بیماری ژنتیکی که در میانسالی زوال عقل می آورد!

علائم هشداردهنده زوال عقل اغلب به دنبال سال‌ها زوال ذاتی مغز می‌آیند؛ اما برخی عوامل فرعی این وضعیت، ممکن است در اوایل ۳۰ سالگی ظاهر شوند.

بیماری ژنتیکی که در میانسالی زوال عقل می آورد!

یک اختلال ارثی شناخته شده به عنوان آرتروپاتی وازوواگال غالب مغزی همراه با انفارکتوس زیر قشری و لوکوآنسفالوپاتی یا سندرم CADASIL، به طور کلی، می‌تواند منجر به زوال عقل عروقی شود.

متخصصان "پزشکی جان هاپکینز" می‌گویند این بیماری که از یکی از والدین به ارث رسیده است، رگ‌های خونی ماده سفید مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Medline Plus توضیح داد: ماده سفید در بافت‌های عمیق مغز (زیر قشر مغز) یافت می‌شود. حاوی رشته‌های عصبی (آکسون ها) است که امتداد سلول‌های عصبی هستند. بسیاری از این رشته‌های عصبی توسط نوعی غلاف احاطه شده اند. پوششی به نام میلین که به ماده سفید رنگ می‌دهد.

بنیاد پزشکی جان هاپکینز به علائم اولیه ابتلا به سندرم کاداسیل اشاره کرده و گفت که در «اواسط دهه سی»، اگر فردی به این عارضه مبتلا باشد، ممکن است از میگرن یا افسردگی شدید رنج ببرد.

سازمان ملی بیماری‌های نادر (NORD) اضافه کرد که "علائم مشخصه" CADASIL ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-سکته‌های مکرر

- اختلال شناختی

- اختلالات روانی

این سازمان توضیح داد: "علائم خاص و شدت این اختلال می‌تواند بین افراد مبتلا، حتی در بین اعضای یک خانواده، بسیار متفاوت باشد. "

با این حال، اکثر مبتلایان، سکته‌های کوچک مکرر را تجربه می‌کنند که در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی شروع می‌شود؛ اگرچه برخی از مبتلایان به این بیماری، هرگز دچار سکته مغزی نمی‌شوند.

اختلال شناختی در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال شایع است که می‌تواند منجر به مشکل در تمرکز شود. علائم دیگر ممکن است شامل حافظه ضعیف، دشواری در حل مشکلات و بی تفاوتی باشد.

این سازمان افزود: هاله‌هایی که قبل از میگرن ایجاد می‌شوند، معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشند؛ اما گاهی اوقات طولانی‌تر می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند که این اختلال اغلب تشخیص داده نمی‌شود یا اشتباه تشخیص داده می‌شود.

تشخیص معمولاً مستلزم بحث در مورد سابقه خانوادگی و علائم و MRI از مغز مطابق با بیماری است. همچنین نیاز به آزمایش DNA برای جهش‌های مشخصه در ژن NOTCH۳ وجود دارد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای سندرم کاداسیل یا پیشگیری از بروز آن وجود ندارد. با این حال، سایر شرایط سلامتی که بر رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد، مانند فشار خون بالا، باید درمان شوند.

به هر کسی که مایل به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل عروقی است، به شدت توصیه می‌شود که سیگاری نباشد؛ زیرا سیگار مستقیماً به رگ‌های خونی داخل بدن از جمله مغز آسیب می‌زند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9174

ارسال نظر