خرید تضمینی گندم در این استانها شدت گرفت؛ اتفاق نگران کننده برای گندمکاران

فهرست 10 استان صدرنشین در «لیگ برتر خرید گندم کشور» در پایان دهمین هفته خرید تضمینی گندم اعلام شد.

 خرید تضمینی گندم در این استانها شدت گرفت؛ اتفاق نگران کننده برای گندمکاران

قیمت گندم ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد. بر اساس داده‌های منتشرشده، نرخ گندم تضمبنی ۱۷هزارو ۵۰۰ تومان و دوروم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

 گندم یکی از اقلام اساسی است که خربد آن سالانه توسط دولت انجام می‌شود.  طبق قانون تضمبن خرید محصولات کشاورزی، دولت به منظور حمایت از تولید کالا‌های اساسی کشاورزی، ابجاد تعادل در نظام تولید و همین‌طور جلو‌گیری از ضرر و زیان کشاورزان،  اقدام به خرید محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، برنج، ذرت، حبوبات، چغندر، پنبه و ... می‌کند.

دولت موظف است قیمت‌های مصوب را تا قبل از شروع سال زراعی در آخر شهریور ماه از طریق رسانه‌ها اعلام کند. علاوه بر این، دولت موظف است اگر ضرر و زیانی اتفاق افتاد، آن را از طریق منابع مالی خود تأمین کند.

میزان گندم خریداری‌شده از سوی دولت 

فهرست ۱۰ استان صدرنشین در «لیگ برتر خرید گندم کشور» در پایان دهمین هفته خرید تضمینی گندم اعلام شد.

 

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد، از زمان آغاز خرید تضمینی گندم تا امروز در مجموع ۴ میلیون و ۲۷۵ هزار تن گندم از ۲۱ استان کشور خریداری شده است که با ۱۰۴ هزار تن افزایش، از رشد ۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

  ارزش گندم‌های خریداری شده تا امروز، ۷۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که ۳۰ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان و به عبارتی، بیش از ۴۰ درصد آن پرداخت شده است.

براساس‌ داده‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران «خوزستان» صدرنشین «لیگ برتر خرید گندم کشور» در بازه زمانی مورد بررسی بوده است، مجموع گندم خریداری شده از این استان برابر با یک میلیون و ۵۹۲ هزار تن گندم اعلام شده است. در جایگاه دوم استان «گلستان» با خرید ۸۸۳ هزار تن گندم قرار دارد و جایگاه سوم به استان فارس با خرید ۴۲۰ هزار تن گندم اختصاص یافته است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی در جایگاه بعدی «ایلام» با ۲۸۱ هزار تن گندم «کرمان» با ۲۲۷ هزار تن گندم، «کرمانشاه» ۱۴۱ هزار تن گندم، «خراسان رضوی» با ۱۰۲ هزار تن گندم، «اردبیل» با ۹۲ هزار تن گندم، «لرستان» ۷۹ هزار تن گندم و استان «تهران» با خرید تضمینی۷۶ هزار تن گندم در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 142011

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر