احتمال سقوط نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

مصر و قطر و حماس در یک مسیر برای آتش بس قرار گرفته اند، اما اسراییل راه دیگری می‌رود. تداوم این روند و افزایش تنش توسط اسراییل می‌تواند فشار آمریکا بر اسراییل را نیز افزایش دهد.

احتمال سقوط نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

مصر و قطر و حماس در یک مسیر برای آتش بس قرار گرفته اند، اما اسراییل راه دیگری می‌رود. تداوم این روند و افزایش تنش توسط اسراییل می‌تواند فشار آمریکا بر اسراییل را نیز افزایش دهد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق بخش خاورمیانه وزارت خارجه درباره عدم پذیرش آتس بس توسط اسراییل گفت: اسراییلی‌ها می‌خواهند یک آتش بس موقت اتفاق بیفتد، گروگان‌ها آزاد شوند و سپس عملیات‌ها را آغاز کنند. آن‌ها می‌خواهند حماس را از آن منطقه اخراج کنند. مصر و قطر و حماس پیشنهاد دادند که در چند مرحله که گروگان‌ها و اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند، به آتش بس دائم برسند. تندرو‌های اسراییلی با چنین چیزی موافق نیستند و از این فرصت می‌خواهند تا رسیدن به اهداف خود ادامه دهند.

وی در ادامه در رابطه با نتایج پذیرش آتش بس برای اسراییل بیان کرد: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند جنگ ادامه پیدا کند و فشار را بر اسراییل زیاد کرده اند. افکار عمومی در آمریکا و چپ‌های دنیا نیز در حال اعتراض برای پایان جنگ هستند. حماس توپ را در زمین اسراییل انداخته است و دولت نتانیاهو درگیر خط قرمز پذیرفتن سیاسی و نظامی حماس است. بعد از پذیرش آتش بس هم باید انتظار داشته باشیم دولت نتانیاهو سقوط کند. با این وجود افزایش فشار و احتمال پذیرش آتش بس توسط اسراییل بعید نیست، که در این صورت فلسطینی به یک پیروزی بزرگ می‌رسند.

او در رابطه با ایده آل اسراییل برای آتش بس اظهار داشت: اسراییلی‌ها می‌خواهند در این مرحله گروگان‌ها را بگیرند و خیالشان از فشار داخلی راحت شود. پس از آن به سوی اخراج و از بین بردن قوای نظامی حماس بروند. اسراییل می‌خواهد یک سیستم اداری تحت نظر خود در غزه را به وجود آورد. در حال حاضر دست یافتن به این ایده سخت است، اما تصور می‌کنند روی کار آمدن ترامپ به آن‌ها کمک می‌کند. آمریکا در این بین دنبال توافق بزرگی با عربستان است که در مقابل تعهدات امنیتی، وارد تبادلات مالی شوند و پس از آن اسراییل به رسمیت شناخته شود. البته با آمدن ترامپ چیزی به نام دولت فلسطینی و توافق امنیتی مشترک وجود نخواهد داشت.

محبعلی درباره واکنش آمریکا در صورت عدم پذیرش آتش بس توسط اسراییل گفت: اسراییل در یک بن بست قرار گرفته و دولت بایدن هم در این بن بست قرار دارد. حمایت از اسراییل توسط آمریکا یک مسئله کلیدی برای غرب است. از آن طرف حمایت از اسراییل با سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی آمریکا در تناقض قرار گرفته است.

آمریکا نیازمند رای جوامع غیرسفیدپوست، گروه‌های چپ و جوانان است. جوانان به طور کامل از سیاست‌های حزب دموکرات جدا می‌شوند و احتمال رای آوری بایدن در حال ضعیف شدن است؛ در نتیجه بایدن باید به دولت نتانیاهو فشار بیاورد تا آرامش در منطقه و آمریکا و اروپا به وجود بیاید. مسئله جنگ اسراییل و غزه باید از دستور کار آمریکا خارج شود، اما منافع اسراییل در این نیست. نتانیاهو می‌خواهد قضیه را یکسره کند و چیزی از حکومت فلسطینی باقی نماند.

منبع: انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 136865

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر