اقدامی که سه میلیون ایرانی را رسما فلج کرد!

گجت‌نیوز و اعتمادآنلاین آماری منتشر کرده‌اند از سه میلیون شاغل ایرانی وابسته به اینستاگرام. همان‌ها که رئیس جمهور در وعده‌های انتخاباتی‌اش تاکید کرد اجازه نمی‌دهد راه درآمدزایی‌شان به مخاطرهخ بیفتد و اخیرا در گفت و گو با سی بی اس آمریکا این جمله را تکرار کرد. جمله ای که سبب می شود ، امید به عدم فیلترینگ اینستاگرام بعد از عادی شدن شرایط کشور افزایش یابد. و فیلترینگ فعلی موقت باشد.

اقدامی که سه میلیون ایرانی را رسما فلج کرد!

گجت‌نیوز و اعتماد‌آنلاین آماری منتشر کرده‌اند از سه میلیون شاغل ایرانی وابسته به اینستاگرام. همان‌ها که رئیس‌جمهور در وعده‌های انتخاباتی‌اش تاکید کرد اجازه نمی‌دهد راه درآمدزایی‌شان به مخاطره بیفتد و اخیرا در گفت‌و‌گو با سی بی اس آمریکا این جمله را تکرار کرد. جمله‌ای که سبب می شود، امید به عدم فیلترینگ اینستاگرام بعد از عادی شدن شرایط کشور افزایش یابد. و فیلترینگ فعلی موقت باشد.

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان محسوب می‌شود که اخیرا توسط وزارت ارتباطات به طور کامل در ایران فیلتر شد. این شبکه اجتماعی ویژه اشتراک‌گذاری تصویر و ویدیو علاوه بر این که یک راه ارتباطی میان کاربران به شمار می‌رود، یک سرویس مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی در ایران و جهان بوده و بسیاری از کاربران در ایران از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و این شبکه اجتماعی محبوب توانسته به شکل مستقیم برای بیش از ۱ میلیون نفر و به شکل غیر مستقیم برای ۳ میلیون نفر اشتغال‌زایی کند. همچنین طبق بررسی‌ها گردش مالی سالانه این بازار در ایران حدود ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در صورت فیلتر ماندن این شبکه اجتماعی قطعا حجم بسیاری از این گردش مالی کم خواهد شد و کسب و کارهای بسیاری متضرر می‌شوند.

اقدامی که سه میلیون ایرانی را رسما فلج کرد!

اینستاگرام

تعداد کسب و کارهای اینستاگرامی به شرح زیر است:

پوشاک حدود ۱۱۳ هزار

خوردنی و آشامیدنی حدود ۷۳ هزار

آرایشی و بهداشتی حدود ۴۲ هزار

اکسسوی حدود ۳۸ هزار

کیف و کفش حدود ۳۲ هزار

خانه و آشپزخانه حدود ۲۶ هزار

کالای دیجیتال حدود ۸.۵ هزار

اهمیت اینستاگرام

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به تجارت‌نیوز گفت: طبق اعلام دبیر شورای فضای مجازی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در حوزه فروش و تبلیغات فقط در فضای اینستاگرام فعال هستند. مرکز آمار نیز گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۱۰ میلیون نفر از این فضا ارتزاق می‌کنند. این‌ها اعداد کوچکی نیستند و واقعیت روشن این است که مردم روزانه ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. طبیعی است که بخش مهمی از تجارت به این فضا منتقل شود. در نتیجه قطعی سراسری اینترنت در ایران ضربات سهمگینی را به چرخه تجارت در شبکه‌های اجتماعی وارد می‌کند.

الفت‌نسب ادامه داد: همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ هزینه سنگینی در این زمینه انجام داده‌اند و یکی از ورودی‌های خود را به صورت مکمل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ قرار داده‌اند. بعضا شنیده می‌شود که ممکن است قطعی اینستاگرام دائمی شود. از آنجایی که هیچ پلتفرم جایگزینی وجود ندارد، معیشت حداقل ۱۰ میلیون نفر آسیب می‌بیند. اگر دولت قصد دارد مردم را به سمت نسخه‌های داخلی بکشاند باید در ابتدا اعتماد عمومی را جلب کند. این‌طور نیست که یک شبه بتوان بدین شکل به مقابله با شبکه‌های اجتماعی خارجی رفت. (گفتگوی امیر داداشی خبرنگار تجارت‌نیوز با رضا الفت‌نسب دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی)

قطعی اینترنت و عواقب آن

قطعی اینترنت علاوه بر ضررهای گسترده اقتصادی می‌تواند بسیاری از ارتباطات لازم خانوادگی را مختل کند. محدودیت‌ها، باعث رو آوردن افراد به منابع ناامن برای دانلود و به روزرسانی‌های برنامه‌های کاربردی می‌شود و از این ناحیه بدافزارها می‌توانند دستگاه‌های اشخاص را مورد حمله قرار دهند. این روزها استفاده از اینترنت و دسترسی آزاد افراد به آن از حقوق شهروندان در سراسر جهان به حساب می‌آید.

اقتصاد دیجیتال و اهمیت آن

اقتصاد دیجیتال در جهان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. سهم اقتصاد دیجیتالی از تولید ناخالص داخلی در ایران نیز حدود ۷.۲ درصد است البته در برخی از کشورهای جهان این نسبت، ۳۰ درصد است. این درصدها نشان دهنده اهمیت اقتصاد دیجیتالی در کشورهاست. همچنین اقتصاد دیجیتال معادل ۱۵٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است که طی ۱۵ سال گذشته دو و نیم برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی جهانی رشد کرده است.در ایران نیازمند توسعه در بحث اشتغال دیجیتال و به تبع  آن اقتصاد دیجیتال هستیم. اگر محدودیت‌ها در زمینه اینترنت ادامه پیدا کند نمی‌توان به آینده اقتصاد دیجیتال امیدوارم بود. لازم است به اینترنت به عنوان ابزاری برای توسعه نگاه شود. اینترنت ارتباطات کاری و حرفه‌ای را میسر می‌سازد و کارآفرینان بسیاری در این فضا می‌توانند فعالیت‌های خود را معرفی کنند. قطعی مکرر اینترنت و ناپایداری در اتصال به شبکه می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد دیجیتال کشور وارد کند.

عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد قطعی اینترنت ۳۰ تا ۴۰ درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و باعث افت فعالیت اقتصادی آنها شود.

منوچهر توسطی با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت در فضای کسب‌وکارهای مجازی، گفت: زندگی بشر امروز وابسته به اینترنت شده و به نظر می‌رسد این فضا بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در قبضه خود گرفته است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی باعث شدند بسیاری از شرکت‌ها ابزار ارتباطی‌های گذشته مانند فکس را جمع‌آوری کنند، اذعان کرد: در دنیای مدرن مدارک و مستندات بسیاری از شرکت‌ها از طریق واتساپ جابه‌جا می‌شوند. قطعی اینترنت در روزهای گذشته باعث شد بسیاری از کارها قفل شوند. به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها در روزهای پایانی هفته چندان قطعی اینترنت خود را نشان نداد اما با آغاز هفته و شروع کار به نظر می‌رسد که بسیاری از کسب‌وکارها نتوانند کارهای خود را دنبال کنند.

عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران ادامه داد: تبعات قطعی اینترنت و فیلترشدن واتساپ امروز مشخص نخواهد شد و در روزهای آینده اثرات آن نمود بیشتری خواهد داشت.

توسطی با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌وکارهایی که در فضای واقعی کار می‌کنند، تاکید کرد: این شرکت‌ها نیز اطلاعات مربوط به پرداخت و بازاریابی و ... را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و با قطعی این فضا فعالیت آنها نیز مختل می‌شود؛ به نظر می‌رسد قطعی اینترنت ۳۰ تا ۴۰ درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و باعث افت فعالیت اقتصادی آنها شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ قطعی اینترنت صددرصد بر کسب‌وکار شرکت‌هایی که در این فضا کار می‌کنند تاثیر گذاشته و فعالیت آنها را مختل کرده است.

عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران تاکید کرد: من به عنوان یک شهروند می‌گویم مسیری که امروز دولت می‌خواهد طی کند در کشورهای دیگر نیز تجربه شده است و آنها نتوانستند از این مسیر نتیجه بگیرند. ما بخشی از جامعه جهانی هستیم و باید جامعه را آموزش بدهیم که از امکانات روز دنیا درست استفاده کنند، نمی‌توانیم مردم را محدود کنیم، همه باید از سازوکارهای مدرن استفاده بهینه کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43680

  • پری

    به خدا دیگه تحمل نداریم خیلی سخته چرا باهامون اینکارو کردین بار کنین اینستارو

ارسال نظر