علیه تاج یا فردوسی‌پور؟

آیا دلیل مخالفت مسئولان صدا‌و‌سیما با ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال، حمایت او از عادل فردوسی‌پور است یا گرفتن حق پخش تلویزیونی در مسابقات لیگ برتر؟

علیه تاج یا فردوسی‌پور؟

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به جماران گفت: «‌وقتی پرونده تاج باز است، او نباید به انتخابات فدراسیون فوتبال ورود می‌کرد. اطلاع‌رسانی و برخورد با فساد، باید در حد همان فساد بزرگ باشد.» این را دیروز جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفته است. 

البته فقط این نماینده مجلس نیست که در دو، سه روز گذشته به مهدی تاج، رئیس تازه فدراسیون فوتبال حمله کرده است. از دو، سه سال پیش، «احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس و عضو شورای سیاست‌گذاری صداوسیما از منتقدان سرسخت مهدی تاج بوده و در روزهای گذشته، «نصرالله پژمانفر» دیگر نماینده مجلس نیز به این جمع اضافه شده است.

اما از مرداد که زمزمه‌های انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال آغاز شد، نام مهدی تاج هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مطرح شد؛ با این حال، در این مدت او آماج حمله‌ها و واکنش‌ها بوده است و البته پس از روی کار آمدنش هم تعدادی از اعضای فدراسیون به نشانه اعتراض استعفا دادند تا واکنش‌ها فقط به حرف ختم نشوند. البته کار فقط به اعتراض بعضی نمایندگان مجلس و استعفای اعضای فدراسیون ختم نشد و تعدادی از نمازگزاران هم در نماز جمعه ۱۱ شهریور در مخالفت با روی کار آمدن تاج شعار سر‌دادند. 

اما به‌نظر می‌رسد، حجم مخالفت‌ها با مهدی تاج پس از انتخاب او به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، نسبت به پیش از جلسه انتخابات بیشتر هم شده و در این میان بیش از همه، صداوسیما از مخالفان سرسخت تاج شده است. 

این مخالفت هم با حمله‌های «محمدحسین میثاقی» مجری برنامه «فوتبال برتر» شکل تندتری به خود گرفته است.

این درگیری میان تاج و میثاقی به حضور دو سال پیش مهدی تاج در برنامه فوتبال برتر برمی‌گردد که تاج از عادل فردوسی‌پور حمایت کرد و انتقادهایی را روانه میثاقی کرد. 

حالا اما علاوه بر این به‌نظر می‌رسد، موضوع حمایت تاج از فردوسی‌پور در صداوسیما ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و این سازمان در پی هدف دیگری است. البته در این میان، قبول نکردن دعوتی که پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون، مدیر شبکه ورزش از تاج کرد نیز به آتش اختلاف‌ها دامن زده است. 

این برنامه قرار بود به شکل مناظره برگزار شود اما مهدی تاج آن را رد کرد. 

بر این اساس، یک روز پیش از انتخابات فدراسیون فوتبال، مدیر ورزش شبکه سوم سیما امروز با ارسال نامه سرگشاده‌ای برای مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیز محمدی، سه کاندیدای نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال را به برنامه «فوتبال برتر» دعوت کرد تا دوشنبه شب و درست یک شب قبل از برگزاری انتخابات هشتم شهریورماه، مناظره این سه کاندیدا برگزار شود اما مهدی تاج با ارسال جواب سرگشاده‌ای این دعوت را رد کرد که احتمالا یکی از دلایل آن هم اجرای برنامه توسط محمدحسین میثاقی بوده است. او در این نامه از تلویزیون خواست اخلاق حرفه‌ای را در این مناظره رعایت کند.

حالا تاج ضمن گلایه‌های تند از رسانه ملی که در روزهای گذشته بارها در برنامه‌های مختلف به او انتقاد کرده است، در نامه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، از همه خواسته که در کنار هم برای اعتلای فوتبال تلاش کنند.

او در بخشی از این نامه که خطاب به رئیس سازمان صداوسیما نوشته، آورده است: «‌این یک انتخابات دموکراتیک و سلامت بود که در فضایی بدون تنش به‌اتمام رسید و حالا بنده با اتکا به لطف خداوند بزرگ و اعتماد اکثریت اعضای مجمع، به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در برهه‌ای بسیار حساس تلاش حداکثری خود را برای به‌سامان رساندن شرایط خواهم کرد.» 

او در ادامه نامه نوشته: «‌متاسفانه، شنیده شده دستوری از طرف شورای سیاست‌گذاری ورزش به شبکه‌های مختلف داده شده تا جهت زیر‌سوال بردن رای قاطع مجمع، تخریب حداکثری، دعوت از مخالفان و حتی تهیه گزارش‌های مردمی جهت‌دار در آن نهاد محترم باشد. درحالی‌که باید در این روزها برای کمک به فوتبال ایران و تیم ملی جهت حضور موفق در جام جهانی ۲۰۲۲ که فرصت اندکی تا آغاز آن نمانده است، کنار ما باشند. باورکردنی نیست که این حرکت تخریبی با وجود رواداری اینجانب و همکارانم مدت‌هاست که در یک برنامه مشخص ادامه دارد؛ مسئله‌ای که از زمان فسخ قرارداد سرمربی اسبق تیم ملی آغاز شده و صدها برنامه متعدد و دادگاه‌گونه با اقسام تهمت‌ها همچنان ادامه دارد، درحالی‌که موضوع فسخ یک‌طرفه قرارداد، یک موضوع فوتبالی و جزو طبیعت این رشته ورزشی بوده و قبل و بعد از آن هم ده‌ها مورد در فوتبال رخ داده است‌.»

با این حال، گفته می‌شود که دلیل رابطه شکرآب میان صداوسیما و تاج، اختلاف سر حمایت از فردوسی‌پور و تخریب میثاقی نیست، بلکه گویا با روی کار آمدن تاج، فدراسیون فوتبال قصد دارد حق پخش بازی‌های لیگ را مستقیم به باشگاه‌ها واگذار کند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، صداوسیما برای پخش رایگان بازی‌های لیگ برتر با چالش جدی روبه‌رو می‌شود. 

حالا که مسئولان صداوسیما خود را با این بار مالی رو‌به‌رو دیده‌اند، ترجیح می‌دهند از هر حربه‌ای برای برکناری تاج استفاده کنند. / روزنامه سازندگی

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39417

ارسال نظر