پیش بینی قیمت طلا و ارز برای ۱۴اسفند/ منتظر سقوط قیمت ها باشیم؟

​بازار ارز در هفته گذشته نوسان چندانی نداشت اما بازار طلا و سکه بازدهی مثبتی را برای خود ثبت کرد.

پیش بینی قیمت طلا و ارز برای ۱۴اسفند/ منتظر سقوط قیمت ها باشیم؟

اقتصاد انلاین نوشت: درهفته‌ای که گذشت، بازار ارز چندان تغییرات قیمتی را شاهد نبود و دلار آزاد در محدوده قیمتی ۲۶هزار و ۲۰۰ تا ۲۶هزار و ۳۰۰تومان در نوسان بود.تنها روز سه شنبه که اخبار مبنی بر پیشرفت مذاکرات و حصول توافق کمی جدی‌تر شد دلار در معاملات پشت خطی به کانال ۲۵هزارتومان وارد شد و تا ۲۵هزار و ۷۵۰تومان نیز پایین آمد.

اما پس از آن دوباره افزایشی شد و شب گذشته که طرفین مذاکره‌کننده اعلام کردند توافق حاصل شده و گروسی شنبه به ایران خواهد آمد، دلار در آخرین لحظه از معاملات به کف کانال ۲۶هزارتومان رسید.

در مجموع دلار در هفته‌ای که گذشت بازدهی منفی ۱.۲۴درصدی را ثبت کرد.

حال باید دید شنبه بازار تا برگزاری کنفرانس مطبوعاتی گروسی صبر می‌کند یا از ابتدای معاملات روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت و سقوط خود را آغاز می‌کند.

رشد طلا و سکه به دنبال صعود اونس

مهم‌ترین اتفاقی که طی هفته‌های گذشته بازار طلا و سکه داخل را تحت تاثیر قرار داده، صعود قیمت اونس جهانی طلا بوده است. با شروع جنگ میان اوکراین و روسیه بازارهای جهانی دچار تلاطم قیمتی شدیدی شدند و طلای جهانی نیز از این موضوع مستثنی نبود. از آنجایی هم که اونس جهانی یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت طلا و سکه در بازارهای داخل است، قیمت طلا و انواع سکه نیز در هفته‌ای‌که گذشت افزایشی بود.

به طوریکه هر گرم طلای ۱۸عیار، ۰.۸۳درصد و هر سکه امامی ۰.۷۵درصد بازدهی مثبت در این هفته داشتند.

اما آنچه مسیر آینده را برای این بازار مشخص می‌کند، بیش از هرچیز توافق و مذاکرات است.

در صورتی که توافق حاصل شود باید شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار ارز باشیم و از طرف دیگر ارز به عنوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت سکه و طلا آن‌ها را هم کاهشی می‌کند.

از طرف دیگر، باید دید اونس جهانی به کدام سو می‌رود. برخی تحلیلگران معتقدند پس از فروکش کردن بحران میان روسیه و اوکراین، اونس جهانی نیز کاهشی خواهد شد زیرا پتانسیل ماندن در قیمت‌های بالا را ندارد. در صورتی که هم ارز و اونس جهانی کاهشی شود، باید منتظر سقوط قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز باشیم.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10569

ارسال نظر