تنش جدید در روابط تهران و باکو | ماجرای پرواز هواپیمای نظامی ایران در مرز آذربایجان چه بود؟ + فیلم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرواز هواپیمای نظامی ایران در مرز آذربایجان و احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان توضیحاتی ارائه کرد.

تنش جدید در روابط تهران و باکو | ماجرای پرواز هواپیمای نظامی ایران در مرز آذربایجان چه بود؟ + فیلم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پرواز انجام‌شده در مرز ایران و آذربایجان، یک پرواز عادی بوده و در چهارچوپ پایش مرزهای ایران و با فاصله مناسب از مرز انجام شده است.

بیشتر بخوانید: دستگیری ۱۶ نفر در جمهوری آذربایجان به جرم جاسوسی برای ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان گفت: این موضوع مربوط به پرواز یک هواپیما در محدوده مرزی دو کشور است. پروازی که انجام شد یک پرواز عادی و متعارف بود که به صورت دوره‌ای در چارچوب پایش مناطق مرزی ایران و در فضای داخلی ایران انجام شد و در گذشته هم این پرواز‌ها انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: ادعای جدید علی‌اف علیه ایران | سفیر ایران احضار شد

کنعانی در ادامه گفت: پرواز هواپیما به موازات مرز مشترک در فضای داخلی ایران و با فاصله مناسب از مرز آذربایجان انجام شد. اگر اتفاقاتی به سهو و اشتباه رخ دهد، معمولا رادار‌ها و شبکه‌های پدافندی در ارتباطات رادیویی هشدار‌های لازم را می‌دهند. در ارتباط با این پرواز هیچ هشدار راداری و رادیویی داده نشد. روند معمول در قوانین پروازی بین‌المللی این است که اگر تحول خارج از عرفی رخ داده شود در همان چارچوب‌های فنی پیام و تبادل می‌شود که این اتفاق رخ نداد. ما با آذربایجان در حوزه دفاعی رابطه داریم سفارت ما فعال است و وابسته نظامی ما حضور دارد. اگر بنا به حسن نیت بود موضوع می‌توانست در ارتباط با سفارت ایران و وابسته نظامی ما طرح شود و تبادل نظر و رفع سوءتفاهم شود. نمی‌توانیم این اقدام دولت آذربایجان در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن موضوع توأم با حسن نیت و در قالب روابط بین کشور‌های همسایه تلقی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید داد: با آذربایجان همسایه هستیم و در منطقه همسایگی و تعامل سازنده مورد انتظار و توقع ماست. اینگونه موضوعات تخصصی را انتظار داریم در چارچوب‌های تخصصی مطرح و حل و فصل شود. در موضوعات اختلافی طرح مسائل در فضای رسانه‌ای و از پشت تریبون‌ها کمکی به حل و فصل نمی‌کند و نشانه حسن نیت نیست.

کنعانی همچنین درباره بسته شدن شبکه ایران اینترنشنال گفت: گمانه‌زنی حق رسانه‌هاست، اما ما درباره گمانه‌زنی‌ها حرف نمی‌زنیم؛ خوش‌بین هستیم که روابط در ریل طبیعی خودش باشد. درباره موضوعات اختلافی طرف‌ها به روند مذاکرات خود باید ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر اظهار داشت: دو کشور ایران و مصر مهم هستند و منطقه به هم‌افزایی دو کشور نیازمند است. در اجلاس بغداد ۲، حسین امیرعبداللهیان با السیسی دیدار مثبتی داشت. ما معتقد به برداشته شدن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم.  

دیدار رسمی  وزیر دفاع اسرائیل و الهام علی‌اف و آغاز تنش‌ها

در اکتبر ۲۰۲۲، بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل از آذربایجان بازدید و با علی اف دیدار کرد. گانتز در بیانیه‌ای رسمی گفت که سفرش به مسائل امنیتی و سیاسی و تعمیق همکاری‌های دو کشور مربوط می‌شد. چیزی که در آن زمان علنی نشد این بود که یک ماه قبل از سفر گانتز، «یایر کولاس» رئیس اداره صادرات دفاعی اسرائیل (SIBAT) به آذربایجان سفر کرده بود و با وزیر مسئول صنایع دفاعی آذربایجان دیدار کرده بود.

وزارت آذربایجان گفت که دو طرف درباره گسترش تجارت با صنایع دفاعی اسرائیل گفتگو کردند. چندی بعد آذربایجان رسماً اعلام کرد که به زودی برای اولین بار سفارت خود را در اسرائیل افتتاح می‌کند و آن را «گامی تاریخی» خواند و افزود: «آسمان، حد روابط بین دو دولت و ملت است».

از زمان این سفر، تنش‌ها بین آذربایجان و همسایه اش ایران شعله ور شد و خصومت بین آذربایجان و ارمنستان دوباره به نقطه جوش رسید. در همین حال، هفت پرواز دیگر آذری در پایگاه هوایی عودا به زمین نشسته است و پس از دو ساعت، با بار‌های بارگیری شده، آنجا را ترک کرده و به سمت باکو بازگشتند

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77259

  • حسن

    دیروز آسمان باکو توسط پهپاد یا هواپیماهای ایران رصد شد وبا افتخار اماامروز جواب دیگر جناب مسئول اگر منافع کشورت ومردمت محم است کار کودکانه معنی ندارد

ارسال نظر