خبر جدید وزیر آموزش و پرورش از رتبه‌بندی معلمان | رئیسی لایحه رتبه‌بندی را پس نگرفت

در ابتدای دولت پولی نبود اما آقای رئیس جمهور لایحه را پس نگرفتند و برای آن اعتبار پایدار گذاشتند.

خبر جدید وزیر آموزش و پرورش از رتبه‌بندی معلمان | رئیسی لایحه رتبه‌بندی را پس نگرفت

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تاکید بر اهمیت حکمرانی مطلوب گفت: حکمرانی در کشورهای غربی عمدتاً بر اساس نگاه مادی است؛ آنان همان چیزی را که تجربه می‌کنند؛ قبول دارند و نگاه آنان به حکمرانی مبتنی بر سودی است که به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: خبر داغ رئیسی از اجرای رتبه‌بندی معلمان | عقب ماندگی‌ها را جبران می‌کنیم

وی با اشاره به حکمرانی مطلوب گفت حکمرانی در کشورهای غربی عمدتاً بر اساس نگاه مادی است همان چیزی که تجربه می‌کنند را قبول دارند مبتنی بر سودی است که به دست می‌آید.

نوری، حکمرانی اسلامی را مبتنی بر یک حکمرانی شایسته دانست که با توجه به هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان‌شناسی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حکمرانی مهدوی، شکوفایی انسانی و تربیت مهدوی عدالت در ابعاد مختلف و فقر زدایی دیده می‌شود. از دیگر ابعاد شاخص‌های حکمرانی شایسته، شایسته سالاری و به کار گماری مدیران صالح، عزل مدیران ناصالح و ایجاد زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف است.

نوری با بیان اینکه در حکمرانی شایسته، مسیری جز مردم سازی نداریم؛ گفت: با مردمی سازی، شفافیت و نظارت ایجاد می‌شود و با شفافیت و نظارت مدیران ناصالح نمی‌تواند کار کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، از افتخارات ما این است که شهیدان رجایی و باهنر شهدای فرهنگی هستند؛ گفت: شهید باهنر معتقد بود تربیت را باید طوری شروع کرد که متربی می‌خواهد و باید طوری به اتمام رساند که مربی می‌خواهد. شهید بهشتی هم تربیت را منوط به آزادی عمل و آزادی اندیشه متربی و دانش آموز می‌دانست.

نوری با اشاره به اهمیت مردمی سازی دولت گفت: سند تحول دولت مردمی با توجه به مردم بومی سازی شده است و برای مردمی سازی نظام آموزش کشور هم برنامه‌هایی داریم که به زودی در کمیسیون‌های قرارگاه عدالت آموزشی و قرارگاه سند کمیسیون تحول بنیادین به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی ۸ استان کشور پایین‌تر از سرانه میانگین کشوری است؛ گفت: در حال حاضر بسیاری از مدارس شما دو شیفته هستند چیزی حدود هشت هزار مدرسه کانکسی و سنگ دست چین در ابتدای دولت داشتیم و ۱۳ هزار مدرسه ما چشمه‌های بهداشتی نداشتند. جذب معلمی سالهاست به روش‌های گوناگون انجام می‌شود اما حدود بیش از ۶۰ درصد این افرادی که جذب آموزش و پرورش شدند در رشته‌های فارغ التحصیل شدند که با موضوعاتی که تدریس می‌کنند همخوانی ندارد و جنسیت آنها بیشتر از بانوان هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این اندیشه بودیم که ۵۰ درصد مراکز آموزشی را به ۵۰ هنرستان‌ها اختصاص دهیم که تاکنون تنها ۳۶ درصد محقق شده است. مدارس استعدادهای درخشان به دلیل دخالت‌های ناصواب دچار افت شده بودند که خوشبختانه در حال بهبود است. چیزی به اسم بیمه فرهنگیان نداشتیم. بانک سرمایه حدود هزار میلیارد تومان یعنی نصف بودجه آموزش و پرورش بدهکار است سرایدار و نیروی نگهبان نداریم. ما نظام آموزشی را با چنین شرایطی آغاز کردیم.

نوری با اشاره به قانون رتبه بندی معلمان گفت: من اگر جای رئیس جمهور بودم لایحه رتبه بندی را پس می‌گرفتم. در ابتدای دولت پولی نبود اما آقای رئیس جمهور لایحه را پس نگرفتند و برای آن اعتبار پایدار گذاشتند.

وی با بیان اینکه پیش از این در دولت به دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مدرسه کوچک نگاه می‌شد؛ گفت: امروز به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه ای شده است. برای تربیت هر یک از ۶ ساحت تربیتی، آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ۴۶۰ هزار نفر از مهرآفرینان که قرار بود به استخدام رسمی آموزش و پرورش در بیایند به دلیل نداشتن کد استخدامی نتوانستند وارد مجموعه آموزش و پرورش شوند. امسال هم برای اولین بار اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به صورت یکسان با اساتید دیگر دانشگاه‌های کشور از حقوق و مزایا برخوردار خواهند شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36991

ارسال نظر