رپورتاژ

لایت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

در حوزه عکاسی، طراحی گرافیک، دکوراسیون، تبلیغات نمایشی و زمینه‌های مختلف خلاقانه، لایت باکس به یک وسیله ساختاری گفته می‌شود که نور روشنی داشته و در قالب یک تابلو فریم دار، کاربردهای بسیاری دارد

لایت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

در حوزه عکاسی، طراحی گرافیک، دکوراسیون، تبلیغات نمایشی و زمینه‌های مختلف خلاقانه، لایت باکس به یک وسیله ساختاری گفته می‌شود که نور روشنی داشته و در قالب یک تابلو فریم دار، کاربردهای بسیاری دارد. در این مطلب به دنبال آن هستیم که نگاهی به کارکرد لایت باکس و کارایی آن بیندازیم. از آن جایی که ممکن است این وسیله در موارد مختلفی برای افراد کاربرد داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ساختار و عملکرد لایت باکس

یک لایت باکس، شامل یک سطح صاف و نورانی است که معمولاً از پلکسی گلاس یا اکریلیک ساخته شده و توسط یک قاب محکم پشتیبانی می‌شود. این وسیله، به شکل مکعب مستطیل یا مکعب مربع و حتی شکل دایره‌ای یا بیضی شکل و ... دیده شده و به طور یکنواخت با یک منبع نور مانند لامپ‌های LED یا لوله‌های فلورسنت، نور پس زمینه دارد تا روشنایی ثابتی را ایجاد می‌کند. یک لایت باکس از اجزای مختلفی تشکیل شده است:

  1. فریم یا قاب

  2. سیستم نوردهی

  3. صفحه زیرین تابلو

  4. صفحه رویی تابلو

به علاوه لایت باکس‌ها به دو گروه بزرگ و کلی مناسب فضای داخلی و مناسب فضای خارجی نیز تقسیم بندی می‌شوند. بدیهی است که لایت باکس مناسب فضای بیرونی، باید با شرایط آب و هوایی مختلف و حتی بارش باران و برف، سازگاری داشته باشد و در تغییرات آب و هوایی مشکلی برای عملکرد آن، پیش نیاید.

ویژگی‌های کلیدی لایت باکس

شما ممکن است انواع لایت باکس را بر سردر مطب پزشکان، راهروی بیمارستان‌ها، سالن‌های سینما، فرودگاه، ورودی مغازه و فروشگاه‌ها و ... دیده باشید. وجه مشترک تمام این تابلوها، نورانی بودن آن‌ها است که باعث می‌شود خیلی زود جلب توجه کنند. از جمله ویژگی‌های کلیدی این تابلوهای نورانی، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت که باید موقع خرید لایت باکس، به آن‌ها توجه شود.

۱. روشنایی یکنواخت: عملکرد اصلی یک لایت باکس، ارائه نور یکنواخت و در عین حال با پخش مناسب برای افزایش دید و دریافت تمرکز مخاطب است. به خاطر داشته باشید که شکل نور و تمرکز آن، در جلب توجه مخاطب، اثرگذاری زیادی دارد.

۲. روشنایی قابل تنظیم: برخی از لایت باکس‌های مدرن، گزینه‌های کنترل روشنایی را برای تنظیم شدت نور با توجه به نیازهای خاص کار ارائه می‌دهند. این در شرایطی که نمی‌خواهید در ساعات خاصی از لایت باکس استفاده کنید، کاربرد مناسبی داشته و در این مواقع امکان آن را خواهید داشت تا نور آن را به حداقل برسانید.

۳. سایزهای مختلف: لایت باکس‌ها، در طیف وسیعی از سایزها، از نسخه‌های قابل حمل جمع و جور برای استفاده در حال حرکت گرفته تا مدل‌های بزرگتر مناسب برای فضاهای وسیع، عرضه می‌شوند.

۴. دوام و قابلیت حمل: این دستگاه‌ها برای سهولت حمل و نقل و استفاده طولانی مدت، اغلب سبک و بادوام طراحی می‌شوند. از این جهت زمانی که شما یک لایت باکس را خریداری کرده و در محل مورد نظر خود نصب می‌کنید، معمولا مدت زمان طولانی بدون اختلال و اشکال کار کرده و نباید نگرانی از جهت طول عمر آن داشته باشید. البته این منوط به آن است که در ابتدای انتخاب و خرید، محصول باکیفیت و مناسبی را تهیه کرده باشید.

لایت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای لایت باکس

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، لایت باکس‌ها، کاربردهای متنوع و مختلفی دارند. شما ممکن است از این ابزار، برای تبلیغات فروش خود استفاده کرده یا این که در جایی تنها برای اطلاع رسانی و جلب توجه افراد، یک لایت باکس، نصب کنید.

از جمله کاربردهای مختلف انواع لایت باکس، این موارد قابل توجه هستند:

تبلیغات

به طور کلی لایت باکس‌ها، کمک ابزار تبلیغاتی خوبی هستند. از این روی شما اگر بخواهید یک برند را در سطح شهر تبلیغ کرده یا حتی تابلوی مغازه یا فروشگاه خود را مورد توجه قرار دهید، استفاده از لایت باکس، کمک زیادی خواهد کرد. نور متمرکز در این تابلوها، جلب توجه کرده و باعث می‌شود که به سرعت توسط رهگذر دیده شود. از آن جایی که تابلوهای لایت باکس، در ابعاد مختلف عرضه می‌شوند، انتخاب آن‌ها، همیشه می‌تواند متناسب با محوطه و فضای مورد نظر بوده و از این جهت هماهنگی چالش خاصی را در پی نخواهد داشت.

همین طور در نمایشگاه‌ها، استفاده از لایت باکس‌ها برای اطلاع رسانی و در عین حال معرفی محصولات و برندهای مختلف، جایگاه بسیار زیادی دارد. به واقع می‌توان گفت که بخش بزرگی از بار تبلیغات و اطلاع رسانی در نمایشگاه‌ها، برعهده لایت باکس‌ها خواهد بود.

اطلاع رسانی و راهنمایی

کاربرد دیگری که باید برای انواع لایت باکس ذکر کرد، اطلاع رسانی است. از این تابلوهای نورانی در بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید، سالن‌های سینما و تئاتر، استفاده می‌شود. به این ترتیب در فضاهای گفته شده، هر گونه راهنمایی و اطلاع رسانی در مسیر حرکت افراد، مشخص بوده و به سرعت دیده می‌شود. تجربه نشان داده که استفاده از لایت باکس‌ها، به عنوان تابلوهای نورانی، توانسته در راهنمایی افراد در چنین فضاهایی بسیار کاربردی ظاهر شده و به عنوان یک ابزار با قیمت مناسب و طول عمر بالا، بهترین انتخاب باشد.

لایت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

دکوراسیون و نورپردازی

جالب است بدانید که حتی می‌توان از انواع لایت باکس در دکوراسیون و نورپردازی محیط‌های مختلف اعم از این که مسکونی یا اداری باشند، استفاده کرد. این یک ابزار مناسب و در عین حال بسیار متنوع است که دست شما را برای قرار دادن در دکوراسیون باز نگه می‌دارد. البته این که چطور از یک لایت باکس در دکوراسیون استفاده شود، نیاز به خلاقیت زیادی داشته و نباید فرم تبلیغاتی به خود بگیرد.

انتخاب و خرید لایت باکس مناسب

هنگام انتخاب یک لایت باکس، عواملی مانند اندازه، سطوح روشنایی، قابلیت حمل، کیفیت چاپ لایت باکس و اهداف خاصی که قصد استفاده از آن را دارید، در نظر بگیرید. خرید یک لایت باکس با کیفیت بالا که نیازهای شما را برآورده می‌کند، می‌تواند گردش کار و کیفیت کار بصری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. شما چه تجربه‌ای از خرید یا استفاده از یک لایت باکس دارید؟

دیگر رسانه ها

کدخبر: 145129

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر