گرانی بعدی نوبت بنزین است؟ واکنش روزنامه‌ها به شایعه ها درباره قیمت بنزین و کارت سوخت

چند روزنامه در چند روز گذشته درباره بنزین، قیمت بنزین و تغییر کارت سوخت نوشتند. به نظر می‌رسد قرار است تصمیم‌های تازه‌ای در مورد بنزین گرفته شود.

 گرانی بعدی نوبت بنزین است؟ واکنش روزنامه‌ها  به شایعه ها درباره  قیمت بنزین و  کارت سوخت

چند روزنامه در یکی دو روز گذشته  درباره بنزین ، قیمت بنزین و تغییر کارت سوخت نوشتند. به نظر می رسد قرار است تصمیم های تازه ای در مورد بنزین گرفته شود. 

روزنامه اطلاعات نوشت:حدود یک هفته است که مشاهدات مردمی حاکی از آن است که دربرخی جایگاه های سوخت کارت سوخت جایگاهداران جمع شده یا تعداد آن کاهش یافته است.برخی جایگاه داران عنوان می کنند که شاید این اقدام پیش مقدمه ای برای گرانی بنزین باشد و درعین حال می گویند هیچ چیز معلوم نیست. از سوی دیگر، گزارش ها هم از کمبود گازوئیل دربرخی جایگاه ها حکایت دارد و دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است.دربرابر این خبرها، دولت وشرکت ملی پالایش وپخش مواد نفتی ایران این مشاهدات را به جد تکذیب کرده و گفته اند کارت سوخت جایگاه داران همچنان موجود است؛ درعین حال هرگونه افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی را قویا تکذیب وتصریح کرده که قانون بودجه ۱۴۰۱ چنین اجازه ای به دولت نداده است.با این وجود، حجم متعدد مشاهدات مردمی دراین باره چیزی نیست که بتوان آن را با تکذیب وانکار نادیده گرفت. بخصوص آن که دولت طرح های خاص برای تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودروها با قابلیت فروش به نرخ آزاد به غیر را در کیش و قشم اجرا کرده وحال گمان می رود شاید درصدد اجرای آن در کل کشور باشد.اگر احیانا دولت فکری درباره افزایش قیمت سوخت دارد، راه آن تکذیب نیست. چرا که این نوع عمل کردن بحران بی اعتمادی ایجاد می کند.راه عاقلانه و منطقی درباره اجرای احتمالی اصلاح قیمت سوخت، سنجش دقیق شرایط حساس کشور و زمان سنجی عاقلانه در این خصوص، مشورت با نخبگان بخصوص نخبگان منتقد، در میان گذاشتن واقعیت با مردم، تشریح دلایل تصمیم و قانع کردن افکار عمومی و درنهایت پیش بینی راهکارهای موثرجبرانی برای خنثی سازی اثرات تورمی آن است.درعین حال دولت باید این واقعیت را همیشه مدنظرداشته باشد که راه جبران کسر بودجه اش گران کردن مداوم کالاهای حساس نیست؛لذا هرگونه تناقض گویی،خدای ناکرده انجام عمل غافلگیرانه درباره قیمت سوخت می تواند تبعات جبران ناپذیری برای کشور ومنافع ملی به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید :ماجرای افزایش قیمت بنزین و حذف کارت سوخت آزاد پمپ بنزین‌ها چیست؟

روزنامه شرق در شماره خود در گزارشی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت سوخت، خبر داده است که جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران به شایعه افزایش نرخ بنزین دامن زده است.

در این گزارش آمده است: «بنزین دوباره گران می‌شود؟». این پرسش بسیاری از کسانی است که حالا با اطلاعیه‌های عجیبی مواجه شده‌اند. اطلاعیه‌هایی که در برخی جایگاه‌های سوخت نصب شده و می‌گوید که کارت سوخت جایگاه‌داران را جمع‌آوری کرده‌اند؛ اما مدیران دولتی توضیحات متناقضی درباره این اتفاق داده‌اند و حالا این شائبه را برای مردم ایجاد کرده‌اند که دولت احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای یک طرح مخفیانه بنزینی است!

در گزارش روزنامه شرق آمده است : آنها به تجربه جمعی آبان سال ۹۸ اشاره کرده و می‌گویند که با وجود تمام تکذیبیه‌ها ناگهان قیمت بنزین 1.5 تا سه برابر شد و ۶ آذر سال ۹۸ هم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، وقت گفت که من هم مثل مردم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده! فاصله قیمت بنزین ایران با نرخ جهانی، بهانه‌ای بود که دولت حسن روحانی برای 5/1 تا سه برابر‌ کردن نرخ بنزین آورد. آن روزها آمریکا از برجام خارج شده بود و با رشد قیمت دلار در چهارراه استانبول، ارزش ریال مدام سقوط می‌کرد؛ اما دولت وقت بدون درنظرگرفتن واقعیت سقوط ارزش ریال، شکاف قیمت بنزین ایران و جهان و همین‌طور قاچاق را بهانه کرد تا بهای سوخت را گران کند.

* این اتفاقات دوباره گویا مرور می‌شود. مذاکرات وین برای احیای برجام متوقف شده و شورای حکام آژانس جهانی انرژی اتمی علیه ایران قطع‌نامه صادر کرده است. دیروز دلار در بازار تهران رکورد جدیدی ثبت کرد و بهای آن به کانال ۳۳ هزار تومان رسید. هم‌زمان با این رخداد تصاویر و ویدئوهایی از اطلاعیه برخی جایگاه‌داران سوخت بین مردم دست به دست شد و این گمانه را برای بسیاری ایجاد کرد که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است.

* پیگیری ماجرای این تناقض‌ها و شایعه افزایش قیمت بنزین از مجلس یازدهم هم به جایی نمی‌رسد. فریدون عباسی‌دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس به «شرق» می‌گوید که «افزایش قیمت بنزین صحت ندارد و دولت تا امروز لایحه یا طرحی برای افزایش قیمت بنزین به مجلس نداده و مطابق با سند بودجه سال ۱۴۰۱ قیمت بنزین تغییری نمی‌کند».

* با این حال دولت حسن روحانی هم برای افزایش قیمت بنزین لایحه‌ای به مجلس نبرده و مدیران او مدام این موضوع را تا پیش از آبان ۹۸ تکذیب می‌کردند.

* رئیس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این مسئله می‌گوید: «آن دولت حسن روحانی بود و حالا دیگر نیست! مگر می‌شود رئیس‌جمهوری از اخبار متوجه افزایش قیمت بنزین شده باشد؟! حتما که این‌طور نبوده و او خبر داشته و احتمالا زمان دقیق اجرای طرح را دو، سه نفر بیشتر نمی‌دانستند!».

* ابهامات ماجرای جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران آنجا زیادتر می‌شود که اگر بناست ۲۵۰ لیتر سوخت سه‌ هزار تومانی در کارت افراد شارژ شود، تکلیف رانندگانی که کارت سوخت ندارند، چه می‌شود؟ ضمن اینکه رانندگان تاکسی می‌گویند که مصرف ماهانه آنها بیشتر از ۲۵۰ لیتر است و این دست از رانندگان با سقف در نظر گرفته‌شده برای عرضه سوخت سه هزار تومانی چه کنند؟ این تناقض‌ها و ابهامات موجب شده که بسیاری تصور کنند دولت در سکوت مشغول گرفتن تصمیماتی است!

روزنامه دولت: ۱۵بار شایعه گران شدن بنزین مطرح شده اما باور نکنید/ می خواهند افکار عمومی را متشنج کنند

روزنامه ایران نوشت: شایعه افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که فقط در دولت سیزدهم بیش از ۱۵ بار مطرح شده است. با علم به اینکه بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تشویش اذهان و روحیه اجتماع اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ درحالی که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ طرحی در خصوص افزایش قیمت سوخت در دست بررسی نیست.حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت.

آخرین باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود. اما علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در این باره توضیح داد: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد. همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.

نگاهی به سیر زمانی این شایعات که به شکل دلفینی هر از چند گاهی مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ بار دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته تا افکار عمومی را متشنج کند.

روزنامه همشهری : در دولت روحانی تولید بنزین افزایش یافت و صادرکننده بودیم؛ الان در آستانه واردات بنزین هستیم

همشهری نوشت:مسئولان اجرایی می‌گویند با روند فعلی مصرف، احتمال واردات بنزین از سال آینده بالاست.اگر مصرف کنترل نشود، ایران دوباره به باشگاه واردکنندگان بنزین تبدیل می‌شود.میزان مصرف روزانه بنزین در نیمه نخست خرداد امسال به 102میلیون لیتر رسیده و برآورد می‌شود میانگین مصرف بنزین در سال‌جاری به 96میلیون لیتر برسد. هم‌اکنون ایران بخشی از بنزین تولیدی خود را صادر می‌کند اما زنگ خطر وقتی به صدا درمی‌آید که رشد مصرف سالانه بنزین 2رقمی شود که به این ترتیب کشور از باشگاه صادرکنندگان بنزین به باشگاه واردکنندگان این فراورده نفتی در سال‌های نزدیک تبدیل خواهد شد.

در 8سال گذشته با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و همچنین نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی، ایران توانست حجم تولید بنزین را افزایش دهد اما انتظار می‌رود با پایان محدودیت‌های کرونایی و افزایش سفرها به‌ویژه با خودروهای بنزین‌خوار، دوباره روند مصرف از تولید سبقت بگیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25537

  • ناشناس

    جای دست شکستن بیاین دست بدیم باهم بهتره

  • امیری

    تعجبم چرا بنزین به قیمتی داده شود که هم قاچاق را دنبال داشته باشد و هم اسراف و هم ظلم و بی عدالتی یارانه اش را به مردم بدهیم و قیمتش را آزاد کنیم به نفع قشر مستضعف و بدون ماشین است این تصمیم شجاعت می‌خواهد متاسفانه نیست

  • ناشناس

    همیشه تکذیب برعکسه

  • ناشناس

    بله متاسفانه اول شایعه میکنن که بخورد مردم بره بعد یک دفعه گران میکنن

  • عبدالرحمن

    2ماه پیش کارت سوخت بنده گم شده نزدیک به 2ماه هستش درخواست دادم هر موقع میرم میگن در حال صادرهستش میخوان مثلا 6ماه بگذره سهمیه ای بنده رو ندن بگن باطل شد یه کارت سوخت نمیتونن بزنن

ارسال نظر