اگر یارانه 400 و 300 هزار تومانی را دریافت نکردید، بخوانید | لینک سایت اعتراض به عدم دریافت یارانه

به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه این است که سه دهک درآمدی اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه بگیرند. از دهک چهارم تا نهم به هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

اگر یارانه 400 و 300 هزار تومانی را دریافت نکردید، بخوانید | لینک سایت اعتراض به عدم دریافت یارانه

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود از پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه به ۹ دهک درآمدی کشور خبر داد. این مبلغ برای مدت ۲ ماه به صورت نقدی پرداخت خواهد شد. بعد از راه اندازی سامانه جدید به صورت کالا برگ برای کالاهای ضروری درنظر گرفته خواهد شد. یارانه نان سنتی، بنزین و دارو برای عموم مردم درنظر گرفته می شود.

رئیس جمهور افزود: به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه این است که سه دهک درآمدی اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه بگیرند. از دهک چهارم تا نهم به هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.بر این اساس از ۱۰ دهک درآمدی، ۹ دهک یارانه نقدی دریافت می‌کنند و تنها دهک دهم که بالاترین درآمد را دارند، مشمول یارانه جدید نمی‌شوند. اما دهک‌های اول، دوم و سوم مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

دهک چهارم،‌ پنجم، ششم،‌هفتم، هشتم و نهم شامل یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند از مشمولان قطعی پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی محسوب می‌شوند.

نحوه اعتراض به عدم دریافت یارانه

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: مردم ابهام یا اعتراض نسبت به یارانه اختصاص یافته را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراهم شدن امکان ثبت اعتراض نسبت به یارانه تخصیصی از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد.در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.»

یارانه

 

ملاک دهک بندی

 این سوال برای مردم به وجود آمده که ملاک دهک‌بندی افراد جامعه چیست و چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

براساس آمارهای سال 1399 مرکز آمار ایران، اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار) حدود ۷۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد و جزو ۱۰درصد فقیرترین خانواده‌های جامعه است.

اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، خانواده را در دهک دو قرار می‌دهد. هزینه دو میلیون تومانی خانوار را در دهک سوم جایگذاری می‌کنند.

افراد حاضر در دهک چهارم هزینه خانوارشان حدود سه میلیون تومان است و برای خانوارهای دهم پنجم هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که دهک میانی محسوب می‌شود.هزینه حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومانی برای افراد از دهک ششم محسوب می‌شود و هزینه پنج میلیون تومانی خانوارها را به دهک بعدی یعنی دهک هفتم می‌برد.  رقم حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خانوار دهک هشتم فرض شده و دهک نهم حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد.در نهایت دهک دهم حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه خانوارش می‌شود که این دهک  ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می‌دهد.این ارقام مربوط به سال 1399 است، و بر پایه تغییرات تورمی هزینه ماهانه دهک اول در آذر1400 به حدود دو میلیون تومان رسید و دهک دهم معادل با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.در واقع باید ۴۲ درصد نرخ تورم به هزینه‌های دهک‌های اضافه شود. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20133

  • عباس تقی خانی

    من دو دختر طلاق گرفته و۲پسر۴۵ و۳۴ساله مجرد
    زیریگ سقف زندگی میکنیم ماشین خرید فروش مستجیر م یارانه نه ریختن چکارکنم

  • عباس تقیخانیآآ

    آنهاکه ماشین وخانه بنام هستند دگران بنام آنها دخرید فروش مکنند دراصل یارانه فقیر را قطع کردی

ارسال نظر