مأموریت فوق محرمانه سازمان سیا به زلنسکی

سازمان‌های اطلاعاتی غربی در حال آماده کردن زلنسکی به‌عنوان یک «منجی کاریزماتیک» به منظور رهبری یک شورش طولانی و خون‌بار علیه نیروهای امنیتی روسیه در اوکراین هستند.

مأموریت فوق محرمانه سازمان سیا به زلنسکی

سازمان‌های اطلاعاتی غربی در حال آماده کردن زلنسکی به‌عنوان یک «منجی کاریزماتیک» به منظور رهبری یک شورش طولانی و خون‌بار علیه نیروهای امنیتی روسیه در اوکراین هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، مرکز پژوهش‌های جهانی‌شدن در گزارشی به معرفی کامل ولودیمیر زلنسکی و پشت پرده حمایت‌های عجیب غرب از وی پرداخت و نوشت: ماه پیش در بحبوحه حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، در حالی که همه دنیا دچار سراسیمگی و اضطراب شده بودند، مردی با اراده پولادین خویشتندارانه آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده بود، همچون راهبی بودایی که هنگام زلزله مشغول مراقبه است. نکته طنزآمیز اینکه، این راهب که مصرانه از سیاست‌گذاران غربی می‌خواست تا در خصوص حمله روسیه بزرگنمایی نکنند تا مبادا سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی از کشور فرار کنند، کسی نبود جز رئیس‌جمهور اوکراین.

مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

آموزش زلنسکی یهودی توسط مأموران مخفی سازمان سیا

رئیس‌جمهور ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی یا ساده‌لوح‌تر از آن بود که پیامدهای حمله قریب‌الوقوع روسیه را درک کند، یا اینکه نه تنها هشدارهای قبلی در این خصوص دریافت کرده بود بلکه نقش حیاتی در صحنه‌گردانی جنگ اوکراین و روسیه طی سه سال زمامداری‌اش ایفا کرده بود و به دنبال انجام مأموریت فوق محرمانه‌ای بود که مرشدانش در سازمان‌های اطلاعاتی غربی به او محول کرده بودند

ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی در ماه ژانویه ۱۹۷۸ در خانواده‌ای یهودی در شهری واقع در مرکز اوکراین متولد شد و سال‌های اولیه زندگی‌اش در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. مأموران مخفی سازمان سیا در اوکراین زلنسکی را از دوران دانشجویی و زمانی که مشغول تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ملی کریفیی ریه بود، برای مأموریت آماده می‌کردند.

بازی در سریال «خادم ملت» با حمایت سازمان‌های امنیتی غربی

گلوبال ریسرچ می‌نویسد: او به جای آنکه در حیطه حقوق مشغول به کار شود، به دستور حامیان پرنفوذش شغل بازیگری را انتخاب کرد تا در سطح کشور معروف شود، به ویژه از  طریق ایفای نقش در سریال تلویزیونی «خادم ملت» که زلنسکی در آن «پیشگویانه» نقش رئیس‌جمهور اوکراین را ایفا کرده بود.

در حقیقت، کمپانی «کوارتال ۹۵» که کارش تولید فیلم، کارتون، و نمایش‌های تلویزیونی است، سخاوتمندانه توسط سازمان‌های امنیتی غربی تأمین مالی می‌شود. سریال «خادم ملت» که در آن فساد و معاملات کثیف سیاستمداران و اولیگارش‌های اوکراینی در قالب کمدی برملا می‌گردد، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ از تلویزیون پخش شد و نزد توده‌های مردم اوکراین محبوبیت یافت.

سازمان‌های امنیتی غربی نه تنها سازمان رسانه‌ای نه چندان معروف زلنسکی را سخاوتمندانه تأمین مالی کردند، بلکه همچنین او را به یک باند مخفی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان برجسته هالیوود که در زمینه جنگ روانی و روابط عمومی چیره‌دست هستند، معرفی کردند. موفقیت رسانه‌ای سریال «خادم ملت» به یک اندازه مدیون تلاش‌های کارکنان کمپانی «کوارتال ۹۵» و مهارت و چیره‌دستی سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی است که در زمینه شکل دادن افکار عمومی در مقیاس جهانی تخصص دارند.

پروژه سری زلنسکی برای دامن زدن به بحران با روسیه

زلنسکی سوار بر موج شهرت و معروفیت رسانه‌ای، برنده قاطع انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ شد. در ادامه، حزب سیاسی او که «بطور اتفاقی» نام «خادم ملت» بر آن نهاده شده بود، در انتخابات پارلمانی که اندکی پس از مراسم تحلیف زلنسکی برگزار گردید، به یک پیروزی بی‌چون‌وچرا دست پیدا کرد.

از سال ۲۰۱۹، پس از انتخاب به ریاست جمهوری به طرق مشکوک و سؤال‌برانگیز، زلنسکی بطور پنهانی مشغول کار بر روی یک پروژه مخفی بوده تا به بحران با روسیه به بهانه‌های واهی دامن بزند. او نه تنها پیشنهاد روسیه را به نحو تحقیرآمیزی رد کرد، بلکه به نیروهای امنیتی اوکراین اجازه داد تا در رزمایش‌های نظامی و دریایی مشترک به همراه نیروهای ناتو در دریای سیاه درست بیخ گوش روسیه شرکت کنند. جدای از بی‌اعتنایی وی به مصائب مردم اوکراین و تحریک روسیه به رویارویی مسلحانه، او صرفاً نقش یک مهره را در صفحه بزرگ بازی ایفا می‌کند.

همکاری با گردان بدنام نئونازی آزوف

زلنسکی به‌رغم پیشینه یهودی‌اش، در خصوص همکاری با گردان بدنام آزوف تردید به دل راه نداد. گردان آزوف رسماً بخشی از گارد ملی اوکراین است و بطور گسترده به‌عنوان یک نیروی شبه‌نظامی داوطلب نئونازی شناخته می‌شود که با سازمان‌های سفیدبرترپندار خارجی در ارتباط است.

گردان آزوف در بدو امر توسط گروهی از داوطلبان در ماه مه ۲۰۱۴ تشکیل شد و از دل گروه ناسیونالیست افراطی «میهن‌پرستان اوکراینی» و گروه نئونازی «شورای اجتماعی ملی» بیرون آمد. این گردان در خطوط مقدم جبهه با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین جنگید.

چند ماه پس از بازپس‌گیری بندر راهبردی ماریوپل از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، گردان آزوف روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ رسماً در درون گارد ملی اوکراین ادغام شد و تحسین و تمجید فراوان پترو پروشنکو رئیس‌جمهور وقت اوکراین را برانگیخت. او در مراسم اعطای جایزه در سال ۲۰۱۴ اظهار داشت: «اینها بهترین مبارزان ما هستند. بهترین نیروهای داوطلب ما.»

مصا ح به تلویزیون اوکرای ن با آندره بیل تسکی فرمانده ش به‌نظامیان اوکراین پس از مأموریتی در نزدیکی ماریوپل

این گردان تحت فرماندهی آندره بیلتسکی قرار داشت. بیلتسکی رهبر هر دو گروه «میهن‌پر ستان اوکراینی» (تأسیس‌شده در سال ۲۰۰۵) و «شورای اجتماعی ملی» (تأسیس‌شده در سال ۲۰۰۸) بود. بیلتسکی در سال ۲۰۰۵ گفت که هدف ملی اوکراین «رهبری نژاد سفیدپوست دنیا در پیکار نهایی... ضد نژادهای پست‌تر تحت هدایت نژاد سامی است.» بیلتسکی در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد. او گردان آزوف را ترک کرد، چرا که مسئولان انتخابی نمی‌توانند در نیروهای مسلح یا پلیس حضور داشته باشند. او تا سال ۲۰۱۹ نماینده پارلمان بود.

تأمین مالی کارزار انتخاباتی زلنسکی توسط ایگور کولومویسکی میلیاردر اسرائیلی

این نیروها به صورت پنهانی توسط اولیگارش‌ها تأمین مالی می‌شدند ــ که معروف‌ترین‌شان ایگور کولومویسکی میلیاردر حوزه انرژی و فرماندار وقت منطقه دنیپروپتروفسک بود. کولومویسکی علاوه بر گردان آزوف همچنین سایر گردان‌های داوطلب نظیر واحدهای «دنیپرو ۱» و «دنیپرو ۲»، «آیدار»، و «دونباس» را تأمین مالی می‌کرد.

پایگاه «مینت پرس نیوز» اخیراً گزارش داد «کارزار انتخاباتی زلنسکی در سال ۲۰۱۹ که به پیروزی وی با ۷۳ درصد آرا انجامید، بدان خاطر موفق بود که او در راستای مقابله با فساد و برقراری صلح در کشور پای به رقابت‌های انتخاباتی گذاشته بود، اما اسنادِ به بیرون درز کرده معروف به «اسناد پاندورا» نشان می‌دهند که او خودش نیز مشغول انباشتن منابع مالی در حساب‌های بانکی در خارج بوده است. کارزار انتخاباتی زلنسکی در آن مقطع توسط ایگور کولومویسکی میلیاردر اسرائیلی ـ اوکراینی تقویت و تأمین مالی می‌شد ــ فردی که به سرقت ۵/۵ میلیارد دلار از بانک متعلق به خودش متهم شده بود.

اسلام‌هراسی در گردان آزوف

«مسلمانان به نظر یک مشکل بزرگ برای گردان آزوف به شمار می‌روند. اسلام‌هراسی موجود نه تنها در گردان آزوف، بلکه همچنین در گارد ملی اوکراین قویاً در رسانه‌های اجتماعی نمود پیدا کرد و وب‌سایت گارد ملی اوکراین با انتشار ویدئویی که در آن اعضای گردان آزوف مشغول فرو کردن گلوله‌های خود در چربی خوک بودند، از این گردان تعریف و تمجید به عمل آورد. مخاطب این ویدئو سربازان مسلمان چچنی بودند که در کنار روسیه می‌جنگند و گارد ملی اوکراین در توییتر آنها را هیولاهای آدمخوار نامیده است.»

در ماه ژوئیه ۲۰۱۵، کانادا و آمریکا اعلام کردند که از آزوف حمایت نمی‌کنند یا آنها را تعلیم نمی‌دهند و در این خصوص به پیوندهای آنها با نئونازی‌ها اشاره کردند. با این حال، آمریکا یکسال بعد این ممنوعیت را تحت فشار پنتاگون برداشت. در ماه اکتبر ۲۰۱۹، تعداد ۴۰ نفر از اعضای کنگره آمریکا به رهبری مکس رز در تلاشی ناموفق با امضای نامه‌ای از وزارت امور خارجه آمریکا خواستند تا گردان آزوف را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» بگنجاند.

حمایت و تجهیز افراطی‌های اوکراین توسط آمریکا

در ماه فوریه ۲۰۱۹، مجله «نیشن» با انتشار یک مقاله تفسیری با عنوان «رژه نئونازی‌ها و راست افراطی در اوکراین» به تشریح ایدئولوژی سیاسی بیگانه‌هراسانه و سفیدبرترپندارانه گروه‌های شبه‌نظامی راست افراطی اوکراین پرداخت.

«آندره پاروبی رئیس وقت پارلمان دو سازمان نئونازی را مشترکاً تأمین مالی و هدایت می‌کرد: حزب اجتماعی ـ ملی اوکراین (که بعدها به سووبودا تغییر نام داد) و میهن‌پرستان اوکراین که اعضایش در نهایت هسته گردان آزوف را تشکیل دادند.

«مسئله نگران‌کننده‌تر همانا نفوذ راست افراطی به حوزه اجرای قانون است. اندکی پس از کودتای میدان در سال ۲۰۱۴، آمریکا در قالب آنچه که قرار بود یک برنامه شاخص به منظور تقویت دموکراسی در اوکراین قلمداد شود، پلیس ملی تازه تأسیس اوکراین را مجهز ساخت و آموزش داد. معاون وزیر کشور اوکراین ــ که پلیس ملی را تحت کنترل دارد ــ وادیم ترویان از کهنه‌سربازان گردان آزوف و گروه «میهن‌پرستان اوکراینی» است.

«در سال ۲۰۱۵، پارلمان اوکراین با تصویب قانونی دو گروه شبه‌نظامی متعلق به دوران جنگ جهانی دوم ــ سازمان ملی‌گرایان اوکراین (OUN) و ارتش شورشی اوکراین (UPA) ــ را قهرمانان اوکراین لقب داد و انکار دلاوری‌های آنها را جرم دانست. سازمان ملی‌گرایان اوکراین با نازی‌ها همکاری کرده بود و در هولوکاست شرکت داشت، حال آنکه ارتش شورشی اوکراین هزاران یهودی و ۷۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ لهستانی را به دلخواه خود قتل‌عام کرد.

تیم حفاظت زلنسکی از سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا هستند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با این وجود زلنسکی به‌رغم «ماندن قهرمانانه» در کی‌یف و دست زدن به «هجمه شجاعانه» در حوزه روابط عمومی از طریق رسانه‌های غربی آنهم در شرایطی که شهر در محاصره نیروهای روسی است، هیچ خطری شخص را تهدید نمی‌کند. نشریه «واشنگتن پست» روز ۵ مارس گزارش داد: «تسخیر احتمالی کی‌یف به دست روسیه موجب یک سری برنامه‌ریزی‌های سراسیمه در وزارت امور خارجه، پنتاگون، و سایر سازمان‌های آمریکایی شده است، چرا که دولت زلنسکی شاید مجبور شود از پایتخت یا کشور بگریزد. یک مقام دولت آمریکا در این خصوص اظهار داشت "ما اکنون مشغول برنامه‌ریزی برای هرگونه احتمالی هستیم"، از جمله برای سناریویی که در قالب آن زلنسکی در لهستان دولت در تبعید تشکیل می‌دهد.

«زلنسکی که خودش را هدف شماره یک روسیه خوانده است، در کی‌یف باقی مانده و به مردمش اطمینان داده که شهر را ترک نمی‌کند. او در خصوص نقل مکان به سمت غرب و یک موضع امن‌تر در شهر لویو نزدیک مرز لهستان گفتگوهایی با مقامات آمریکایی داشته است. به گفته یک مقام ارشد اوکراینی، تیم حفاظت امنیتی زلنسکی طرح‌هایی برای جابجایی سریع او و اعضای کابینه‌اش آماده کرده است. "او تا به اینجای کار از رفتن امتناع کرده است. "»

از قرائن پیداست که تیم حفاظت زلنسکی نه تنها مأمورانی از سرویس امنیت داخلی اوکراین موسوم به اس‌بی‌یو (SBU)، بلکه همچنین نیروهای عملیات ویژه بسیار حرفه‌ای و زبردست از چند سازمان امنیتی غربی از جمله سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا را شامل می‌شود و به محض اینکه مشخص گردد که پایتخت اوکراین در آستانه سقوط به دست نیروهای امنیتی در حال پیشروی روسیه است، این نیروها سریعاً زلنسکی را به لهستان منتقل خواهند کرد.

اهمیت لهستان برای سازمان سیا و زلنسکی

در حقیقت، پیمانکاران نظامی خصوصی در همکاری و مشورت نزدیک با مأموران مخفی سازمان سیا و آژانس‌های اطلاعاتی غربی نه تنها مشغول تعلیم سربازان وظیفه اوکراینی در زمینه چگونگی استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی قابل حملی هستند که توسط آمریکا، آلمان، و دیگر کشورهای اروپایی در قالب کمک نظامی به اوکراین تأمین شده‌اند، بلکه همچنین راهبرد دفاعی کلی اوکراین را هدایت می‌کنند و نقش فعالی در عملیات‌های رزمی در برخی از شدیدترین نبردها ضد نیروهای امنیتی روسیه در شمال کی‌یف و در خارکیف و دونباس بر عهده دارند.

لهستان معروف به میزبانی از اماکن مخفی متعلق به سازمان سیا است، اماکنی که در آنجا ظاهراً اعضای القاعده در سال‌های اول جنگ ضد تروریسم قبل از فرستاده شدن به خلیج گوانتانامو در معرض خفگی مصنوعی با آب و شکنجه قرار می‌گرفتند. تعداد نیروهای آمریکا حاضر در لهستان در حال حاضر به بیش از ۱۰۰۰۰ نیرو می‌رسد، چرا که اکثریت ۱۵۰۰۰ نیروی اعزامی به اروپا در ماه گذشته به لهستان رفتند و به ۴۰۰۰ نیروی آمریکایی پیوستند که از قبل در آنجا مستقر بودند. فرودگاه‌های نظامی و اردوگاه‌های آموزشی واقع در مناطق مرزی لهستان به کانون انتقال تسلیحات و مبارزان به مقصد لویو در غرب اوکراین تبدیل شده‌اند. این تسلیحات و مبارزان سپس از آنجا به میادین نبرد واقع در کی‌یف و شرق اوکراین منتقل می‌شوند.

گزارش «واشنگتن پست» در ادامه آورده است: «یکی از فرماندهان عملیات‌های ویژه اوکراین در جریان یک بازدید رسمی به مایکل والتز (نماینده جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا)، ست مولتن (نماینده دموکرات از ایالت ماساچوست)، و سایر قانونگذاران گفت که آنها مشغول متمرکزسازی تعلیمات و برنامه‌ریزی‌ها در جهت شکل دادن به مقاومت مسلحانه با تکیه بر تاکتیک‌هایی مشابه تاکتیک‌های نیروهای شورشی هستند.

«مولتن و والتز در مصاحبه‌های جداگانه‌ای گفتند که مقامات اوکراینی به قانونگذاران گفته‌اند که عدم ارسال موشک‌های هارپون و استینگر توسط آمریکا به منظور هدف قرار دادن کشتی‌ها و هواپیماهای روسیه موجب سرخوردگی‌شان شده است.

تلاش برای ایجاد چالش‌های لجستیکی برای روسیه

«در شرایطی که نیروهای مسلح روسیه با چالش‌های لجستیکی ــ از جمله کمبود سوخت و مواد غذایی ــ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پیش‌بینی والتز این است که اوکراینی‌ها بطور مکرر به خطوط تدارکاتی روسیه حمله خواهند کرد. او گفت که اوکراینی‌ها برای انجام این کار نیازمند تأمین یکنواخت تسلیحات و توانایی نصب بمب‌های کنار جاده‌ای هستند. "خطوط تدارکاتی فوق‌الذکر خیلی خیلی آسیب‌پذیر هستند و از طریق آنها عملاً می‌توان ارتش روسیه را گرسنگی داد. "

«او گفت: "نمی‌توان آنها را دقایق آخر به اوکراین فرستاد و انتظار داشت که نیروهای گارد ملی یک موشک استینگر بردارند و هواپیمایی را سرنگون کنند. " تداوم بخشیدن به یک پویش مقاومت نیازمند ارسال مخفیانه و مداوم سلاح‌های کوچک، مهمات، مواد منفجره، و حتی لباس نظامی مناسب هوای سرد است. مولتن در این باره گفت: "به چیزهایی بیندیشید که خرابکاران مورد استفاده قرار می‌دهند، نه چیزهایی که یک ارتش در راستای دفع تهاجم مرزی بکار می‌گیرد."

«پروژه تله خرس» ناتو

بدیهی است که برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی به منظور اغوای روسیه و کشاندن این کشور به «پروژه تله خرس» ناتو در حال انجام است. این عبارت از جنگ افغانستان و شوروی در دهه ۱۹۸۰ وام گرفته شده است. در آن مقطع، قدرت‌های غربی با بهره‌گیری از نیروهای امنیتی پاکستان و منابع مالی سخاوتمندانه کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس، آموزش‌های جنگ چریکی و تسلیحات مرگبار در اختیار جهادگرایان افغان قرار دادند تا در جریان آن جنگ طولانی به «نیروهای امنیتی» شوروی سابق «زخم بزنند.»

سقوط قریب‌الوقوع کی‌یف در اثر حمله برق‌آسای روسیه یک سرنوشت محتوم است و حتی سیاست‌گذاران غربی تصدیق می‌کنند که ارتشِ متشکل از سربازان وظیفه اوکراین و مبارزان نامنظم متحد آنها توان برابری با نیروهای امنیتی حرفه‌ای روسیه را در یک جنگ منظم ندارند.

سه هفته پرهیاهوی نخستین پس از حمله روسیه در روز ۲۴ فوریه صرفاً سرآغاز یک جنگ فرسایشی طولانی و نکبت‌بار بود، جنگی که انبوهی از گروه‌های شبه‌نظامی کاملاً مسلح تحت حمایت قدرت‌های غربی ضد دشمنان جهانی و منطقه‌ای به راه انداخته‌اند، درست همانگونه که در افغانستان، عراق، لیبی، و سوریه مشاهده شد.

تلاش سازمان‌های اطلاعاتی برای قهرمان سازی از زلنسکی

سازمان‌های اطلاعاتی غربی در حال آماده کردن زلنسکی به‌عنوان یک «منجی کاریزماتیک» به منظور رهبری یک شورش طولانی و خون‌بار ضد نیروهای امنیتی روسیه در اوکراین هستند. به‌جز ارائه یک چهره جذاب در لباس نظامی و دعوت مصرانه از هموطنان جهت قیام مسلحانه ضد روسیه در قالب سخنرانی‌های احساسی و همزمان دریوزگی نزد حامیانش در ناتو به منظور دریافت کمک‌های نظامی و وضع شدیدترین تحریم‌ها ضد کرملین، ولودیمیر زلنسکی تا به اینجا چه کار فوق‌العاده و ارزشمندی صورت داده است؟ آیا او تا به حال در خط مقدم نبرد میان اوکراین و روسیه حضور یافته است؟

گلوبال ریسرچ در پایان نوشت: رسانه‌های جریان اصلی با بهره‌برداری از مخاطبان زودباوری که ذاتاً میل به قهرمان‌ستایی دارند، زلنسکی را در قامت مسیحایی به تصویر می‌کشند که دست به پیکار ضد یک قدرت رقیب زده است، قدرتی که به خودش جرأت داده تا در برابر گسترش بیش از پیش ناتو به سمت شرق و به داخل حوزه نفوذ سنتی روسیه قد علم کند. منطق ورای پخش زنده سخنرانی‌های نفرت‌برانگیز و خشونت‌بار او نزد پارلمان‌های اروپا و آمریکا همانا معروف ساختن یک چهره دست‌نشانده فداکردنی و در عین حال افترازنی و منزوی‌سازی بین‌المللی یک دشمن دیرین در عرصه جهانی است.

منبع: مشرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14242

ارسال نظر