قطع اینترنت ایران و ۹۰ ثانیه تا روز قیامت | آخرالزمان رسید + تصاویر

ساعت آخرالزمان یا ساعت روز قیامت، نمادی است که احتمال وقوع یک فاجعه جهانی به دست بشر را نشان می‌دهد. دانشمندان هسته‌ای این ساعت را از ۱۰۰ ثانیه مانده به نیمه‌شب، به ۹۰ ثانیه مانده به نیمه‌شب جلو کشیدند.

قطع اینترنت ایران و ۹۰ ثانیه تا روز قیامت | آخرالزمان رسید + تصاویر

سازمان بهداشت جهانی با به‌روزرسانی فهرست داروهایی که برای درمان تشعشعات رادیواکتیو و شرایط اضطراری هسته‌ای توصیه می‌کند، از کشورها خواست تا مایحتاج درمانی خود را مهیا کنند!

همزمان با افزایش هراس‌ها درباره تشدید تنش در اوکراین و وقوع جنگ اتمی، سازمان بهداشت جهانی فهرست دارو و درمان‌هایی که برای معالجه تشعشعات رادیواکتیو و شرایط اضطرار هسته‌ای توصیه می‌کند را به‌روزرسانی کرد.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که به‌روزرسانی این فهرست که برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تاکنون انجام شده، دو سال زمان برده است.

دکتر ماریا نِیرا، سرپرست دستیاری مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید اینکه «کشورها باید مایحتاج دارویی خود را مهیا کنند؛ داروهایی که مخاطرات را کاهش داده و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشعات را درمان می‌کند و این موضوع حائز اهمیت است.»

نیرا افزود: در شرایط اضطراری، مردم شاید با درصدهای متفاوت در معرض تشعشعات قرار بگیرند و این درصد ممکن است بین قابل چشم‌پوشی تا مرگبار نوسان کند. دولت‌ها باید دارو و درمان‌هایی که افراد محتاج به آن نیاز دارند را به سرعت در اختیار آنان قرار دهند.

بر اساس بیانیه سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از کشورها برای مواجهه با شرایط اضطراری، فاقد آمادگی ضروری هستند. در بین «سناریوهای محتمل» در شرایط اضطراری می‌توان به حوادث نیروگاه‌های اتمی، تاسیسات درمانی یا تحقیقاتی، حمل و نقل مواد رادیواکتیوی و استفاده عامدانه از این مواد با نیات شیطانی اشاره کرد.

این هشدار در حالی صادر شده که بولتن دانشمندان اتمی اخیراً با اشاره به بحران اوکراین و افزایش هراس‌ها از وقوع جنگ اتمی، با اصلاح مجدد ساعت موسوم به «آخرالزمان»، فاجعه نیمه‌شب را روی تنها ۹۰ ثانیه تنظیم کرد.

آخرالزمان ۹۰ثانیه جلو آمد

ساعت آخرالزمان در ۹۰ ثانیه به نیمه شب تنظیم شد؛ یعنی بشریت هیچ‌گاه مانند اکنون به یک فاجعه همه‌جانبه نزدیک نبوده است.

دانشمندان هسته‌ای با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین خطر نابودی انسان‌ به دست خودش را افزایش داده، ساعت آخرالزمان را ۱۰ ثانیه جلو کشیدند.ساعت آخرالزمان معیاری استعاری است که مجله «بولتن دانشمندان هسته‌ای» برای نشان دادن میزان خطر رویارویی رهبران جهان با چالش‌هایی در سطح انقراض بشر معرفی کرده است، از جمله استفاده از سلاح هسته‌ای. البته امروز تغییرات اقلیمی و تهدیدات زیستی از جمله ویروس کرونا هم در تعیین زمان این ساعت تاثیر دارد.

تهدیدهای ناشی از بحران‌های اقلیمی و شکست هنجارهای جهانی و نهادهای وابسته برای کاهش خطرات مرتبط با فناوری‌های پیشرفته و تهدیدهای بیولوژیک مانند کووید-۱۹، از دیگر عوامل تعیین زمان جدید ساعت روز قیامت هستند.

دکتر راشل برونسون، رئیس و مدیرعامل بولتن دانشمندان اتمی با انتشار بیانیه‌ای گفت: ما در دوره‌ای خطرناک زندگی می‌کنیم و ساعت روز قیامت این واقعیت را منعکس می‌کند. دولت آمریکا، متحدانش در ناتو و اوکراین از کانال‌های مختلفی می‌توانند وارد گفتگو شوند، بنابراین از رهبران کشورها می‌خواهیم با یکدیگر همکاری کرده و برای به عقب راندن ساعت روز رستاخیز تلاش کنند.

آخرالزمان

دانشمندان هسته‌ای این ساعت را از ۱۰۰ ثانیه مانده به نیمه‌شب به ۹۰ ثانیه مانده به نیمه‌شب جلو کشیدند. این جلو کشیدن ۱۰ ثانیه‌ای باعث شد که این ساعت آنقدر به نیمه‌شب نزدیک شود که تاکنون سابقه نداشت.

بیشتر بخوانید: خطر در کمین حیات بشر در زمین | بالشتک فضایی غول‌پیکر در حال نزدیک شدن به زمین است + تصاویر

آخرالزمان

ساعت روز قیامت توسط بولتن هیئت علم و امنیت دانشمندان اتمی که تاکنون موفق به کسب ۱۰ جایزه نوبل شده است، تنظیم می‌شود. این هیئت علمی هم‌چنین افزود که جنگ کنونی، سوالاتی را در مورد نحوه تعامل کشورها ایجاد کرده است. در ادامه این بیانیه آمده: تهدیدهای غیرمستقیم روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای به جهان یادآوری می‌کند که تشدید درگیری، چه تصادفی و چه عامدانه، یک خطر بالقوه وحشتناک است.

پیش‌تر ساعت قیامت در سال ۲۰۲۰ روی ۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب تنظیم شده بود.

بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد نیز گفت: از زمان تنظیم ساعت روز قیامت در سال ۲۰۲۰، هرگز عقربه‌های آن جابجا نشده بود. اکنون نزدیک‌تر شدن این ساعت به نیمه‌شب، نشان می‌دهد که بحران‌های جهانی نظیر تغییرات اقلیمی، کووید-۱۹ و جنگ میان روسیه و اوکراین می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد کنند. رهبران جهان به هشدارهای این ساعت در سال ۲۰۲۰ توجه نکردند و اکنون این ما هستیم که باید بهای آن‌را بپردازیم.

ساعت روز قیامت

ساعت روز قیامت چیست و چگونه ساخته شد؟

بولتن دانشمندان اتمی در سال ۱۹۴۵ توسط آلبرت انیشتین، جی رابرت اوپنهایمر، یوجین رابینوویچ و دانشمندان دانشگاه شیکاگو که به توسعه اولین سلاح اتمی در پروژه منهتن کمک کردند، تاسیس شد. به‌نقل از محققان، آنها نمی‌توانستند در برابر عواقب کار خود بی‌تفاوت بمانند و برای آگاه‌سازی مردم و سیاست‌گذاران در مورد تهدیدات ساخت انسان‌، در راه حفظ موجودیت بشر قدم برداشتند.

طراحی ساعت روز رستاخیز توسط مارتل لانگسدورف، از نقاشان برجسته انجام شده است. پیش‌تر با پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱، این ساعت ۱۷ دقیقه به عقب کشیده شد، اما اکنون با وقوع بحران‌های بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری به نیمه‌شب نزدیک شده است. ساعت آخرالزمان که در سال ۲۰۲۰ به سمت جلو حرکت کرد و اختلاف خود با نیمه‌شب را تنها به ۱۰۰ ثانیه رساند، اکنون ۱۰ ثانیه دیگر نیز فاصله خود را کاهش داده تا خطر نابودی بشر بیش از پیش برجسته شود.

ساعت آخرالزمان یا ساعت روز قیامت، نمادی است که احتمال وقوع یک فاجعه جهانی به دست بشر را نشان می‌دهد. این ساعت نمادین از سال ۱۹۴۷ آغاز به کار کرد و استعاره‌ای از تهدیدهای بشری ناشی از پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری کنترل نشده است.

آخرالزمان

یک فاجعه جهانی فرضی با نیمه شب در ساعت نشان داده می‌شود و میزان وضعیت تهدید آمیز با تعداد معینی دقیقه یا ثانیه به نیمه شب مشخص می شود که در ژانویه هر سال مورد ارزیابی و بازبینی قرار می‌گیرد.

عوامل اصلی تاثیرگذار بر این ساعت در سال ۲۰۲۳، جنگ روسیه و اوکراین، تهدیدات بیولوژیکی، اشاعه تسلیحات هسته‌ای، بحران آب‌وهوایی جاری، کارزارهای اطلاعات نادرست تحت حمایت دولت‌ها و فن‌آوری‌های مخرب عنوان شده است.

آخرالزمان

بولتن دانشمندان اتمی، تحولات جدید در علوم زیستی و فن‌آوری را که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بشریت وارد کند، تحت نظارت دارد. همچنین هیات حامیان که شامل ۱۱ برنده جایزه نوبل است در این تصمیم گیری دخالت دارند.

تنظیم اولیه ساعت آخرالزمان در سال ۱۹۴۷ در هفت دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم شد. از آن زمان تاکنون این ساعت هشت بار به عقب و ۱۶ بار به جلو برده شده و در مجموع ۲۴ بار بازتنظیم شده است که دورترین فاصله از نیمه شب ۱۷ دقیقه به نیمه شب در سال ۱۹۹۱ بود که جنگ سرد پایان یافت و نزدیک‌ترین آن ۹۰ ثانیه به نیمه شب است که در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ تنظیم شد.

آخرالزمان

بولتن در ۱۹۴۵ با ابتکار آلبرت انیشتن، جی رابرت اوپنهایمر و دیگر دانشمندانی که روی پروژه منهتن کار می‌کردند، که اولین سلاح هسته‌ای را تولید کرد، تاسیس شد.

ریچل برانسون، رئیس و مدیرعامل بولتن دانشمندان هسته‌ای گفت: اگر اقدام سریع و متمرکزی صورت نگیرد، احتمال وقوع حوادث فاجعه‌بار بیشتر است.

این مجله پیش از این حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای را «شرم‌آور و خطرناک» توصیف کرده است.

آخرالزمان

برانسون با اشاره به اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که گفته بود جهان امروز وارد عرصه‌ای از خطر هسته‌ای شده که از اوج جنگ سرد تا امروز بی‌سابقه است، گفت: احتمال اینکه کنترل شرایط از دست خارج شود بالاست.

تغییر ساخت آخرالزمان و هشدار این مجله همزمان با آن صورت گرفت که نماینده آمریکا در کنفرانس خلع هسته‌ای سازمان ملل، از روسیه به دلیل به تعویق انداختن گفت‌وگوهای استراتژیک درباره کاهش کلاهک‌های هسته‌ای انتقاد کرد.

روسیه پیش‌تر اعلام کرد که به دلیل کمک‌های آمریکا به اوکراین در جنگ، این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

منبع: ايسنا

بیشتر بخوانید

دیگر رسانه ها

کدخبر: 68537

  • مهدی

    سلام اون راعفی پور ادمینه‌ اینجا؟

  • رامتین

    چه ربطی به قطعی اینترنت ایران داشت

  • ناشناس

    مگر اینترنت داریم والله ماک چهار ماه فقط میشنویم خدا پسر وزیر فلانی را بیامورزه که فیلتر شکن میفروشه

  • ناشناس

    تیتر قطعی اینترنت می‌زنی بعد مهملات ذهن بیمار خودت را تحویل خواننده می‌دهی؟

  • معترض

    فقط خدا از همه چیز خبر دارد

  • زهرا ملکی

    یا خدا واقعی هست

ارسال نظر