نان در تهران سهمیه‌بندی شد؟ | محدودیتی در تعداد خرید نان هست؟ |حرفهای عجیب یک مسئول

پای «نان کارتی» به تهران باز شد. این طرح که از زنجان آغاز شده و به ۱۰ استان دیگر رسیده بود، سرانجام از روز گذشته سر از پایتخت درآورد. حال برخی از این طرح به‌عنوان آغاز سهمیه‌بندی نان یاد می‌کنند. اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نان هم نان کارتی را طرحی مبهم می‌دانند.

نان در تهران سهمیه‌بندی شد؟ | محدودیتی در تعداد خرید نان هست؟ |حرفهای عجیب یک مسئول

پای «نان کارتی» به تهران باز شد. این طرح که از زنجان آغاز شده و به ۱۰ استان دیگر رسیده بود، سرانجام از روز گذشته سر از پایتخت درآورد. حال برخی از این طرح به‌عنوان آغاز سهمیه‌بندی نان یاد می‌کنند. اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت نان هم نان کارتی را طرحی مبهم می‌دانند.

 در روزهای اخیر حواشی و شایعاتی زیادی پیرامون جزییات طرح فروش نان با دستگاه های هوشمند به وجود آمده است. در ابتدا این شایعه مطرح شد که خانوارها نمی‌توانند بیش از اندازه معینی کمه دولت تعیین کرده نان خریداری کنند. حالا دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان در توضیح این خبر گفته که خانوارها هیچ محدودیتی برای خرید نان نخواهند داشت و این محدودیت ایجاد نخواهد شد که خانوار براساس تعداد اعضا و جمعیت امکان حجم مشخصی از نان در روز یا ماه داشته باشند. اما اگر کسی تراکنش و خرید غیر منطقی داشته باشد، مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد.

در حالی از روز دوشنبه طرح نان کارتی در تهران اجرا شد که هنوز ابعاد و مسائل پیرامون این طرح مشخص نیست. حتی اگر از مردم سؤال کنید که با این طرح چه تغییری در نحوه خرید نان ایجاد می‌شود؟ در نهایت به این پاسخ بسنده می‌کنند که از این پس دیگر نانوایی‌ها پول نقد قبول نمی‌کنند!

نبود شفافیت و ضعف در اقناع افکار عمومی، موضوع جدیدی در تصمیمات یک‌شبه دولت نیست. البته دولت هم تمایل چندانی به شنیدن نقطه نظرات و تجربه اصناف درباره تصمیم‌گیری‌ها مهم در سطح ملی نیز ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اجرای مرحله اول طرح نان کارتی در تهران خبر داد. بر اساس اعلام حشمت‌الله عسگری، تاکنون حدود ۶۸۰۰ کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران نصب شده‌اند. این بدان معناست که ۲۲۰۰ نانوایی دیگر باید مجهز به این کارتخوان‌ها شوند.طبق صحبت‌های او فعلاً آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود. به همین دلیل شکل پرداخت یارانه نان تغییری نمی‌کند. اما بعد از اینکه آرد نانوایی‌ها آزاد شود دولت مابه‌التفاوت قیمت نان را به حساب نانوایان واریز می‌کند تا مردم کماکان نان را به قیمت قبل بخرند.

محدودیتی در تعداد خرید نان هست؟

دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان با اشاره به نصب کارتخوان‌های جدید ادامه داد: آردی که با قیمت یارانه‌ای بین نانوایان توزیع می‌شود در برخی از نانوایی‌ها از چرخه تولید نان خارج و از شیرینی پزی‌ها سردر میاورد. از این رو برای اینکه آرد یارانه‌ای به دست مردم برسد و از چرخه تولید نان خارج نشود کارتخوان‌های جدید نصب شده که میزان فروش نان هر نانوایی در آن مشخص خواهد شد.

جعفری افزود:‌ در این کارتخوان‌های جدید نرمافزار و سوییچی تعریف شده که میزان فروش هر نانوایی مشخص می‌کند، برای مثال شفاف می‌شود که هر نانوایی در روز چه تعداد نان فروش داشته برای مثال اگر یک نانوایی در روز 2 هزار نان سنگگ فروخته باشد، میزان آرد مصرفی برای تولید این مقدار از این نان مشخص است و در آینده هم بر اساس میزان مصرف آرد برای فروش این تعداد نان به آن نانوا آرد اختصاص داده می‌شود.وی گفت: در واقع یارانه نان هوشمند می‌شود و از این پس کنتوری برای میزان تخصیص آرد و میزان فروش نان خواهیم داشت.

دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان تاکید کرد: خانوار هیچ محدودیتی برای خرید نان نخواهند داشت و این محدودیت ایجاد نخواهد شد که خانوار براساس تعداد اعضا و جمعیت امکان حجم مشخصی از نان در روز یا ماه داشته باشند.  اما اگر کسی  تراکنش و خرید غیر منطقی داشته باشد، مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد. محدودیتی برای خرید نداریم اما مصرف شخصی هم حدود مشخصی دارد و خرید غیرمنطقی مورد بررسی قرار می‌دهیم چراکه این امکان وجود دارد حجم بالای خرید نان برای مصرف دامداری‌ها استفاده شود و افراد خارج از صنف برای مصرف شخصی حجم بالایی از نان را خریداری کند، نان را خشک کرده و آن را به دامداری‌ها بفروشد.

وی ادامه داد: برنامه این است که اگر خانواری دست به حجم بالایی از خرید نان بزند، پیامکی برای سرپرست آن خانوار ارسال و موضوع بررسی شود تا اگر دلیل این میزان خرید با حجم بالا دلیل غیرمنطقی داشته باشد، جلوی آن گرفته شود.   

جعفری با اشاره به خرید نان با حجم بالا از سوی اصناف افزود: البته خرید نان از سوی برخی از اصناف مانند تهیه غذا، یا خرید نان برای خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها و .... شامل این موضوع نخواهد شد. تمام اصنافی که مصرف بالایی از نان را دارند با کمک وزارت صمت و خود اصناف مورد شناسایی قرار می‌گیرند و اطلاعات آن‌ها دریافت و از سایر اصناف و اقشار تفکیک خواهند شد.

طعنه به سیاست جدید دولت رئیسی درباره نان

در همین ارتباط محمد پارسی، روزنامه‌نگار از سخنان دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان مبنی بر اینکه «اگر کسی خرید غیرمنطقی نان انجام دهد، رصد می‌شود»، انتقاد کرد.او نوشت :دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان دولت رئیسی می‌گوید کسی که خرید غیر منطقی نان داشته باشد حتماً رصد می‌شود.یعنی اگر کسی دو عدد نان بیشتر خریداری کند دچار اتهام و مسأله امنیتی می‌شود!این‌روزها در ایران، قشنگ داریم کتاب بینوایان ویکتور هوگو را زندگی می‌کنیم...

نان رانتی برچیده می‌شود؟

رئیس هیات‌مدیره کانون صنایع آرد، طرح نان کارتی را اقدام مهمی دانست و گفت: در گذشته نان به شکل رانتی توزیع می‌شد. حال باید دید با هوشمندسازی فروش نان این رانت برچیده می‌شود یا خیر؟

حسین یزدجردی  تشریح کرد: به‌رغم اینکه طرح نان کارتی بسیار مهم است، اما از شفافیت کافی برخوردار نیست. در واقع اجرای این طرح تفاوت چندانی با گذشته ندارد. تا همین چند ماه گذشته هم مردم با مراجعه به نانوایی‌ها به جای پول نقد، کارت می‌کشیدند. در حال حاضر همین روال نیز ادامه دارد، اما با این تفاوت که فقط دستگاه پوز نانوایی‌ها متفاوت شده است.

دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان اظهار داشت: خانوار هیچ محدودیتی برای خرید نان نخواهند داشت و این محدودیت ایجاد نخواهد شد که خانوار براساس تعداد اعضا و جمعیت امکان حجم مشخصی از نان در روز یا ماه داشته باشند. اما اگر کسی تراکنش و خرید غیر منطقی داشته باشد، مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد.

میثم جعفری  درباره نصب کارتخوان‌های جدید در نانوایی‌های پایتخت و دلایل تغییر دستگاه‌های کارتخوان اظهار داشت: در ادامه ساماندهی توزیع  آرد و اختصاص یارانه آرد به نانواها که در استان‌هایی مانند زنجان، قزوین و گیلان به اجرا رسید، در حال نصب کارتخوان های جدید در نانوایی‌های تهران هستیم.

وی با بیان اینکه تاکید کردیم قرار نیست برای مردم یارانه نان به اجرا برسد، گفت: هر فردی با هر کارت بانکی می‌تواند نان را با همین قیمت‌های مصوب و موجود خریداری کند و قرار نیست قیمت نان تغییری کند.

ابهامات طرح نان کارتی

این مقام صنفی به بخشی از ایرادات و ابهامات این طرح اشاره و عنوان کرد: در این طرح، هنوز تکلیف افراد که تابعیت غیرایرانی دارند مشخص نیست. عشایر هم بلاتکلیف مانده‌اند. کسی درباره وضعیت دانشگاه‌ها، نهادهای نظامی و … که سهمیه آرد ارزان دریافت می‌کردند هم چیزی نمی‌داند. اگر هم برای آن فکری کرده‌اند، اما اقناع عمومی صورت نگرفت.

او ادامه داد: اکنون به دلیل اینکه پیرامون مسائل این طرح روشن نیست نمی‌توان، اظهارنظر خاصی درباره آن داشت. اما اگر این طرح در مسیر درست خود قرار بگیرد، پایه فساد و رانت را برمی‌چیند. در غیر این صورت در روی همان پاشنه قدیم می‌چرخد.

یزدجردی تاکید کرد: برای این طرح که در سطح ملی است باید به مردم آگاهی لازم داده می‌شد. اما حتی دست‌اندرکاران کلیدی را هم به مشارکت نگرفتند تا بتوانند تجربیات و نقطه نظرات خود را مطرح کنند. بنده به عنوان رئیس صنعت آرد کشور از این طرح اطلاع لازم را ندارم. هیچ‌وقت هم از بنده خواسته نشد که نقطه نظرات خود را مطرح کنم.

وی در پایان یادآور شد: این طرح در حالی توسط وزارت اقتصاد در حال تدوین است که تاکنون این وزارتخانه هیچ مداخله‌ای در صنعت نان نداشت!

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26666

  • ناشناس

    با کارتی شدن نان بعداز کرونا را میشه سویه جدید اپیدمی دانست. تا مردم برای همیشه ارتباطات و شب نشینی ها و دورهمی ها را ترک کنند. وبخاطر تامین نان خالی جمعشون از آن صرف نظر کنند و بدین ترتیب فاصله بین مردم ایران بیشتر و بیشتر شود.....

    • ناشناس

      باید آرد از انحصار نانوایان آزاد گردد و این آرد سهمیه ملت هست تا صاحبان نانوای. که واحد را بین 30تا 70میلیون اجاره میدن و اکثرا از از یک الی 8واحد صنفی دارا هستند چرا

  • سعید

    نتیجه تغییر کاربری زمینهای کشاورزی توسط مسولین نامرد آخرس شد کمبود گندم.اندیمشک دیگه زمین نداره

  • خخخ

    صد البته شهرهایی مثل زنجان و قزوین و اردبیل تازمانی باشن هیچ اتفاقی نخواد افتاد

  • ناشناس

    فعلا نان کارتی خدارحم کند بعدا نفس کشیدن سخت شود

  • ناشناس

    آفرین براین دولت که بهترین طرحها جهت جلوگیری از قاچاق و دزدی آرد و نان اجرا می‌شود
    پیشنهاد می‌شود جلوی کسانیکه بیش از متعارف نان می‌گیرند گرفته شود خداوند یاریتان دهد

  • مهدی جاور....

    دراجرای کارتی کردن نان اجرای کشیدن نان را حذف کردن راهی گذاشتن برای دزدی نانوایان

  • ناشناس

    اگر کسی بعلت بیماری یاگرفتاری ومشکلات نود درصد حقوقش چند ماه خرج بشه مجبور باشه نون خالی بخوره باید جواب گوباشه که چرا نون زیاد خریدی وپیامک میاد که اگه تکرار بشه برخورد میکنیم همش که نباید نون بخوری یکم اب بخور تادر امتحان الهی سربلند باشی

  • بابک ارشدی

    اومدیم یکی کارت نداشت یاکارتهاش خالی بود نونوایی بهش نون نده باید بره خونه نون خشک سق بزنه

ارسال نظر