قیمت دلار چند می‌شود؟ | دلار بخریم یا بفروشیم؟

قیمت‌ دلار به کدام سمت می‌رود و در چه محدوده‌ای نوسان دارد؟

قیمت دلار چند می‌شود؟ | دلار بخریم یا بفروشیم؟

قیمت دلار  سال قبل دستخوش تغییرات زیادی بوده است. دلار چند نرخی باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است. در سال جدید نیز روند نوسانی قیمت دلار در بازار ادامه دارد و این روزها سیگنال‌های مختلفی برای بازار ارز وجود دارد، از طرفی دولت با انتشار اخبار مختلف سعی در کنترل ارز دارد. با این شرایط قیمت‌ دلار  به کدام سمت می‌رود و در چه محدوده‌ای نوسان دارد؟

دلار آزاد در طی ماه‌های اخیر میان دو کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان شناور بوده؛ به‌گونه‌ای که گاه تا پله‌های میانی کانال ٢٨ هزار تومان نیز پیش رفته، اما مجددا تا بازگشت به کانال قبلی کاهش داشته‌است. در حال حاضر نرخ این اسکناس به دلیل تعطیلات عید فطر در کف کانال ٢٨ هزار تومان ثبات را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید :قیمت جدید دلار و یورو در بازار

کامران سلطانی‌زاده، رییس سابق کانون صرافان در گفت و گو با  اقتصاد آنلاین در رابطه با شرایط بازار ارز پس از ماه رمضان گفت: در طی هفته گذشته کشورهایی مانند ترکیه و امارات تعطیلات طولانی مدتی را به‌مناسبت عید فطر داشته‌اند. از سوی دیگر نیز با افزایش حجم مسافران، تقاضا برای ارز بیشتر شده؛ با این حال به‌طور کلی تغییرات اساسی که نرخ ارز به آن وابسته است مانند فاکتورهایی چون اخبار سیاسی مثبت و منفی، تراز مثبت تجاری، افزایش فروش نفت، تزریق ارز توسط بانک مرکزی، افزایش فروش، کاهش نرخ بازارساز و... تغییری نکرده است، در نتیجه به‌دنبال این شرایط پیش بینی می‌شود بازار شاهد نوسانات شدیدی نخواهد بود، به‌طوری‌که دلار در کانال ٢٨ هزار تومان اندکی ثبات و البته عدم کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد. 

وی همچنین پیرامون نوسانات اخیر بازار ارز و رفت و برگشت دلار در دو کانال ٢٧ و ٢٨ هزار تومان ادامه داد: نوسان قیمت دلار در یک کانال، نشان دهنده این است که بازار سازان می‌خواهند نرخ این اسکناس را روی قیمتی مشخص در کانال مشخص وارد کنند و از طرفی نیز با افزایش کم، شوک قیمت را خنثی کرده و نرخ را ثابت نگه دارند. در نتیجه گویا نظر بازارسازان ماندگاری نرخ ارز در کانال ٢٨ هزار تومان است.

رییس اسبق کانون صرافان در انتها درباره فرصت ٣ ماهه بانک مرکزی برای ورود ارز مردم به بازار خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در طی چند روز گذشته رخ داده، فرصت ٣ ماهه بانک مرکزی به مردم است، با این هدف که مردم بتوانند ارزهای خود را وارد بازار کنند. اما مشکل این تصمیم آن است که زمانیکه ارز برای مثال در بازار آزاد در کانال ٢٨ هزار تومان است، فروش آن با نرخ صرافی‌های رسمی سبب ایجاد ضرر برای مردم شده و رغبت را برای فروش دلار کاهش می‌دهد. اگر بنا بر این است که مشوقی برای مردم بگذاریم، این مشوق باید بر مبنای قیمت واقعی بازار باشد تا رغبت برای فروش ارز یا کالا را ایجاد کند. در نتیجه این معضل عملی شدن بازگشت ارز مردم به بازار را با ابهام و این سوال روبرو می‌کند که آیا این اتفاق شدنی هست یا خبر؟ و یا اینکه تا چه اندازه ممکن است موفق عمل کند؟ در چنین موقعیتی سپرده کردن ارز راه حل مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد، اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود نیز آن است که آیا مردم هر زمان که بخواهند می‌توانند ارز خود را باز پس بگیرند؟ چراکه پیش از این، این اتفاق رخ داده و مردم در این رابطه دغدغه‌مند هستند.

قیمت واقعی دلار در پایان سال ۱۴۰۱

میلاد صادقی، کارشناس بازارهای مالی نیز درخصوص پیش‌بینی از روند دلار در مصاحبه با تجارت‌نیوز بیان کرد: ارزش واقعی دلار نهایتا پایان سال جاری باتوجه به نقدینگی، رشد اقتصادی و نرخ بهره رسمی نزدیک به ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان خواهد بود.

او دراین مورد ادامه داد: اما اینکه بازار چه قیمتی را می‌بیند الان نمی‌شود درمورد آن حرف زد و بستگی به فاکورهایی خارج از بازار مثل توافق وین و انتظارات تورمی دارد.

قیمت دلار تحت تاثیر برجام است

عبدالله مشکانی دیگر کارشناس بازارهای مالی گفت: همه‌چیز به برجام بستگی دارد. درحال حاضر نیز دلار کاملا تحت تاثیر برجام است و اگر خبر مناسبی از مذاکرات بیاید دلار تا نرخ ۲۵ هزار تومان پایین می‌آید و اگر این اتفاق نیفتد به‌نظر من قیمت دلار می‌تواند سقف قبلی را بشکند و بالاتر رود.

او همچنین بیان کرد: اگر قیمت دلار در همین حالت ثابت بماند نوسانات دلار در نرخ ۲۷ و ۲۸ هزار نوسان خواهد داشت.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19544

ارسال نظر