اقتصاد و سیاست ایران منتظر سفر این «سلطان» است | دلار و برجام راه می افتد؟

قرار است پادشاه عمان به زودی به ایران بیاید. سفر قریب الوقوعی که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است. اما با توجه به برخی خبرهای اقتصادی، بازار در انتظار این سفر است. اما اهمیت سفر پادشان عمان به ایران چیست؟

اقتصاد و سیاست ایران منتظر  سفر این «سلطان» است | دلار و برجام راه می افتد؟

زمان ورود پادشاه عمان به ایران مشخص شد؟/

قرار است پادشاه عمان به زودی به ایران بیاید. سفر قریب الوقوعی که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است. اما با توجه به برخی خبرهای اقتصادی، بازار در انتظار این سفر است. اما اهمیت سفر پادشان عمان به ایران چیست؟

خرداد ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور ایران به عمان سفر کرد و حالا وزیر اقتصاد هم خبر داده که پادشاه عمان قرار است به زودی در راس یک هیات اقتصادی به ایران بیاید.

سفری که در آن قرار است وزرای سرمایه‌گذاری و انرژی عمان، پادشاه این کشور را همراهی کند. مقامات ایران می‌گویند هدف اصلی این سفر افزایش معاملات و مبادلات اقتصادی به خصوص در حوزه انرژی و گمرک است.

اما بازار برداشت دیگری از سفر پادشاه عمان به ایران دارد. برخی خبرهای سیاسی حاکی از این است که این سفر تنها هدف اقتصادی ندارد بلکه اهداف سیاسی مهمی در دل این سفر نهفته است.

از اواسط هفته جاری این شایعه در بازار ارز شایع شده که ورود پادشاه عمان به ایران برای احیای مجدد برجام است. معامله‌گران بازار ارز می‌گویند سلطان عمان حاوی پیام سیاسی مهمی از طرف اروپا و آمریکا برای ایران است و احتمالا در این سفر شرایط احیای مجدد برجام بررسی می‌شود.

تاکنون هیچ کدام از مقامات داخلی ایران هدف سفر سلطان عمان به ایران را تایید و یا تکذیب نکرده‌اند. اما دو دیدگاه کلی درباره نقش عمان در مناسبات سیاسی ایران مطرح است.

هدف سفر سلطان عمان، احیای برجام است؟

تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد نقش عمان در احیای برجام و از سرگیری مذاکرات بسیار پررنگ است و دفعات قبل هم بخشی از مذاکرات با میانجی‌گری عمان پیش رفت و همین پیشینه این سناریو را تقویت می‌کند که عمان این بار هم می‌تواند میانجی روابط ایران و اروپا باشد و مذاکرات برجام را دوباره آغاز کند.

اما دیدگاه دیگر حاکی از این است که دولت مدت‌هاست احیای برجام را کنار گذاشته و تمام تلاش خود را صرف ارتباط با کشورهای منطقه کرده است و دیگر برجام و احیای آن اولویت دولت نیست. در چنین سناریویی سفر پادشاه عمان به ایران سفری است که هدف آن توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور است و هدف  سیاسی دیگری ندارد.

اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معامله‌گران در مبادلات خود نیم نگاهی به تقویم سفر سلطان عمان دارند و گوش به زنگ هستند که بدانند از دل این گفتگوها و سفر، خبر برجامی جدیدی درز می‌کند یا نه.

هنوز زمان دقیق سفر سلطان عمان به ایران اعلام نشده است.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87580

ارسال نظر