سیل ویرانگر در چند استان ایران | سیل محصولات کشاورزی را نابود کرد

وقوع سیل در چند استان کشور، خسارات سنگینی به محصولات کشاورزی و منازل مسکونی وارد کرد.

سیل ویرانگر در چند استان ایران | سیل محصولات کشاورزی را نابود کرد

سیل و بارش سنگیهن باران در چند استان کشور، خسارات سنگینی به شهرستان‌ها، روستاها، مزارع کشاورزی، منازل مسکونی و... وارد کرد.

خسارت سنگین سیل به شهرستان‌های استان اردبیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: بر اساس بارش سنگین باران از روز گذشته در اردبیل وقوع سیلاب خسارت سنگینی به شهرستان‌ها وارد کرد.

مهدی خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل در بازدید از مناطق سیل زده استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس بارش سنگین باران از روز گذشته در اردبیل وقوع سیلاب خسارت سنگینی به شهرستان‌ها، روستاها، مزارع کشاورزی و واحدهای پرورش ماهی وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل به صدور اخطار نارنجی مدیریت بحران و آماده‌باش فرمانداران اشاره کرد و گفت: اعضای ستاد مدیریت بحران از جمله عوامل راهداری و هلال احمر در مناطق آسیب‌دیده از سیل در حال فعالیت هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل با تاکید بر لزوم آزاد گذاشتن مسیر سیلاب برای جلوگیری از خسارت در مواقع بحرانی افزود: بر اثر جاری شدن سیل، پل بنیادآباد در جاده اردبیل-سرچم تخریب و موجب مسدود شدن این جاده شده که برای حل این مشکل اکیپ راهداری با تمام قوا در حال فعالیت هستند و مسیر جایگزین برای جاده مسدود شده تعیین شده است.

خدمتی تاکید کرد: این بارش‌ها باعث خسارت سنگین به ۶۴ روستای مشکین‌شهر و تعدادی واحد پرورش ماهی در روستای کنگرلو و تعدادی مزارع کشاورزی و احشام و باغات شده که عوامل هلال احمر در حال امدادرسانی به روستاهای آسیب‌دیده هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل افزود: سیل در شهرستان انگوت به ۱۱ روستا خسارت زده و باعث مسدود شدن راه‌های ارتباطی شده است که عوامل راهداری در حال بازگشایی این مسیرهای آسیب‌دیده هستند و در شهرستان کوثر نیز ۵ روستا خسارت دیده‌اند و در شهرستان پارس‌آباد هم سیل باعث مسدود شدن مسیر کانال‌های آب شده است.

آسیب  ۱۰۰ درصدی سیل به محصول برنج در مشگین‌شهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: وقوع سیلاب در شهرستان مشگین‌شهر به محصولات کشاورزی از جمله برنج خسارت ۱۰۰ درصد وارد کرده است.

نادر تقی‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بعدازظهر یکشنبه در بازدید از مناطق سیل زده در شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه بارش‌های رگباری روز گذشته خسارت‌های زیادی به تولیدات و زیرساخت‌های کشاورزی وارد کرد و بخش زیادی از اراضی کشاورزی هنوز در معرض خسارت و آسیب جدی هستند، اظهار کرد: وقوع سیلاب در شهرستان مشگین‌شهر به محصولات کشاورزی از جمله برنج خسارت ۱۰۰ درصد وارد کرده است.

او  با بیان اینکه کارشناسان در حال ارزیابی خسارت‌های سیل هستند، گفت: اعلام میزان دقیق خسارت در حال حاضر غیرقابل تخمین است و پس از بررسی بیشتر توسط مسئولین مربوطه اعلام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: خسارت‌های وارده به کشاورزان هم از طریق بیمه و هم پرداخت کمک‌های بلاعوض دولت قابل جبران است.

تقی‌زاده تاکید کرد: علاوه بر این و به منظور جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان، استمهال وام‌های بانکی هم پیگیری شده و مقرر است تسهیلات کم‌بهره به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

سیل و آبگرفتگی منازل در گیلانغرب و کرمانشاه

سیل و آبگرفتگی منازل در گیلانغرب و کرمانشاه خسارات زیادی به بار آورد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، بارش‌های شدید ۲۴ ساعت گذشته باعث آبگرفتگی منازل در گیلانغرب و کرمانشاه شده است.

افشین یگانه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه بارش‌های شدیدی از روز گذشته (۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) در نقاط مختلف استان داشتیم، گفت: بخش عمده مشکلات ناشی از بارش‌ها در شهرستان گیلانغرب بود که در این شهرستان خساراتی از جمله آبگرفتگی منازل شهری و روستایی، خسارت به زیرساخت‌های برق و... را شاهد بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه ادامه داد: در شهرستان‌های روانسر و جوانرود نیز به دلیل شدت بارش باران و تگرگ، به باغات مردم خساراتی وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تاکید کرد: در شهر کرمانشاه نیز تعدادی از منازل دچار آبگرفتگی شدند که با همکاری آتش نشانی تخلیه شد.

یگانه همچنین از فوت یک نفر به دلیل برخورد صاعقه در سرپل ذهاب خبر داد که جوانی کشاورز در روستای «قراویز» بوده است و یادآور شد: گزارش دیگری از فوت به دلیل صاعقه در ۴۸ ساعت گذشته نداشتیم.

او ادامه داد: بارش‌ها خسارتی به راه‌ها و پل‌های استان نیز وارد نکرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه برآورد ریالی خسارات وارده ناشی از بارش‌ها را نیازمند کار کارشناسی دقیق دانست که به زودی انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام هواشناسی استان، طی ۲۴ ساعت گذشته به طور میانگین ۲۰ میلی‌متر در سطح استان کرمانشاه بارش داریم و کرمانشاه پربارش‌ترین مرکز استان در ۲۴ ساعته گذشته در کشور بوده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88225

ارسال نظر