یارانه بگیران بخوانند | یارانه با دریافت کالابرگ قطع می‌شود؟

​کجای سیستم بانکی ما شبیه بانک های معتبر روز دنیاست که این یک مورد هم باید مانند آنها باشد؟ شفافیت مالی شان؟ اتصال شان به سامانه های بین المللی بانکی؟ تسهیلات آسان شان؟ بهره های اندک شان؟ یا چی شان؟!

یارانه بگیران بخوانند | یارانه با دریافت کالابرگ قطع می‌شود؟

طرح کالابرگ که در مدت اخیر سراسری شده است،کالابرگ الکترونیکی خرداد ۱۴۰۲ افزایش یافت و طرح جدید  از سیزدهم خرداد ماه کلید خورد.  هنوز برای برخی مشمولان ابهاماتی دارد. از جمله پرسش‌هایی که همچنان برای برخی نگرانی ایجاد می‌کند این است که دریافت کالابرگ باعث قطع یارانه نقدی می‌شود؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه همه خانوار‌های سه دهک اول درآمدی و شارژ یارانه ۸۰ هزار تومانی در حساب اعضای خانوار خبر داد و اعلام کرد که طرح ملی کالابرگ اکترونیکی با افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه در راستای پوشش کامل سه دهک اول درآمدی و تحقق برنامه حمایت دولت برای تامین سبد غذایی خانوارها، از امروز برای همه خانوار‌های دهک اول، دوم و سوم اجرا شد.

طرح کالابرگ پس از مدتی اجرای آزمایشی در برخی استان‌ها، مدتی است که سراسری شده. از خرداد ماه به این سو، برخی مشمولان عضو کمیته امداد و بهزیستی در صورتی که به جای دریافت یارانه نقدی از  کالابرگ الکترونیکی  استفاده کنند، ۲۰ درصد به مبلغ یارانه آن افزوده می‌شود. در واقع این افراد باید معادل حداقل ۷۰ درصد از مبلغ یارانه را با کالابرگ خرید کنند که مشمول این افزایش شوند. اما با وجود توضیحات چندباره مقامات مسئول هنوز برخی این نگرانی را دارند که در صورت استفاده از کالابرگ، یارانه نقدی آنها قطع می‌شود.

کالا برگ

سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

 به طور مشخص، تعریف سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

 در سال‌های گذشته، دهک‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد، اما پس از آن تصمیم بر این گرفته شد که غربالگری دهک‌ها بر اساس «آزمون وسع» صورت گیرد.

در این باره در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان توضیحاتی ارائه شده است. غربالگری در آزمون وسع بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفر‌های خارجی، گردش حساب، شغل افراد و ... انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص هم در این غربالگری مد نظر قرار می‌گیرند.

پیشتر، اطلاعاتی هم در مرکز آمار ایران درج شده بود که نشان می‌داد کدام خانواده با چه میزان درآمد به چه دهکی تعلق دارد. اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط ۳.۳ نفره، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این یعنی در دهک اول قرار می‌گیرند و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوار‌های کشور هستند. در ضمن، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرند.

چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

چطور بفهمم دهک چندم هستم؟ این سوالی است که هر شهروند ایرانی شاید بارها از خود پرسیده باشد؟ چند سال است که بخشی از یارانه هایی که به سوخت، برخی مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام از این دست اختصاص می یافت، در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها، به طور مستقیم و نقدی به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. پس از آن دهک بندی جامعه برای پرداخت یارانه در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند و هفت دهک باقی‌مانده یعنی اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه نقدی  هستند. در پی این تصمیمات، سوال مهمی که برای اغلب خانواده ها به وجود آمد این بود که چطور بفهمیم دهک چندم هستیم؟ در ادامه این مطلب روش فهمیدم دهک خانوارها توضیح داده می شود.

کالابرگ و یارانه

تجارت نیوز نوشت : طرح کالابرگ پس از مدتی اجرای آزمایشی در برخی استان‌ها، مدتی است که سراسری شده. از خرداد ماه به این سو، برخی مشمولان عضو کمیته امداد و بهزیستی در صورتی که به جای دریافت نقدی یارانه از کالابرگ استفاده کنند، 20 درصد به مبلغ یارانه آن افزوده می‌شود. در واقع این افراد باید معادل حداقل 70 درصد از مبلغ یارانه را با کالابرگ خرید کنند که مشمول این افزایش شوند. اما با وجود توضیحات چندباره مقامات مسئول هنوز برخی این نگرانی را دارند که در صورت استفاده از کالابرگ، یارانه نقدی آنها قطع می‌شود.

مقامات سازمان هدفمندی تا کنون چندبار تاکید کرده‌اند که ارتباطی میان استفاده از کالابرگ و قطع یارانه وجود ندارد. دلیل افزایش 20 درصدی مبلغ یارانه نیز تنها تشویق مردم به بهره‌گیری از کالابرگ به جای دریافت نقدی یارانه است. مقامات دولتی نیز استفاده از کالابرگ را کاملا اختیاری توصیف کرده‌اند.

استقبال کم از طرح کالابرگ

با وجود این طرح تشویقی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند پیش اعلام کرد: استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی خیلی مطابق با انتظار ما نبوده است.

صولت مرتضوی، افزود: فرایند کاملاً به روال طبیعی ادامه پیدا می‌کند و قرار است تغییراتی بر حسب دستور آقای مخبر به عمل آوریم که در حیطه کارشناسی است تا پس از انجام و تایید مراجع صاحب‌نظر، ابلاغ شود (ایسنا).

قطع یارانه برخی افراد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در تیر ماه البته پولی به حساب گروهی از یارانه‌بگیران، واریز نشد. این چندمین ماه متوالی بود که با واریز یارانه نقدی بسیاری از یارانه‌بگیران یا مبلغ کمتری دریافت کرده‌اند و یا اینکه از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. در گذشته، نه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نه سازمان هدفمندی یارانه‌ها دلیل اصلی این مساله را عنوان نکرده‌اند اما برخی از مقامات این دو سازمان قبلا اعلام کرده بودند که لیست یارانه‌بگیران شناور است و ممکن است دهک درآمدی خانوار تغییر کند.

این تغییر دهک هم دو نتیجه در پی دارد. ممکن است خانوارهایی که در دهک اول تا نهم قرار داشتند وارد دهک دهم شوند و از لیست یارانه خارج شوند. یا ممکن است دهک درآمدی آنها از سه دهک اول خارج شده و وارد دهک چهارم تا نهم شوند و مبلغ یارانه آنها آب برود.

یکی از دلایل کم واریز شدن یارانه تیر ماه هم می‌تواند تغییر دهک‌بندی درآمدی خانوارها باشد. اینکه افراد از دهک اول تا سوم وارد دهک‌های درآمدی بالاتر شده باشند.

دلیل دیگر کم واریز شدن یارانه ماهانه، قسط وام کروناست که به نظر می‌رسد هنوز تمام نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اقساط وام کرونا دی ماه ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

در همین رابطه چندی پی طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: برنامه‌ای برای قطع و افزایش یارانه نقدی نیست و تنها چنانچه خانواری به واسطه فعالیت اقتصادی خود جزو دهک دهم شناخته شود، مشمول قطع یارانه می‌شود.

آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده، او با اشاره به رفع مسدودی مبالغ یارانه معترضین افزوده است: سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه سال قبل قطع شده بود و درخواست بازبینی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه تا پایان سال گذشته جزء دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، مبالغ مسدودی در حساب سرپرستان خانوار رفع انسداد و قابل برداشت خواهد بود.

اشتباه در محاسبه و کسر مبلغ کالابرگ!

البته در مورد این چالش در تیر ماه ظاهرا مشکل دیگری هم وجود داشته. آنگونه که ایمنا گزارش داده است، بروز خطا و اشتباه در کسر مبلغ یارانه تحت عنوان خرید به صورت کالابرگ باعث شد که مبلغ کمتری به حساب برخی مشمولان واریز شود.

نهایتاً این افراد با مراجعه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کردند که خریدی نداشته و این کسر وجه اشتباه بوده است. در نهایت با پیگیری سازمان هدفمندی و مشخص شدن صحت ادعای مراجعان، مبالغ کسر شده به حساب افرادی که خریدی نداشته‌اند واریز شد.

اگر دهک‌بندی تغییر کرد چه کنیم؟

اما اگر دلیل قطع یارانه تغییر دهک‌بندی باشد مشمولان می‌توانند به موضوع اعتراض کنند. متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، باید برای ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نام حمایت مراجعه کنند یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

منبع: .

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94669

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • محمدی

        من وام گرفتن تاکسی وکاری برای خودم راه بیندارم کارت یارانه ۵نفرراگروگذاشتم اگرطرح کالابرگ اجرایی شودبیچاره میشوم بالون کسب وکاری هم که راه انداخته ام درآمدی به اون صورت هم ندارم
        یابعضیهاکارت یارانه رادرنانواییهامیگذارندبرای تامین نان
        من دهک یک بودم بدون هیچ درآمدی شدم دهک چهار هیچ درآمدی هم ندارم چرا...
        و....

      • ناشناس

        اطراف ما آشناها هیچکس ازکالابرگ. استقبال نکرد

      • ملک محمد خدادادی

        اگر میخواهید خدمت پاکی به ملت بکنیدکالابرگ که زمینه ساز دلم دزدی ومافیای بعضی صاحبان شرکتها وتولیدیهااست راکناربگذاریدومردم را اسیرکوچه وخیابان وخریدچیزهای تحمیلی نکنیدشماها چقدرکلک ونیرنگ داریدمطمینا درکالا برگها سودی به شماها می‌رسد که داریدعلی رغم مخالفت مردم آن را توسعه میدهید

      • ع ع

        باسلام صاحب خونه من م دوتا خونه داره هردو قولنامه است وبنام خانومش هست کلی اجاره میگیرد بعد دهک سوم شده حالا من نه خونه دارم نه درآمد دهک چهارم شدم این چه وضعیتی است قانون نداره بخدا

      • ناشناس

        خدا لعنت کنه باعث و بانی یارانه و دهک بندی تبعیضی

      • ناشناس

        طرح کالابرگ یک طرح مزخرف و بی فایده است مردم اون حق قانونی که باید بگیرن دریافت نمی‌کنند بازبیان بزور چند قلم کالا بگیرن که فروشگاه‌های طرف قرارداد جنس رو بالاتر حساب کنند بجای این طرحهای بیخود فکر اساسی کنید بااین اوضاع گرونی زن و بچه مردم سراز سطل زباله در میارن

      • ناشناس

        ما کالابرگ نمیخوایم چشمشون گذاشتن رو یارانه ها ۸۰ درصد مردم ایران با یارانه هاشون اجاره خونه هاشون پرداخت میکنند کالا برگ به درد صاحب خونه ها میخوره که هرکدامشون ۵تا خونه دارن باکارمندها که حقوقشون بالای ۱۰تومنه

      • محمد

        آقای رییسی من مستاجرم پول یارانه مسقیم تو جیب صاحب خانه میره با 4سر عایله که اون هم به خاطر داشتن 2بچه به ماخانه اجاره نمیدن بعد جوانان را تشویق به فرزند آوری میکنیدبا این همه مشکلات هنوز نه به ما مسکن مهر تعلق گرفته ونه طرح ملی مسکن ارزان جان جدت دست از سر این مردم یارنه بگیر بردار بیخال شو من کالا برگ نخواستم کسی که پیام مرا میخواند پیام مرا به گوش رییسی بزرگ برساند!!!؟

      • ناهید خسروی نجف ابادی

        دریافت کالا برگ الکترونیکی در گروه رسانه ای عرشه

      • ناشناس

        هر روز یه برنامه هر روز یه نقشه بدون فکر،بدون در نظر گرفتن شرایط مردم ،شاید کسی داره با همین یارانه کم ،باتنگی دادن به شکم خودش وزن وبچه هاش قسط وام میده چرا کسی نمیفهمه مردم ندارن دستشون تنگ به کی بگیم این درد بی درمان

      • محمود

        آقایان کالا برگ یک نوع حقه است.منی که300هزایارانه میگیرم باید بیش از1میلون خرید کنم تایارانم خرج بشه .مثلاً میرم گوشت بخرم قیمت گوشت چهارصد تومان میگن صدوده تومان از یارانه کسرمیشه بقیه راازجیبت پرداخت کنی.این به نفع فروشگاه نه مردم

      ارسال نظر