طرح جدید دولت برای سن بازنشستگی

جزئیات طرح جدید دولت برای تغییر سن بازنشستگی در سال 1402 اعلام شد.

طرح جدید دولت برای سن بازنشستگی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در نظام‌های شغلی دنبال این هستیم که سن بازنشستگی را به صورت منعطف و شناور داشته باشیم.

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: ۳۰ درصد کارکنان نمونه در مجموعه صنعت نفت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و این با وجود این است که شاید حدود ۱۰ درصد پرسنل بخش نفت خانم است که نشان‌دهنده توانمندی و مسئولیت‌پذیری بانوان است.

خزعلی افزود: خانم‌ها به پاک‌دستی و سلامت کاری معروف هستند و همه این‌ها مزایایی است که به صورت ویژه باید به آن توجه کرد و قدر این توانمندی را دانست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از اهداف این دولت، عدالت و به طور خاص عدالت جنسی درباره زنان است؛  اولین گام برای ارتقای ساختار بانوان را دولت برداشت. مصوبه داشتیم و همه مصوبات در راستای توانمندسازی زنان و حمایت ویژه از بانوان است.

خزعلی عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت در وزارتخانه نفت به خوبی در حال اجرا است اگرچه برخی از مواد قانون جوانی جمعیت به دلیل اینکه نیاز به پشتوانه و امکانات ویژه دارد، شاید هنوز امکان اجرای آن‌ها وجود نداشته باشد؛ همکاری مدیران در این بخش بسیار مهم است.

وی افزود: نظام‌نامه شغلی را به جد در دستور کار داریم؛ به صورت ویژه مشاغل برای زنان دیده می‌شود و امتیازات خاصی که باید با توجه به مسئولیت‌های چندبعدی زنان در نظر گرفته شود، به صورت عملیاتی و به صورت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ویژه ادارات ابلاغ می‌شود. امیدواریم این برنامه به زودی به ثمر برسد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: آیات متعددی آمده که هرکس عمل صالح انجام دهد چه زن باشد چه مرد اجرش را دریافت می‌کند. اسلام نگاه ویژه و امتیازات ویژه برای زنان دارد؛ همان گونه که می‌بینیم گفته می‌شود اگر می‌خواهید محبت کنید دو بار به مادر محبت کنید و یک بار به پدر. در آیات قرآن مکرر ذکر شده که با نیکی با زنان رفتار کنید و  به زنان فشار وارد نکنید تا از حقوق‌شان بگذرند، همه این‌ها نگاه ویژه به زن در قرآن است.

او یادآور شد: باروری سالم، سبک زندگی و فرهنگ در مساله جمعیت و باروری بهنگام و سالم از مسائلی است که  باید مورد تقدیر قرار گیرد.

خزعلی گفت: ارزشیابی که قبلا در دوره بارداری و شیردهی برای بانوان در نظر گرفته می‌شد، پایین‌ترین ارزشیابی به دلیل مرخصی خانم‌ها بود. ماده‌ای در حال تصویب است و مراحل را طی کرده است که بالاترین ارزشیابی را خانم‌هایی بگیرند که در دوره بارداری و شیردهی هستند که این نشان‌دهنده نقش پررنگ خانم‌ها در حمایت از نسل و تربیت آن است و برای آن ارزش قائل هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که مکرر در مجموعه‌های شرکت نفت و ادارات دیگر از او می‌خواهند مساله بازنشستگی است. جالب این است که دو درخواست متفاوت می‌رسد، برخی از بانوان می‌گویند سن بازنشستگی کمتر شود برخی می‌گویند بیشتر. در نظام‌های شغلی دنبال این هستیم که این سن را به صورت منعطف و شناور داشته باشیم و هر کدام از خانم‌ها با توجه به شرایطی که دارندآن را داشته باشند، همان گونه که سن کار می‌تواند شناور باشد. این موارد برای کشور استراتژیک و بسیار مهم است و مغفول مانده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با ارتقای ساختار مشاوره بانوان، بانوان در ادارات شرایط بهتری دارند و با صندوق ضمانتی که برای حمایت از بانوان سرپرست خانوار انجام شده، شرایط بهتری برای اشتغال بانوان با کسب و کار پایدار فراهم شده است و در ۲۱ استان اجرایی شده است.

خزعلی تاکید کرد: در بیمه فراگیر و بیمه سلامت که اجرا شد، سال گذشته ۶ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند اما بخش‌هایی خاص بانوان بود؛ از جمله بانوان باردار و شیرده تا پایان بارداری و شیردهی و برای کودکان‌شان تا ۵ سال بود. بیمه اجتماعی زنان روستایی که دارای سه فرزند هستند نیز مطرح شد. امیدواریم بیمه زنان خانه‌دار را نیز بتوانیم فراتر از روستاها و فراتر از بانوان دارای سه فرزند گسترش دهیم.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84514

ارسال نظر