آخرین اخبار از کالابرگ | یارانه نقدی تا کی ادامه می‌یابد؟ | مردم چه می‌خواهند؟

با وجود گذشت دو ماه از زمان اجرای جراحی اقتصادی و حذف یارانه کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی، هنوز سیاست روشنی درباره طرح کالابرگی اعلام نشده است.

آخرین اخبار از کالابرگ | یارانه نقدی تا کی ادامه می‌یابد؟ | مردم چه می‌خواهند؟

یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ‌؟  براساس آخرین اعلام وزیر اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول ایجاد یک زیرساخت فنی برای اجرای طرح کالابرگ هستند که بعد از آماده شدن زیرساخت‌های لازم، نحوه اجرای  طرح کالابرگ به صورت کامل و شفاف به اطلاع مردم رسیده و اجرایی خواهد شد.

 دولت رئیسی پیش‌تر ادعا کرده بود نهایتاً پرداخت یارانه‌های جدید را به سمت کالابرگ الکترونیک خواهد برد، یعنی احتمالاً اعتبار یارانه داخل کارت بانکی افراد فقط برای خرید کالاهای اساسی قابل استفاده شود. حالا به نظر می‌رسد دولت از اجرای کالابرگ الکترونیک فعلاً عقب نشسته است. اما در هر صورت به این یارانه کالایی می‌توان ایرادات مهمی وارد کرد؛ اجازه‌ندادن به افراد برای تصمیم‌گیری مصرفی خود، سطح رفاهشان را کاهش می‌دهد و آزادی‌شان را محدود می‌کند. اما در دفاع از کالابرگ می‌توان به احتمالاتی مانند این اشاره کرد که سرپرست خانوار به فکر تأمین کافی نیازهای سایر اعضای خانوار نباشد یا این که والدین به نیازهای تغذیه‌ای فرزند خود توجه کافی نداشته باشند. در چنین شرایطی یارانه مختص خوراکی‌ها قابل دفاع است. اما درباره طرح یارانه‌ای فعلی دولت که اکثر اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد و هدفش کمک به اقشار آسیب‌پذیر خاص و محدودی نیست، به نظر می‌رسد معایب یارانه کالایی بیشتر از مزایایش خواهد بود.

وزیر اقتصاد از تسری طرح کالابرگ الکترونیک به دیگر استان ها از هفته آینده خبر داد، جزئیات این طرح چیست و چه مزایایی برای مردم خواهد داشت؟

با اعلام وزیر اقتصاد، طرح کالابرگ که هم اینک در استان هرمزگان اجرایی شده، هفته آینده به دیگر استان ها تسری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب مردم می توانند 10 قلم کالا را به قیمت شهریور 1400 خریداری کنند. آن ها در انتخاب روش نقدی یا کالابرگی دریافت یارانه مختار خواهند بود و این طور بیان شده که در صورت افزایش قیمت این کالاها، سهم پرداختی دولت افزایش خواهد یافت و پرداختی مردم اضافه نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر اقتصاد دیروز در نشستی با خبرنگاران به مطلب مهمی اشاره و اظهار کرد: اجرای این طرح، تکلیف بودجه 1401 بود که آن را به شکل آزمایشی در استان هرمزگان اجرا کردیم و در هفته آینده به دیگر استان ها تسری می یابد.

این در شرایطی است که یازدهم خردادماه محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور پس از جلسه هیات دولت در جامع خبرنگاران اعلام کرد که کالابرگ آماده نشده، ناچاریم یارانه نقدی بدهیم.به گفته او، ما به لحاظ قانونی موظف بودیم از اول فروردین در واقع این اصلاح را صورت دهیم، یک تعارضی در مصوبه مجلس بود. اول اینکه باید از اول فروردین حذف می‌شد، چراکه ارز ترجیحی دیگر وجود نداشت و از سوی دیگر گفته بودند کالابرگ. البته در همان قانون گفته بودند «یا راه‌های دیگر». چون هنوز کالابرگ آماده نشده است، ناچاریم یارانه نقدی پرداخت کنیم و این را ادامه بدهیم.

بیشتر بخوانید :

تکلیف بودجه ای 1401 چه بوده است؟ 

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی اقدام کند و آن را مشروط به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی آن هم به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کرد.

تاکنون به واسطه مهیا نبودن زیرساخت های مورد نیاز این طرح، پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به هر فرد یارانه بگیر در کل کشور اجرایی شده بود و به تازگی نیز اجرای آزمایشی این طرح در استان هرمزگان پیاده سازی شده است. با این حال با اعلام وزیر اقتصاد، به نظر می رسد باید منتظر آغاز اجرای سراسری آن در کل کشور از هفته یا در نهایت هفته های آینده بود.

10 قلم کالا مشمول طرح

مروری بر این طرح که تاکنون در هرمزگان اجرا شده نشان می دهد که 10 قلم کالای اساسی مشمول این طرح می‌شوند. بر این اساس، آن هایی که یارانه دریافت می کنند، حق انتخاب خواهند داشت که همچنان یارانه نقدی را دریافت کنند یا 10 قلم کالای اساسی از هر برند و مارک تجاری (به شرح زیر) را از فروشگاه های همکار این طرح بخرند. سرانه خرید هر فرد در جدول آمده است.

مردم برای شرکت در طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «زمانی ثانی» مدیر توسعه طرح کالابرگ الکترونیک در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به طرح اجرا شده در هرمزگان و بیان این که هموطنان برای شرکت در این طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند، افزود: به صورت خودکار حساب مربوط به کد ملی سرپرستان خانوار شارژ می شود. پولی به حساب آن ها واریز نمی شود، اما اعتبار به آن ها (معادل یارانه و یک ماه زودتر) اختصاص می یابد. در نتیجه با هرکارت بانکی متعلق به سرپرستان خانوار می توان به فروشگاه های مجاز و متصل به این طرح مراجعه کرد و کالاهای مشمول را خرید. در این باره اجبار به خرید قلم یا نشان خاصی از کالا نیست.

اختیاری بودن شرکت در طرح یعنی چه؟

زمانی ثانی در خصوص اختیاری بودن شرکت در طرح توضیح داد: یعنی هر کسی دوست داشت از این اعتبار استفاده می‌کند و (با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده) یک ماه زودتر خرید را انجام می‌دهد و هرکسی دوست نداشت، استفاده نمی‌کند یا به هر میزانی که دوست داشت استفاده می‌کند. هر مقداری که استفاده کردند، مانده یارانه آن‌ها در زمان موعد مقرر واریز یارانه‌ها به حسابشان واریز می‌شود یعنی اگر من هیچ استفاده‌ای نکردم و خرید اعتباری را انجام ندادم، کل مبلغ یارانه را دریافت می‌کنم و اگر نیاز داشتم و بخشی را خرید اعتباری کردم، مانده اش در زمان مقرر واریز یارانه‌ها (بیستم هر ماه) به حسابم واریز می‌شود و به این صورت کاملاً در اختیار خود افراد است. این امکان فراهم شده که یک ماه زودتر به هر میزانی که دوست دارند از این یارانه‌ها استفاده کنند.

مزیت اصلی کالابرگ الکترونیک و 3 نکته مهم

به گفته وی، اکنون اصلی‌ترین مزیتی که این طرح دارد این است که سهم پرداختی مردم در آن سبد مبنا ثابت است، یعنی اگر گرانی و تغییر قیمتی اتفاق بیفتد، سهم پرداختی مردم (که منطبق بر قیمت ها در شهریور 1400 است) ثابت خواهد ماند و آن افزایش قیمت در سمت دولت اتفاق می‌افتد و دولت تدابیر لازم برای جبران آن را اندیشیده است. در این جا سه نکته قابل طرح است:

1-  وی گفته است، نشان کالاهایی که قیمت آن ها مبنای جدول قرار گرفته اند، اعلام نمی شود. از این رو می توان گفت که مبنای تغییر قیمت، قیمت همان کالاهاست.

2-  وی گفته است که مردم در انتخاب نشان کالا آزاد هستند، در نتیجه می توانند هر کالای مشابه با برند دیگری را بخرند. با این حال، مبنای احتساب یارانه کالاها، همان کالاهای مبنا در جدول است و به همان میزان به هزینه کالاهای انتخاب شده، یارانه تعلق می گیرد.

3-  این که با افزایش قیمت ها، سهم دولت در پرداخت یارانه کالابرگی افزایش می یابد نشان دهنده این است: در صورتی که دولت میزان یارانه نقدی را افزایش ندهد، یارانه کالایی ارزشی به مراتب بیشتر خواهد یافت و همین موجب تمایل تدریجی مردم به دریافت یارانه کالایی خواهد شد.

سیستم کوپنی نظام نظارتی قوی می‌خواهد

در این شرایط، اما برخی کارشناسان انتقاداتی را نسبت به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی مطرح می‌کنند. کامران ندری، کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد: نظام کوپنی در سطح ملی که ما هم آن را ابتدای انقلاب طی دوران جنگ تجربه کردی، مشکلات فراوانی به همراه دارد. مهم‌ترینش این است که فسادزاست. به هر حال در این سیستم باید دستگاه نظارتی خیلی قوی‌ای وجود داشته باشد که بسیار هزینه‌بر است. اگر همان مبلغ به صورت نقدی حتی به افراد دهک‌های پردرآمد هم پرداخت شود، به‌صرفه‌تر است تا بخواهید چنین سیستم نظارتی‌ای راه بیندازید.

به گفته او، سیستم کوپنی یک نظام نظارتی خیلی قوی می‌خواهد که اگر نداشته باشید اصلاً به هدف اصابت نمی‌کند. اگر هم بخواهید این سیستم نظارتی خیلی قوی را ایجاد کنید، باید یک بوروکراسی عریض و طویل با هزینه‌های خیلی کلان ایجاد کنید. به جای اینکه این هزینه‌ها ایجاد شود، اگر به همه یکسان پرداخت کنیم به‌صرفه‌تر است.

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی نیز عنوان کرد: کوپن برای شرایط بسیار خاص و جنگی کاربرد دارد. امروز اگر گفته می‌شود در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم یعنی انضباط‌های پولی، مالی و مدیریتی کشور باید مدیریت شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر بخش عمده کالاهای موردنیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم و برای اینکه اهمیت این موضوع مشخص شود کافی است ارزش واردات کشور را با ارزش ناخالص کشور مقایسه کنیم، در ۱۱ ماهه امسال کل واردات کشور حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده و تولید ناخالص ملی کشور حدود ۴۴۰ میلیارد دلار، یعنی ۱۰ درصد نیاز کشور بستگی به واردات دارد.

حق شناس تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر کوپن مجدداً رایج شود در کنار آن عارضه بزرگ‌تری به نام بازار سیاه ایجاد و قیمت‌های غیر واقعی شکل می‌گیرد و دهک‌های پردرآمد می‌توانند با هر قیمتی نیازهای خود را تأمین کنند و مجددا دهک‌های پایین دچار مشکل خواهند شد و قاچاق افزایش می‌یابد.

دیدگه برخی کاربران و مردم را زیر همین پست بخوانید 

منبع: این

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25043

  • س،و

    باباکالابرگ نمیخوایم بزارین. به دردخودمون بمیریم

    • حمید

      یارانه نقدی بهتره کلی قسط داریم

    • ناشناس

      نقدی

    • آ

      اگر تعداد یارانه کامل باشه خوبه نه اینکه جواب دوقلم هم نمیده برای همه پرداخت کنن حق همه مردم هست نه اینکه فرزند مجرد حقوق بگیر دارم به من نميدن حقوقش ازخودش برای ازدواجش وزندگی آیندش بازم ما باید کمکش کنیم خودم مستاجر وباز نشسته بیمه اجتماعی باحقوق کم حقم این نیست

    • لیلا خزلی

      یارانه نقدی باشه بهتره چون میشه با اون اجاره هم داد یا تو خورد وخوراک فقط تخم مرغ ومرغ نیست باید همه چی خرید وپول نقد رو به هرچی میخوای داد در کل یارانه نقدی بهتره

  • ناشناس

    ترو‌خدا کالابرگ ندین ما بیشتر به یارانه نقدی احتیاج داریم بیه مقدار خرج خوراک میشه یه مقدار باهاش قسط پرداخت می‌کنیم شوهرم کارگر روز مزده با یارانه خرج زندگیم میدیم ترو خدا رحم کنید یارانه نقدی بدین کالابرگ به درد هیچ کدام از ما نمیخور به خدا

  • ناشناس

    اگه نظرمردم مهمه نقدی فقط

    • ناشناس

      نقد

    • وهاب محمدی از زنجان

      وهاب محمدی زنجان یارانه 45,هزار تومان ما،،4,,,سال است قطع شده و اکنون ثبت نام جدید جدید کرده این ویک باز نشسته دولت هستم لطفاً یا رسانه مارا بر قرار نماییم نمایید

  • ناشناس

    خودتان وکیل مردم وخادم امارضاباشیدبدون شعارآیاباکالابرگ میشودداروودوای وبستری بیماران وسالمندان راپرداخت کرد خدایی قضاوت کنید آیاپوشاک سالمندان میشودخرید

  • حسین

    نقدی

  • بنده خدا

    سلام باز هم برمیگردیم به ده شصت سرصف ایستادن زنبیل گذاشتن مبارکه

  • عباس

    به نظر من یارانه نقدی بهتر است چون من همچی میتونم بگیرم یا کرایه خونه یا پول اب برق گاز تلفن بدم یا خرید دیگه بکنم ....ولی کوپن بدرد من نمیخوره ...من فقط میتونم همون چهار مورد بخرم ...چون همچی گرون شده


  • ناشناس

    یارانه دهکهای پایین زیاد کنین وکوپن ندین فهمیدین

  • ناشناس

    متاسفانه این کشور با این روش اداره داره به فنا میره .مسئولین هم خودشون به خواب زدند و هروز با خطا و آزمایش کشور رو اداره می کنن.

  • ناشناس

    نقدی نقدی

  • زهرا

    پول نقد بهتر از کالا برگ

  • مریم

    بابا سال به سال که میگذره بجای اینکه پیشرفت کنیم باز بر میگردیم به 30سال پیش زمان جنگ که میخواین کپن بدین همه چیز گرون شده شما فقط 4قلم کپن میدید بقیه چکارکنیم نقدی بهتره و این مبلغ هم کم حداقل نفر یک میلیون هم کم چه برسه 300تومن

  • خلیل

    یارانه نقدی بهتره تا سبد کالا سبد کالا نمی خوایم.

    • ناشناس

      یارانه حق مردمه ولی همون یارانه ک میدین پول دوتا روغن چیزه دیگه ای نمیتونم تهیه کنیم همه چیو ارزون کنیین یارانه نمخیایم زنبیل ب تو صف مردم میخوان جنگ کنن مثل الان نان وایی

  • ناشناس

    سلام یارانه نقدی بهتره پول گاز برق میتونیم بدیم

    • ناشناس

      سلام همون پول رو بدین بخدا بهترکالابرگ میخوایم

  • ناشناس

    نقدی فقط نقدی

  • ناشناس

    بگو می خواین یارانه رو قطع کنید ..و بعد هر چند ماه کوپن بدین و کم کم کوپن هم قطع کنید در ضمن باید پولی اضافه بیاریم که بتونیم کوپن مرغ و بقیه چیزا رو بگیریم مجانی که با کوپن مرغ نمیدن الباقی پول رو از کجا بیاریم پس کوپنم نمیتدنیم بگیریم و و پس کوپن به درد نمیخوره مردم رو سر کار گذاشتین یارانه بنزین رو چرا قطع کرده دولت مگه اون قرار نبود از محل فروش بنزین هر چی به دست اومد به مردم بدین چه ربطی به ۴ کالای اساسی داره اون مال بنزین بود سر ملت کلاه گذاشتین ادنم قطع کردین

    • ناشناس

      سلام‌توروخدا لطفا همون یارانه نقدی رو بدین شما ازمشکلات ما خبرندارید من دوتا بچه رو باهمون یارانه ها میچرخونم توروخدا کالا برگ ندین

  • زینب

    یارانه نقدی بهتره کالابرگ بدرد ما نمیخوره فقط و فقط نقدی بدید

  • ناشناس

    تو را خدا یارانه نقدی بدهید بهتر است تو را به امام رضا ع

  • ناشناس

    اقا نقدی بدین کالا برگ بدردهیچکس نمیخوره

  • ناشناس

    یارانه نقدی بهتره من شوهرم مریضه باهمین یارانه قسط بانک مسکن میدادم

  • ناشناس

    فقط نقدی بدین با دادن کوپن باز صف و بدبختی راه میفته

  • ناشناس

    بابا نقدی بدین لازم داریم کالای برگ نمیخواهیم

    • ناشناس

      تورا امام حسین یارانه نقدمیخایم 😢😢😢

  • سارا

    پول بهتره بدن تا کپن تو این کرونا و مریضیا خواهشن مسولین رسیگی کنن

  • ناشناس

    یارانه

  • ناشناس

    یارانه نقدی بهتره میشه پول آب برق هم پرداخت کنی

  • ناشناس

    کالا برگ نمیخواهیم مردم یارانه رانقدی میخواهند مردم تخم مرغ نمیخواهند

    • ناشناس

      تو را به امام زمان یارانه رو نقدی بدهید

  • رضا

    نقدی

  • A

    سلام ماکالابرگ نمی‌خوایم توروخدا همون پولو بدید

  • علی

    اتفاقا کالا برگ بدید تا متوجه بشید که ۴ قلم کالا افزایش پیدا نکرده بلکه ۴۰۰ قلم کالا و خدمات افزایش داشتیم فقط شما صفر های جلو ۴ به مردم نگفتید

  • مهریا

    سلام کالا برگ چه بدرد نیخوره بآز شد همون عقط به فکر دلالها وثروتمندان هستین باز دارین براشون پول اضافع میکنید چه عدالتی هست کالا برگ باید پول داشته باشیم که بخریم بگین نمیخوایم یارانه بدیم همدن ۴۵ خوب بود شما دارید کک تون نمیگزه یکی که نداره پدر خانواده سالمند هست وبیمه نداره از کجا بیاریم که جنس بخریم ما بااین یارانه دارو میخریم دکتر میبرم الان شما همه چی رو گرون کردین هر چیزی فک میکنی یهو شده اینقدر دارین فقط مال مردم رو میشمرین زیاد نشه افراد فقیر فقیر تر شدند اقا که بالا نشستی اون با دهک بندی واین از مسولیت شما ظاهرا هرکس اختیار بار وسیله وگرونی خودش داره قند شده ۳۵ شکر ۲۷ کجا عدالته مردم فقط ۴ قلم بخورن بقیه چی به اندازه کافی سوتغذیه دارن ملت بسته دیگه وعده وعید تمام کنید

  • ناشناس

    پول نقد بهتره ما با پول نقد قبض ها وبه پول اجاره خونه مان کمک مکند لطفا پول نقد بدید ممنونم

  • امیر

    یارانه رونقدی بدیدبه شرطی که بیشتر باشه..کالابرگ دردی رودوانمیکنه حتی یارانه باین تورم که الان وجودداره چون خیلی هاازمردم به همین یارانه زندگی میکنند.

  • esm

    پول نقدی برایمان بهتر است همون پول را بهمون بدید

  • شهره

    یارانه بهتره

  • ناشناس

    سلام فقط نقدی نقدی نقدی

  • فاطمه

    همون نقدی بهتر هس مستاجریم جای رو نمیگیره باز بهتره خداروشکر🙏🏻

  • محمد

    فقط نقدی

  • ناشناس

    نظر مردم چه اهمیتی داره بابا ول خودتونه خسته نکنید اینا هر کاری بخوان میکنن

  • ناشناس

    کالا برگ نمیخواهیم نقدی پرداخت کنید

  • حمیده

    سلام
    یارانه نقدی بدین من بااین پول هزینه کاردرمانی دخترم تاحدودی میدادم

  • سید

    چکار به نظر خودمون دارن
    یه مشت کالای دپو شده تو انبارا و سردخانه ها دارن برا یه مدت کوتاهی بین مردم توزیع میکنن و دهن مردم رو می بندن و دیگه تمام

  • ناشناس

    نقدی خیلی بهتره حداقل به یه زخم زندگیمون می زنیم

  • فهیمه

    یارانه نقدی بهتر است میشه پول اب برق گازو پرداخت کرد بر ا طبقات پاین که حقوق ندارن

  • محمود

    یارانه باید نقدی باشه که بشه علاوه بر مواد غذایی قبضها رو پرداخت کرد یا پول بیمه ، درمان و دارو ، شهریه که خیلی از مرغ واجب تر هست رو پرداخت کرد ما روز روزش که مرغ ارزون بود سال به سال مرغ نمی خوردیم حالا می خوان حق ما رو با خرید اجباری مرغ و چند قلم دیگه به جیب چندتا شرکت و مافیا و سلطان فلان بریزن همونایی که وقتی ارز دولتی می گرفتن مرغهاشون یا از کشورهای همسایه سردر می آورد یا قطعه بندی می شد و از جاهای خاص با سه برابر قیمت حالا هم که رانتشون قطع شده دارن جوجه هارو زنده زنده چال می کنن که دولت رو مجبور کنن با کارت یارانه ، پول مردم رو به جیب اونها سرازیر کنه . مردم خودشون تشخیص می دن که چی بیشتر احتیاج دارن و وکیل وصی نمی خوان . هیچ فردی از ملت کالا برگ نمی خواد ، کالابرک یعنی نماد فلاکت و بد بختی و صفهای تحقیر برای مردم . دست از سر مردم بردارین و هرروز یه سناریو واسه زدن جیبشون پیاده نکنید کالا برگ ایده شرکتها و سلطانها و مافیایی هست که یه عمر از فلاکت مردم واسه خودشون کیسه دوختند . والسلام

  • ناشناس

    فقط پول نقد

    • ناشناس

      نقدی

  • ناشناس

    سلام خواهشا نقدی بدین خیلی بهتر از کالابرگه

  • ناشناس

    نقدی بهتره.اگه کالا بشه فرداش کالا فروشی شروع میشه و دست فروشان زیاد میشن ولی پول نقد چاله پر کنه ولی کالا که استفاده نشه تو بازار فساد میاره

  • محمد

    یارانه نقدی بهتراست چون ما درآمدی دیگه نداریم شوهرم هم مریضی نمیتون کار کن

    • ناشناس

      یارانه نقدی بدین

  • مرضیه میرشکاری

    یارانه نقدی بهتر

  • ناشناس

    نقدی

  • ناشناس

    پول نقد بدید شمارو جان مادرتون کوپن ن

  • بازنشسته ایرانی

    سلام به ماهم که یارانه قطع شده بدهید هرکدام دلتون میخوادبدید سلام یارانه قطع شده ها را واریز کنید حق هر ایرانی هست بهانه پول وگردش حساب ودهک ۱۰ اجباری را نگیرید مدیون هستید با این تورم وگرانی همه نیاز دارند حتی اینکه ما رایک شبه دهک ده و پولدار کردید نیاز داریم ما را بدبین از انقلاب واسلام ودین نکنید که شما باعث وبانیش میشید کشور اسلامی وامام حسینی ملت خوبی 8هستند فرق بین هر ایرانی نگذارید یارانه بیت المال حق همه هست خواهشا به همه خصوصا معترضین یارانه وکالابرگ بدهید ممنون

  • ناشناس

    فقد نقد خوبه من در روستای دوز افتاده کالابرگ بدردم نمیخوره

  • ناشناس

    هرکسی که پافشاری می‌کنه برای کالا برگ از زندگیش خیر نمی‌بینه چون شب و روز نفرین ملت پشت سرشه خیلی‌ها باهمین یارانه زندگی میکنند منبع درآمدی ندارن تومنطقه کتاب خوردن را باید گالنی بگیریم بیکاری هست نقدپرداخت کنید ملت خودش خرجش رامیدونه بترسیدازآه مظلومان

  • بازنشسته ایرانی

    سلام یارانه ما قطع کردن هرچی میخواید بدید هرچی درد دل می‌نویسیم پخش وارسال نمیشه چون خبرگزاری ها میترسن این نون نیست که شما میخوردید اللهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس

    فقط نقدی این روش بهتره

  • ناشناس

    سلام خواهشن اگه به فکر مردم هستید ومیخاید کاری براشون بکنید یارانها رو به صورت نقد پرداخت کنید ممنون

  • ناشناس

    نقدی بدین اگه یه ذره حرف مردم براتون مهم هست همون پول رو نقدی بدین کالا برگ رو نمیخوایم

  • ناشناس

    نقدی فقط نقدی بدین نظر مردم هم مهم هست همه ما یارانه رو نقدی میخوایم اون زهره ماری رو که قرار کالا برگ بهمون بدین نمیخوایم

  • انسانیت

    ما یارانه نقدیمونو میخایم نفری ۵۰۰کنید فقط نون مرغ تخم مرغ نیست بقیه چیزا چی اونا حساب نیس

    • دربا

      جوری میگین نظر مردم انگار براتون مهمه تصمیم شما گرفته شده اینا همش به نفع خودتونه

  • ناشناس

    یارانه نقدی بدین ما هزارتامشکل داریم

  • ناشناس

    نقدی بهتره

  • ناشناس

    س اگه نظر یک روستای بدبخت فلک زده مهمه نقدی بدهید خودمون میدونیم چه لازم داریم بخریم به اندازه بخریم چیزی که لازم داریم نه اون چی که لازم نیست ما خودمون نون می‌پزیم مرغ داریم تخم مرغ هم داریم کالا می‌خوایم چه کار .ها.ها

  • ناشناس

    نقدی بدید

  • ایرانی

    نقدی بهتره چون درغیراینصورت هیچ فیش آب وبرق وگازی پرداخت نمیشه

  • ناشناس

    نقدی

  • ناشناس

    یارانه پول نقد باشه خیلی بهتره .یارانه دهک اول تا سوم واقعا کمه باید بیشتر به این قشر اسیب پذیر برسید اینها نه حقوق ثابتی دارند صفرن صفر .عدالت داشته باشید

  • از همه جا رانده

    پول نقد نقد نقد نقدی بس کنین دیگه اح

  • ناشناس

    تورو خدا نقدی بدین

  • شاهین

    فقط نقدی
    این مقداریارانه‌خیلی‌کمه

  • مسلم بردابرد

    آقا نقدی

  • ناشناس

    فقط نقدی بدهید

  • ناشناس

    سلام عزیزان دستتون دردنکنه بهمون ماه به ماه یارانه میدین خواهشن پول بهتره چون ما ماهی یک کارتون قند نمیخرم میزنیم به دردمون قسط داریم پول برق گاز میدم بازم ممنونم

  • ناشناس

    یارانه البته بهتره لطفا نه باید یارانه بدید کالا برگ یا کوپن مال عهد قاجار پهلوی بودش یعنی ملت نمیخواد برگرده ب عهد بوق

  • محمدامین

    فقط نقدی

  • عمه

    کالا برگ برای کسی که نه قسط وام داره نه اجاره خونه نه خرج بچه یتیم بادرامد زیر خط فقر طلاست کالا برگ دادین با ینها چکارکنیم آخه مسلمونها

  • ناشناس

    سلام یارانه نقدی باشه بهتره 🙏

  • فاطمه

    سلام فقط نقدی بدین تروخدا من مددجوع کمیته امداد امام خمینی هستم کالابرگ نمیشه ماگرفتاریم تورو به قرآن قسم نقدی بدین متشکرم

  • مسعود

    کوپن بهتره از وقتی یارانه زیاد شده تمام قیمت‌ها بالا رفته وبازم داره روزانه بالا میره ممکنه به ساعتی بکشه

  • ناشناس

    یارانه بهتر قسط داریم

  • امیرعلی ریگی

    یارانه نقدی بهتره

  • رسول

    نقدی بهتره هرکسی بهتر میفهمه چجوری خرجش کنه کالابرگ باعث هدررفت وقت وهزینه برای مردم هست

  • ناشناس

    آقا نقدی ۱۰۰ درصد بهتر است

  • hosein

    نقدی بهتره

  • ساره

    یارانه نقدی برای پرداخت قسط، قبض، شاید گاهی لباس بهترِ، بخدا وام گرفتیم مقداری ازمبلغ قسط با یارانه پرداخت میشه، الان چکارکنیم.

  • ناشناس

    لطفا نقدی بدید بهتراست وبرای دولت هم راحتراست

  • ناشناس

    نقدنقدنقد

  • سیامک

    لعنت بر همه کس اونی که طرح کالابرگ رو مطرح کرد و داره اجراش میکنه. بااین طرح من که اینقدر نیازمندم بایه بچه7ساله ازیارانه محروم میشم.
    منی که آشپزی بلدنیستم کالابه چه دردم میخوره، من حتی نمیتونم یه برنج دم کنم.. باپول نقدحداقل میشد واسه خودم ودخترم چندروز ازماه رو غذابخرم ولی اینجوری هیچی به دست محتاجی مثل من نمیرسه. .

  • الهه

    آخه کوپون چیه یارانه نقدی بهتره

  • ناشناس

    زیادش کنید نقدی

  • ناشناس

    بابا کالا برگ نمیخواد مردم یارانه نقدی بدید تورا خدا

  • ناشناس

    نقدی

  • ناشناس

    نقدی

  • ناشناس

    نقدی۰بهتراست

  • ناشناس

    بعد میگن چرا خودکشی زیاد شده

  • ناشناس

    توراخدا نقدی بدید ما کالابرگ نمیخوایم

  • مرد کهن

    خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا رود دیوار کج . پرداخت یارانه چه بصورت نقدی و یا کالابرگ هیچ توفیری ندارد چون سیستم از پایه کج نهاده شد و عدالتی در کار نیست در حال حاضر در این کشور ایرانی مهاجر قانونی غیر قانونی تابعیت گرفته ها مسافرین گردشگران و غیره همه از به یک اندازه از یارانه ها استفاده می کنند کاری به این که همه انسانیم یا گردشگر با خود سرمایه می اورد نداریم موضوع سر فرق بین یه ایرانی و تخصیص یارانه چه نقدی چه انرزی یکسان به همه است مثال افرادی که خودرو دارند از یارانه بنزین استفاده می کنند و افرادی بدون وسیله نقلیه و بدون دریافت از یارانه بنزین . طبق امار حدود 15 میلیون افراد مهاجر و مقیم قانونی یا غیر قانونی داریم که از یارانه تخصیص داده شده به انواع کالاها استفاده می کنند در نتیجه اول از پایه درست شود تا عدالت اجرا شود

  • ناشناس

    مانقدمیخوایم ماکه کارنداریم ازکجابیاریم بخوریم براهمین یارانهاسرمیکنیم

  • ناشناس

    سلام ،، به نظر من یارانه نقدی باشه بهتره چونکه بعضی از مردم به پول نیاز دارن برا پرداخت کرایه خونه آب برق...

  • ناشناس

    کشور ثروتمند ایران را به کجا رسیده که مردم را به گدایی انداختید

  • ناشناس

    چه می شد مدیریت محترم قبل از حذف 4200 دلار را از چرخه اقتصادی برنامه نویسی کالابرگ را آماده می‌کردند تا این حد شاهد تورم بی حد و حدود در جامعه می‌شدیم واقعا در مدیریت کلان هماهنگی نبوده و نیست این روش هزینه را اضافه می کنند

  • زهرا

    پول نقد بهتره لطفا

  • محمدرضا

    پولی که از آمریکا پسگرفته شد رو بدید به خوده ملت احتیاج به کالا برگ نیست

  • مهدی

    یارانه نقدی بهتراست

  • مهدی

    یارانه نقدی بهتراست

  • ناشناس

    نقدی نقدی نقدی نقدی نقدی بدین بدین بدین فقط

  • ناشناس

    اگه دست از ماجراجویی دست بردارید مردم شاهانه زندگی می کنند و نیاز به صدقه نمی خواهند

  • ناشناس

    بابا یارانه نقدی بهتره چون بیشتر مردم پول نقد احتیاج دارند که به هر دردیی از دردهای خودشان خرج کنن

  • ناشناس

    توی این همه گرفتاریها و مشکلاتی که برای مردوم درست شده یارانه نقدی بهتر خیلی بهتر است بابا تو را خدا یارانه نقدی بدید

    • علی

      یارانه را به صورت نقدی پرداخت کنید و مردم را با دادن کالا برگ یاکارت اعتباری در مخمصه قرار ندهید چون مردم خودشان مصرف خودشان را تنظیم می‌کنند کالا برگ یاکارت اعتباری به درد نمی‌خورد

  • عليرضا

    اين مورد باعث افزايش اشتغال در چهار راهها و ايجاد شغلهاي جديد مانند كوپن فروشي و فروش كالاي كوپني ميگردد

  • بینام

    به چه زبونی بگیم به چه کسی بگیم ما پول لازم داریم نه کالا برگ هر چی بخوایم خودمون با پول نقد میتونیم بخریم نیاز به کالا برگ نیست

  • ناشناس

    فقط نقدي دمك اول تاسوم بقران بااين يارانه زندگيشون ميچرخونن مثل خودم من دوفرزنددارم وبيكارم بدون نقدي منوشرمنده نكنيدجلوي بچهام توروخدابه حرف مردم گوش كنيد

  • حق گو

    بیشترش کنین ونقد مثلا ماهی ۵ملیون هر نفر

  • ناشناس

    سلام مایارانه نقدی میخواهیم کالابرگ به دردمون نمیخوره توروخدایارانه نقدی بدید ممنونم

  • ناشناس

    یارانه نقدی به دردمون میخوره نه چهار قلم اساسی تخم مرغ لبنیات و روغن هم کم کم میشه با این پول یارانه خرید پول یارانه که میدید میره واسه قرض هامون بله حقوق مون به یه ماه نمیرسه تموم میشه با شش میلیون یا هفت میلیون چطوری یه ماه رو بگذرونم در حالی که خونه ام اجاره است ماشین ندارم باید رسیدن به سرکار کرایه بدم بچه قد و نیم قد دارم

  • ناشناس

    زندگی خرج میخواد آقای مسئول چهار قلم اساسی هم میتونیم بعدا تهیه کنیم ما کالابرگ به دردمون نمیخوره یارانه نقدی باشه صد برابر بهتره واسه منی که خرج اجاره خونه کرایه ماشین و هزینه تحصیل بچه خرج خونه هزار قرض و قول دیگه رو میدم

  • ناشناس

    آقای مسئول من نمیگم بیشتر کنین همینم قطع نکنین رحمت به امواتتون

  • ناشناس

    یارانه بنزین به منی که ماشین ندارم هم به دولت می رسه دولت محترم تجدید نظر کنید لطفا حق ملت ایران بیشتر از این یارانه هاست پس در پی حذف کردن این چندر غاز هم که به ملت میدید نباشید چون ملت حقشه که از طرف دولت حمایت بشه تو هشت سال دفاع مقدس پیر ملت در اومد

  • ارژنگی

    تورو خدا بیخیال شید همین یارانه نقدی رو بدید که خودمون برنامه ریزی کنیم

  • مجتبی

    به نظر من به دهک های پایین یارانه نقدی بدن به دهکای بالاتر از چهار کالابرگ بدن بهترین راه همینه تمام

  • ناشناس

    سلام نقدی باشه بهتره چون اول خودم بعددیگران بعضی هاخدامیدونه بقیرازیارانه چیزی ندارن نقدباسه بهتر

  • ناشناس

    یارانه نقدی خیلی بهتره

  • محمد

    با سلام.آقا چرانمی گذارید زنگیمونو بکنیم کالا برگو می خواهم چکار یارانه نقدی لازم داریم هزار جور مشکل داریم آقا هرکی کالا برگ دوست داره به اون بدید ما نقدی لازم داریم

    • عرشیا

      فقط نقد کالا برک میخوایم چیکار

  • ستوده

    سلام هیچ کسی نگیره تا خودشون منصرف بشن هیچ کسی کلا برگ نمی‌خواد برنج پلاستیک ی روغن اشغال خودتون بخورین ما پول یارانه می‌خوایم بفهم نفهم

  • ناشناس

    نقدی

  • آیدا

    ازتون خواهش میکنم یارانه نقدی رو قطع نکنید بخدا بیچاره میشیم بچه هامون گرسنگی می میرن شما خودتون قاضی آیا نقدی باشه بهتر نیست لاقل میدونیم این پول رو واسه یه درد و مشکلی خرج میکنیم اصلا شاید حاضر باشیم گرسنه بمونیم ولی نقوی باشه پول رو برای دوا یا دکتری یا اجاره خونه ای خرج کنیم آخه کالابرگ میخوایم چیکار. خلاصه شکم رو میشه با هرچی سیر کرد ولی به پول بیشتر احتیاج داریم برای رفع مشکلات مالی

  • ح

    فقط یارانه نقدی کالابرگ نمیخواییم

  • ایرانی

    اقای ریسی تورا خدا یارانه نقدی بهتر است تا کوپن پول نقد دست خانواراها باشه

ارسال نظر