توان گفت؛ ممکن است وضع بدتر نشود یعنی اگر تحریم‌ها برطرف شود و جریان فروش نفت کامل برقرار و نقل و انتقالات پول نیز آزاد شود، وضعیت بدتر از اکنون نخواهد شد اما نمی‌توان به بهبود کامل شرایط امید داشت زیرا شاهد ناکارآمدی‌های فراوانی در اداره اقتصادی کشور هستیم.

وی خطاب به دولت سیزدهم گفت: دولت می‌داند که اکنون همه چیز بر خلاف تبلیغات انتخاباتی آقای رییسی است، به طوری که وی بارها اعلام کرد که معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم، می‌دانست که سال‌هاست اقتصاد کشور به تحریم‌ها و فروش نفت گره خورده است بنابراین توصیه مهم بنده به دولت این است که هرگونه که می‌شود مساله روابط خارجی و تحریم‌ها را حل کنند در غیر این‌صورت اقتصاد کشور به سراشیب سقوط خواهد افتاد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25379

  • ناشناس

    خدا را شکر من رییس جمهور نشدم که دلار بشه 5 هزار تومان یادت هست

ارسال نظر