رپورتاژ

درمان خانگی بواسیر و شقاق در طب اسلامی و سنتی

درمان خانگی بواسیر و شقاق در طب اسلامی و سنتی

بواسیر (هموروئید) و شقاق دو عارضه و بیماری شایع هستند که کانال مقعدی را درگیر می‌کنند. کانال مقعدی قسمت انتهایی روده بزرگ است که همراه با شبکه‌ای از رگ‌های کوچک زیر پوست قرار دارند. در مطلب امروز قصد داریم اول از همه تفاوت این دو بیماری را با هم مورد بررسی قرار دهیم، سپس از روش‌های درمان بواسیر و درمان شقاق در طب سنتی و اسلامی پرده برداریم. اگر شما هم دچار هر یک از این بیماری‌ها هستید، به هیچ وجه ادامهٔ این مطلب را از دست ندهید.

بواسیر

شقاق و بواسیر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای درک تفاوت میان این دو بیماری، ما تعریف هر یک را به شما می‌گوییم. سپس خودتان بدون گفتنِ ما، متوجهٔ تفاوت میان شقاق و هموروئید خواهید شد.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

هموروئید یا بواسیر بر اثر فشار بیش از حد به ناحیهٔ مقعد حاصل می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که فشار زیادی به مقعد وارد شود، عروق این ناحیع متورم یا واریسی می‌شوند؛ به این وضعیت هموروئید یا بواسیر گفته می‌شود. نشستن طولانی مدت یا زور زدن هنگام دفع مدفوع، چاقی، بارداری، اسهال یا یبوست مزمن، بلند کردن وزنه‌های سنگین به‌صورت مداوم، رابطهٔ جنسی مقعدی و رژیم غذایی کم‌فیبر ازجمله عواملی هستند که باعث ایجاد این عارضه می‌شوند.

شقاق چیست؟

به ترک‌های عمیقی که در ناحیهٔ دیوارهٔ خارجی مقعد ایجاد می‌شود، شقاق می‌گویند. در این حالت برآمدگی‌هایی در دهانهٔ مقعد مشاهده می‌شود. شقاق معمولاً در اثر عواملی همچون یبوست‌های مکرر و رژیم غذایی نادرست، اسهال مزمن، استفاده از دستمال زبر جهت خشک کردن مقعد، رابطهٔ جنسی مقعدی، تنگیِ عضلات دریچهٔ مقعد، بارداری، خاراندن بیش از اندازه، بیماری کرون و بیماری‌های التهابی روده حاصل می‌شود. علت خون ریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع می تواند از زخم فیشر باشد.

بواسیر

درمان بواسیر و شقاق در طب اسلامی

پزشکان حوزهٔ طب اسلامی و سنتی، نظرات و پیشنهادات مختلفی برای درمان بواسیر در خانه و شقاف ارائه می‌کنند. در ادامه مؤثرترین راهکارهای درمان بواسیر و شقاق را معرفی می‌کنیم:

  1. مقداری دنبهٔ حیوانی را روی حرارت قرار داده و ذوب کنید. سپس حدود ۱۰ گرم پودر گلنار (برگ گل انار) به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را ۱۰ دقیقهٔ دیگر حرارت دهید. سپس مقداری از ترکیب مایع و نیمه‌جامد حاصل را روی موضع آسیب‌دیدهٔ مقعد قرار دهید.

  2. ۱ قاشق غذاخوری از مخلوط گلنار و پوست عدس و سماق را در ۲ لیوان بجوشانید. زمانی که حجم آب از ۲ لیوان به ۱ لیوان تقلیل پیدا کرد، مخلوط را داخل صافی بریزید. سپس آن را به ۳ لیتر آب اضافه کرده و مخلوط کنید. به مدت ۱۴ روز، حدود ۲۰ دقیقه در این مخلوط مایع بنشینید.

  3. داخل یک لگن آب گرم، مقداری بتادین بریزید و نیم‌ساعت در آن بنشینید. موضع آسیب‌دیده در ناحیهٔ مقعدی را به صابون مراغه آغشته کنید. بعد از گذشت حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مجدداً محل را با آب ولرم شستشو دهید. در پایان با استفاده از پماد آنتی‌هموروئید رینای سبز مرسی درمان، ناحیهٔ نشیمن‌گاهی خود را پانسمان کنید. این پروسه را ۲ بار در روز تکرار کنید و سپس مطمئن باشید که مشکل بواسیر و شقاق شما درمان خواهد شد.

  4. از صابون سنتی مراغه اصل در ناحیهٔ مقعدی استفاده کنید. سپس بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، ناحیه را شستشو دهید.

  5. برخی دکترهای طب سنتی معتقدند برای درمان بواسیر، ابتدا باید یبوست را درمان کرد. به این منظور مصرف سالاد سبزی‌جات با روغن بادام شیرین می‌تواند کارساز باشد. افزون بر آن، روزانه ۲ استکان آب تره بنوشید یا روزانه در ۲ وعدهٔ غذایی خود تره بریزید یا آن را همراه با غذا میل کنید.

  6. روازنه یک لیوان آب انگور با هستهٔ آن بخورید.

  7. مقداری آب تره را با سرکه رقیق کنید و هر روز به مدت ۲۰ دقیقه داخل آن بنشینید.

  8. جهت کاهش سوزش و التهاب مقعد، از روغن نارگیل در ناحیهٔ آسیب‌دیده استفاده کنید.

  9. دم‌نوش برگ گل صنا را به همراه مصلح آن (گل سرخ) بنوشید.

  10. غذاهای ملین بخورید.

  11. ترکیباتی نظیر گشنیز، مرزنجوش با روغن بادام مصرف کنید.

  12. مخلوط موم عسل و روغن زیتون را گرم کنید تا حدی که موم عسل کامل ذوب شود. سپس بعد از سرد شدن، آن را بر موضع مدنظر بمالید. البته این روش برای درمان بواسیر (هموروئید) خفیف موثر است.

  13. بعد از هر بار قضای حاجت (دفع مدفوع)، محل دارای عارضه را با جوشاندهٔ پوست انار شستشو دهید.

  14. عسل را همراه با داروی جامع امام رضا (ع) بر محل زخم بزنید.

  15. روزانه گردو، زیرهٔ سیاه و پنیر برای صبحانه مصرف کنید.

  16. سنجد، آب باران و ۳ تا ۴ عدد انجیر تازه هر شب بخورید.

  17. خرمای خشک و آب هویج مصرف کنید.

  18. به هیچ وجه غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ و سرکه را همزمان با هم مصرف نکنید.

  19. زردهٔ تخم مرغ خام و نپخته را مانند شیاف داخل مقعد قرار دهید.

  20. محتویات داخل کپسول ویتامین E (۱۰ الی ۱۵ کپسول) را در ناحیهٔ آسیب‌دیده مقعد مصرف کنید.

  21. هنگام مصرف وعده‌های غذایی مختلف، غذا را خوب بجوید.

  22. وسط غذا به هیچ وجه آب سرد ننوشید.

  23. مقعد را با آب گرم شستشو ندهید.

  24. اگر یبوست دارید، با مصرف ملین‌های طبیعی آن را درمان کنید.

  25. اگر اسهال مزمن دارید، با مصرف غذاهای سفت‌کنندهٔ مدفوع، آن را درمان کنید.

در کل توصیهٔ همیشگی پزشکان بر این است که برای درمان بواسیر و شقاق، اول از همه باید علت آن را از بین ببرید. برای مثال، اگر یبوست دارید، با مصرف غذاهای رقیق و ملین ابتدا آن را درمان کنید. اگر در قضای حاجت (دفع مدفوع)، خون زیادی دفع می‌شود یا این‌که غلبهٔ خون باشد، باید با تشخیص و تجویز پزشک، یکی از وریدهای دست یا پا خون‌گیری شود یا این‌که می‌توانید به کفل‌ها، بادکش و به مقعد، زالو بیندازید. علاوه‌بر آنچه گفته شد، می‌توانید از ضماد بواسیر که در داروخانه‌ها و سایت‌های درمانی فعال در حوزهٔ طب سنتی و اسلامی مانند مرسی درمان موجود است استفاده کنید یا با استفاده از روغن‌های طبیعی مثل روغن کوهان شتر یا هر روغن‌های محلی دیگر، مقعد را چرب کنید.

بواسیر

جمع‌بندی

در این مطلب در مجموع ۲۵ راهکار برای درمان شقاق و بواسیر را به شما معرفی کردیم. بسیاری از افراد مبتلا به درجات شدیدی از بواسیر و شقاق گمان می‌کنند تنها راه درمان برای آن‌ها انجام عمل جراحی است؛ در حالی که عمل جراحی آخرین راه است! چنانچه راهکار شماره ۳ که در این مطلب به شما معرفی کردیم را روزی ۲ بار طبق فرمول و دستورالعمل ارائه‌شده انجام دهید، به شما اطمینان می‌دهیم که دیگر نیازی به عمل جراحی نخواهید داشت. با توجه به این‌که برای اجرای برخی متدها و روش‌های سنتی پیشنهادی ممکن است بیماران نتوانند به‌راحتی به داروهای گیاهی یا جوشانده‌های معرفی‌شده دسترسی پیدا کنند، بهترین راه درمان بواسیر و شقاق استفاده از روش‌های نوین طب سنتی است که با طب کلاسیک تلفیق شده و به شکل داروهای موضعی یا خوراکی در دسترس همگان قرار گرفته‌اند. اگر هنوز دربارهٔ مؤثر بودن راهکارهای ارائه‌شده دچار شک و شبهه هستید، می‌توانید به سایت مرسی درمان مراجعه کنید و نظرات افرادی که سابق بر این به شقاق و بواسیر مبتلا بودند و با همین روش‌های خانگی و بدون نیاز به عمل جراحی درمان شدند را مطالعه کنید تا خیالتان از بابت تأثیرگذاری این روش‌ها راحت شود.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95368

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر