علت حضور خفاش ها در تهران

در روزهای اخیر حضور خفاش‌ها در برخی مناطق تهران خبرساز و همچنین ورود آنها به چند منزل مسکونی باعث ایجاد ترس بین تعدادی از شهروندان شد.

علت حضور خفاش ها در تهران

در روزهای اخیر حضور خفاش‌ها در برخی مناطق تهران خبرساز و همچنین ورود آنها به چند منزل مسکونی باعث ایجاد ترس بین تعدادی از شهروندان شد.در هیمن باره  رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره خفاش‌های تهران توضیحاتی داد.

محمد کرمی با بیان اینکه خفاش‌ها جزو دسته پستانداران محسوب می‌شوند، پستاندارانی که قادر به پرواز کردن هستند، گفت: خفاش‌ها زیست‌گاه‌های خود را تحت تاثیر دو عامل انتخاب می‌کنند، اولی داشتن پناهگاه مناسب است، چرا که این موجودات در طی روز استراحت می‌کنند و شب‌ها برای خوردن و غذا از لانه خود خارج می‌شوند، دوم انتخاب منطقه‌ای‌ است که بتواند خوراک آنها را تامین کند.

کرمی با بیان اینکه بیشتر خفاش‌هایی که در استان تهران زیست می‌کنند، از دسته خفاش‌های حشره‌خوار هستند، افزود: این موجودات پرنده به نوعی کنترل‌کننده آفات کشاورزی محسوب می‌شوند. این خفاش‌ها معمولا از انواع سوسک‌ها یا همان «قاب‌بالان»، بیدها، سوسری‌ها، جیرجیرک‌ها، ملخ‌ها و حتی موریانه‌های بالدار تغذیه می‌کنند. می‌توان گفت وجود خفاش‌ها در زیستگاه‌های شهری به نوعی کنترل‌کننده این حشرات است.

وی درباره خفاش‌های تهران اظهار کرد: گونه‌های خفاشی که تا کنون در تهران شناسایی شده شامل خفاش نعل‌اسبی کوچک، خفاش دم‌آزاد اروپایی، خفاش گوش‌پهن آسیایی و نوعی سروتین است.

کرمی ادامه داد: همه انواع این خفاش‌ها که نام برده شد از دسته حشره‌خوارها هستند و هیچگونه مشکلی برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند. وقتی شهروندان خفاش‌ها را در حال پرواز در بالای سر خود می‌بینند، مخصوصا هنگام غروب و در شب‌ها بدانند که آنها در حال شکار حشرات و تغذیه هستند و آزاری برای انسان‌ها ندارند.

وی درباره حضور خفاش‌ها در بعضی منازل مسکونی گفت: با تغییر شرایط زیستی خفاش‌ها نیز تغییر مکان می‌دهند و حضور آنها در نزدیکی یا داخل منازل کاملا موردی بوده، زیرا آنها بیشتر در ساختمان‌ها و بناهای قدیمی و متروکه، درختان انبوه، شکاف‌ها، غارها و قنات‌ها روز را می‌گذرانند. اگر خفاشی در منزل مسکونی دیده شده باشد ممکن است به دلیل ایجاد تغییرات در آن منطقه بوده و حضور آنها کاملا موقتی خواهد بود.

کرمی درباره عکس‌العمل مردم هنگام مواجهه با خفاش در محل کار یا منازل گفت: این نوع خفاش‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند هیچ خطری برای مردم ندارند و بهتر است افراد با آنها خوش‌رفتار باشند، ذهنیتی که درباره خون‌خوار بودن خفاش‌ها در اذهان عمومی وجود دارد باعث ترس از این موجود شده است. اما اگر مردم با خفاش مواجه شدند با آتش‌نشانی تماس بگیرند تا آنها با وسایل مخصوص خفاش را زنده‌گیری کنند، یا اینکه با اداره محیط زیست شهرستان تهران تماس گرفته شود.

این مقام سازمان محیط‌زیست که در برنامه رادیویی سعادت آباد صحبت می‌کرد با بیان اینکه خفاش‌ها در خیلی از مناطق تهران و بوستان‌های سطح شهر وجود دارند، ادامه داد: این موجودات بیشتر در فصل تابستان دیده می‌شوند زیرا حشرات که خوراک اصلی‌ خفاش‌ها هستند در فصول گرم سال فعالند و در باقی سال این پرندگان پستاندار به خواب زمستانی می‌روند. از شهروندان عزیز می‌خواهیم که در حفظ و حراست از این ذخایر ژنتیکی و همچنین حیات وحش استان کوشا باشند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33782

ارسال نظر