دلار 47 هزار تومان شد | سفر شمخانی دلار را ارزان می‌کند؟

قیمت دلار از روز گذشته دوباره تمایل به افزایش را نشان می‌دهد و امروز در مرز کانال 47 هزار تومانی معامله می‌شود.

دلار 47 هزار تومان شد | سفر شمخانی دلار را ارزان می‌کند؟

قیمت دلار که بعد از اخبار سیاسی مثبت از توافق میان ایران و عربستان و همچنین سفر گروسی به ایران، مسیری کاهشی را پشت سر می‌گذاشت از روز گذشته دوباره تمایلاتی افزایشی نشان می‌دهد. این اسکناس آمریکایی امروز در مرز کانال ۴۷ هزار تومانی معامله می‌شود.

 قیمت دلار که روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار سیاسی کاهش پیدا کرد و از کانال ۶۰ هزار تومان مسیری نزولی را در پیش گرفت، از روز گذشته وارد فاز نوسانی شده و به نظر می‌آید تمایلاتی افزایشی دارد. این در حالی است که دست کم سه روز است قیمت دلار صرافی ملی و مرکز مبادله ارز و طلا ثابت مانده است!

قیمت دلار

دیروز چهارشنبه 24 اسفند ماه نرخ ارز در معاملات بازار تهران دچار 2 روند متفاوت شد. در حالی که از روز‌های میانی هفته روند افزایشی جدیدی در نرخ ارز آغاز شده و قیمت هر برگ دلار آزاد در معاملات فردایی ساعات پایانی روز سه‌شنبه به کانال 47 هزار تومانی رسیده بود، در نخستین ساعات بازار روز چهارشنبه و پس از انتشار خبر سفر علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت، به امارات نمودار نرخ شاخص ارزی تغییر فاز داد و کاهشی شد. بر این اساس هر برگ اسکناس دلار آمریکا در معاملات پایان روز گذشته بخشی از افزایش نرخ خود را جبران کرد و تنها با 250 تومان رشد نسبت به نرخ نقدی روز سه‌شنبه در رقم 46 هزار و 900 تومان ثبت شد. گفتنی است که برخلاف روند دلار نرخ دیگر ارز‌های شاخص در معاملات بازار غیر‌رسمی روز گذشته کاهشی بود و هر برگ از اسکناس‌های یوروی اروپا و پوند انگلستان به ترتیب نسبت به نرخ‌های روز سه‌شنبه هزار و 153 و هزار و 107 تومان کاهش یافتند تا در ارقام 48 هزار و 970 و 56 هزار و 26 تومان معامله شوند. در این میان معاملات رسمی ارز در روز گذشته در آرامش به فعالیت خود ادامه دادند. نرخ دلار در معاملات مرکز مبادله ارزی کشور مانند روز سه‌شنبه بدون تغییر ماند و در رقم 40 هزار و 300 تومان به فعالیت خود پایان بخشید. کارشناسان بر این باورند که در راستای اخبار مثبت منتشر شده در دو هفته گذشته، سفر پیش روی رئیس شورای عالی امنیت می‌تواند حاوی سیگنال‌های مهمی برای بازار تهران باشد و همین امر نیز موجب شکست روند افزایشی نرخ ارز شده است.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازار هرات و سلیمانیه در این مدت تحت تاثیر قمیت دلار در بازار آزاد نوسانات زیادی پشت سر گذاشته‌اند و همچنین مدتی است نرخ‌های یکسانی دارند. در حال حاضر قیمت دلار هرات و سلیمانیه هر دو بر روی قیمت 46 هزار و 640 تومان قرار دارند.

قیمت ارزهای موثر

امروز قیمت اسکناس یورو هم در مرکز مبادله ارز و طلا 43 هزار و 212 تومان و یوروی حواله 39 هزار و 352 تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت یورو در بازار آزاد به 50 هزار و 150 تومان رسیده است.

قیمت اسکناس درهم امارات هم در مرکز مبادله ارز و طلا 10 هزار و 973 تومان و قیمت حواله درهم 9 هزار و 993 تومان اعلام شده است. قیمت درهم امارات در بازار آزاد امروز 12 هزار و 700 تومان است.

چرا قیمت دلار دوباره صعودی شد؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در خصوص روند افزایشی دلار از روز گذشته گفت: با وجود تورم 50 درصدی طبیعی است که نرخ دلار دوباره رشد کند. باز شدن سفارت عربستان در ایران نیز نمی‌تواند دلیلی محکم برای کنترل قیمت ارز باشد.

او ادامه داد: خبر توافق ایران و عربستان خبر خوب و خاصی بود؛ بعد از مدت‌ها با عربستان مذاکراتی انجام شد، ولی مسئله اساسی این بود که حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین توئیتی در خصوص واردات ارز منتشر کرد و حتی از مردم خواست تا اسکناس‌های خود را بفروشند. این حرف از ابتدا عملی نبود.

رادپور همچنین در این مورد توضیح داد: ایران مشکل حواله پول دارد و با وجود این مورد مگر تا چه اندازه می‌توان پول نقد و اسکناس وارد کرد؟ امارات هم تا چه اندازه می‌تواند به ایران درهم بدهد و اصلا چقدر پول نقد در اختیار دارد؟ باید کشوری به دلیل خاصی این کار را برای ایران انجام دهد که آن هم به شدت هزینه‌هایی دارد. اسکناس به طور کلی سهم کوچکی در نقدینگی دارد.

نرخ بازار متشکل قیمت دلار نقدی را افزایش می‌دهد

این کارشناس بازارهای مالی همچنین در مورد نرخ دلار در بازارهای دیگر بیان کرد: ما سه تابلو در بازار دلار داریم و اخیرا هم یک تابلوی جدید به آن اضافه شده است که می‌توان گفت همه ظاهری است. نرخ نیما که جعلی است، سنا نیز مشخص نیست دقیقا چه کارایی برای دارد!

او ادامه داد: به عددی که روی آن می‌توان معامله کرد قیمت می‌گویند،؛ عددی که نمی‌توان روی آن معامله کرد نامی ندارد. در حال حاضر نرخ بازار متشکل ارزی چه فایده‌ای دارد؟ من متوجه نمی‌شوم چرا راه‌اندازی شده است. من معتقدم بازار متشکل ارزی اگر هم کارایی هم داشته باشد نرخ دلار نقدی را افزایش می‌دهد چون یک سری هزینه تحمیل می‌کند.

به نظر می‌آید با فروکش شوک خبرهای رسیده از توافق ایران و عربستان و واردات ارز دوباره نرخ دلار مسیری افزایشی را در پیش گرفته است. پیش از این هم کارشناسان بیان کرده بودند خبردرمانی بدون پشتوانه محکم برای کنترل بازار دلار کافی نیست.

با این حال امروز خبر رسید شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار است به امارات سفر کند؛ آیا این سفر گره درهم و به تبع آن گره دلار را در بازار آزاد ارز ایران می‌گشاید؟

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77594

  • یک مستمری بگیر

    وقتی دلار به دلیل مسائل سیاسی افت کرد وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی فورا ادعا کردند تلاش برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز جواب داد و کاسه لیسان هم از تلاش وزیر و تیم اقتصادی تعریف و تمجید کردند اما حالا که نرخ ارز صعودی شده باز لال شدند

  • ناشناس

    یک نفر از دولت مردان روحانی نجات دهنده تمام دولت ریسی اگر نبود چکار میکردیم

  • ناشناس

    دکتر تا ۳۰ تومان سقوط می کند

  • ناشناس

    مگر می‌شود با حرف و وعده مملکت اداره کرد؟؟؟ دولت هرگز نباید حرفی بزند که در واقعیت ظهوری نداشته باشد

  • ناشناس

    چسیده بودین بهتر بود

ارسال نظر