درد دل‌های رانندگان اسنپ! گلایه‌هایی از «اسنپ و تپشی» که آیا کسی پیگیری می کند؟

این گزارش بنابر درخواست تعداد کثیری از رانندگان مشغول در تاکسی اینترنتی اسنپ و تپشی نگاشته شده و تلاشی است برای طرح مطالبات آنان. این‌که مشکلات‌شان چیست؟ چه گلایه‌هایی از «اسنپ و تپشی» و «مسافران» دارند؟

درد دل‌های رانندگان اسنپ! گلایه‌هایی از «اسنپ و تپشی» که آیا کسی پیگیری می کند؟

این گزارش بنابر درخواست تعداد کثیری از رانندگان مشغول در تاکسی اینترنتی اسنپ و تپشی نگاشته شده و تلاشی است برای طرح مطالبات آنان. این‌که مشکلات‌شان چیست؟ چه گلایه‌هایی از «اسنپ و تپشی» و «مسافران» دارند؟

۱- نداشتن بیمه و عدم ارائه امکانات و تسهیلات مناسب از سوی «اسنپ و تپشی»

بخشی بزرگ از رانندگان  از نداشتن بیمه در اسنپ و تپشی و عدم ارائه امکانات و تسهیلات از سوی این سوپر اپلیکیشن گلایه کرده‌اند. این‌که نه تنها بیمه نیستند، بلکه اپلیکیشن اسنپ و تپشی به طور روزافزون در حال کاستن از هر گونه ارائه امکانات ویژه به آن‌ها است.

آن‌ها می‌گویند، چرا همه انگشت اتهامات باید به سوی رانندگان باشد؛ آن‌هم در شرایطی که عملا اسنپ و تپشی برای ناوگان پرشمار خود هیچ تسهیلات ویژه‌ای هم ارائه نمی‌کند. برخی نیز گفته‌اند اگر در گذشته تسهیلاتی هم‌چون تهیه لاستیک و... بود، حالا به حداقل ممکن نیز رسیده است.

در این بین باید توجه داشت، بیمه رانندگان موضوع جدیدی نیست و از بطن تاسیس اسنپ و تپشی تا کنون چنین بحثی مطرح بوده است. تاکسی‌های اینترنتی استدلال‌شان این است که آن‌ها کارفرمای رانندگان نیستند. تنها در صورتی که رانندگان کارفرما داشته باشند باید بیمه شوند که البته اسنپ و تپشی و تپسی چنین مسئولیتی را تا کنون نپذیرفته‌اند.

۲- چرا در جدال اسنپ و تپشی و مسافران همیشه رانندگان باید ضرر کنند!

بخشی بزرگ از رانندگان نیز این موضوع را مطرح کرده که آن‌ها قربانی هر گونه چالش جدیدی میان اپلیکیشن اسنپ و تپشی با مسافران هستند. اسنپ و تپشی تنها به منافع و کسب سود بیشتر خود فکر می‌کند. مسافران نیز هر گونه اعمال محدودیت و خسارت را برای خود غیرقابل پذیرش می‌دانند.

در بسیاری از کامنت‌ها، لحاظ شدن جریمه یا جریمه‌هایی با مبلغ ۲۵۰۰ تومان برای پرداختن به رانندگان به دلیل تاخیر مسافران نیز خنده‌دار ارزیابی شده است. معتقد هستند که هر گونه جریمه احتمالی مسافران، زمانی که به آن‌ها نرسد، هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. رانندگان زیادی بر این نکته تاکید کرده‌اند که تنها مظلوم واقعی آن‌ها بوده و هستند. نه اسنپ و تپشی از آن‌ها حمایت می‌کند و نه می‌توان این انتظار را داشت که مسافران نیز حمایتی از آن‌ها داشته باشند.

۳- پایین بودن نرخ تعیین شده برای سفر‌ها

قریب به اتفاق کامنت‌های رانندگان به پایین بودن نرخ تعیین شده برای سفر‌ها اشاره داشته دارد. رانندگان بسیاری از نرخ‌های پیشنهادی اسنپ و تپشی برای انجام سفر‌ها را نامعقول ارزیابی می‌کنند. آن‌ها نرخ‌های پیشنهادی را حتی با انتخاب گزینه «عجله دارم» که اکنون حذف شده است  از سوی مسافران را ناکافی می‌دانستند حالا که این گزینه هم حذف شده است . 

۴- بالا بودن کمیسیون‌های اسنپ و تپشی از رانندگان

علاوه بر پایین بودن کرایه‌ها، بخشی بزرگ دیگری از  گلایه رانندگان اسنپ و تپشی  در رابطه با درصد بالای کمیسیون دریافتی اسنپ و تپشی از آن‌ها  است. رانندگان بسیاری این پرسش را مطرح کرده‌اند که بر اساس چه منطقی باید ۱۵ درصد از کرایه‌های پایین را به مالکان اپلیکیشن‌های فعال در حوزه تاکسی اینترنتی بدهند. دریافت کمیسیون ۱۵ درصدی از سوی آن‌ها، یک «بردگی مدرن» و «ظلم آشکار» است. در بسیاری از کامنت‌ها حتی کاهش کمیسیون به ۵ درصد هم نامعقول ارزیابی شده است.

۵- عدم رشد متناسب کرایه‌ها با تورم و گرانی‌های جاری در بازار

رانندگان ، به عدم رشد متناسب کرایه‌ها با گرانی جاری در بازار اشاره دارد. رانندگان می‌گویند، کرایه‌های پیشنهادی اسنپ و تپشی با احتساب کمیسیون دریافتی، به هیچ عنوان پاسخ‌گوی نیاز‌های یک زندگی نرمال نیست. در وضعیت تورم بالای ۴۰ درصد، در چند سال اخیر رشد نرخ کرایه‌ها بسیار ناچیز بوده است. برخی از کامنت‌ها نیز به این امر اشاره دارد که میزان کرایه‌ها از سال ۹۸ تا کنون تغییر نداشته (البته تجربه مسافران چنین مسأله‌ای را تایید نمی‌کند)، اما هزینه‌های زندگی به طور سرسام‌آوری بالا رفته‌اند.

۶- اسنپ و تپشیی که دیگر اسنپ و تپشیِ سابق نیست

برخی دیگر از رانندگان، با صراحت نوع تعامل استارتاپ اسنپ و تپشی با خود و حتی مسافران را در مسیر افول ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها بر این نکته انگشت گذاشته که اسنپ و تپشی در حال پوست‌اندازی بوده و بر خلاف گذشته تنها به کسب سود بیشتر برای خود فکر می‌کند. کسب منفعت بیشتر آن‌چنان برای آن‌ها اهمیت دارد که از موضع بالا با ناوگان حمل‌ونقل خود تعامل می‌کنند. حتی برخی نیز باور دارند که تعاملات اسنپ و تپشی با مسافران نیز افت فاحشی داشته است.

۷- شان و احترامی که نایده انگاشته می‌شود!

کامنت‌های بی‌شماری نیز از عدم احترام و شان اسنپ و تپشی و مسافران به خود اشاره کرده‌اند. رانندگان می‌گویند، «ما گدا نیستیم»؛ ناچار هستیم و در نتیجه اجبار‌های زندگی روزمره است که در «اسنپ و تپشی» کار می‌کنیم. برخی نیز گفته‌اند که خود نیز می‌دانند که کار کردن در اسنپ و تپشی، بیش از آن‌که به نفع‌شان باشد، خدمت‌رسانی به مالکان اسنپ و تپشی است. اگر مجبور نبودند، هیچ‌گاه وارد این شغل نمی‌شدند.

در کامنت‌های رانندگان چنین آمده که نه مالکان اسنپ و تپشی و نه برخی از مسافران، شان و احترام لازم را برای‌ آنها قائل نیستند. مثلا یکی از کاربران نوشته است: «برخی از مسافران چنین می‌پندارند با پول اندکی که برای یک سفر به راننده پرداخت می‌کنند، عملا هم آن‌ها و هم خودروهایشان را خریده‌اند.»

۸- عدم توجه به زمان، هزینه و استهلاک خودرو‌های رانندگان از سوی مسافران

بخشی بزرگ از رانندگان نیز با خرده گرفتن از گزارش قبلی فرارو، درخواست کرده‌اند که از کاستی‌های مسافران به آن‌ها نیز بنویسیم. آن‌ها خطا‌های بسیاری از مسافران را مثال زده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مسافرانی که بعد از بیش از ۱۰ دقیقه در انتظار نگه داشتن رانندگان سفر خود را لغو می‌کنند، با خود چه می‌پندارند!

مسافران زمانی که آماده شدند، درخواست سفر بدهند. نه اینکه در حال صبحانه، نهار خوردن یا کار‌های روزمره باشند و به راننده بگویند، منتظر بمان تا کارم تمام شود.

اگر مسافران در طبقات بالای ساختمان‌ها یا برج‌ها اقامت دارند، حتما زمانی که پایین می‌آیند درخواست اسنپ و تپشی بدهند.

در صورت داشتن تاخیر زمان انتظار را اضافه کنند که رانندگان نیز اندکی راضی باشند. چرا بعضی در برابر اضافه کردن زمان انتظار، مقاومت می‌کنند!

اکثریت قاطع تاخیر‌ها (۹۹ درصد به بیان برخی‌ها) از سوی مسافران است نه رانندگان.

مسافرانی هستند که راننده را برای تنها چند متر ناچار به رفتن مسافت‌های کیلومتری برای رسیدن به مبدا می‌کنند.برخی کاربران رانندگان را به کوچه‌های بن‌بست و تنگ می‌برند که تنها چند‌ متر با ورودی‌های اصلی فاصله دارد. برخی مسافران قوانین الزام شده را رعایت نمی‌کنند و حیوانات خانگی همراه دارند و یا در مساله حجاب به جریمه شدن راننده توجه ندارند. نمی‌دانند که این راننده هیچ تقصیری ندارد، اما جریمه می‌شود و شاید خودرویش توقیف شود.

۹- افول شدید خدمات رسانی‌های پشتیبانی «اسنپ و تپشی»

رانندگان زیادی نیز برای فرارو نوشته‌اند، خدمات‌رسانی‌های پشتیبانی اسنپ و تپشی در مسیر افول قرار گرفته است. انگار اسنپ و تپشی، دیگر همانند سابق، پاسخ‌گو نیست. پشتیبانی این اپلیکیشن در بسیاری از موارد، اشتباه و خطای مسافران را نمی‌پذیرد. در برخی موارد، بعضی مسافر‌ها پرداخت کرایه را به گرفتن شماره کارت موکول می‌کنند، اما عملا پرداختی ندارند. زمانی موضوع به پشتیبانی ارجاع می‌شود، عملا جبران خسارتی صورت نمی‌گیرد یا حداقل از کاربر هم موضوع اخذ خسارت پی‌گیری نمی‌شود.

۱۰- وقتی همه قوانین تنها به ضرر رانندگان است!

در بحث گرفتن خسارت از مسافران به علت تاخیر، اکثریت قریب به اتفاق رانندگان رویکردی حمایتی داشته‌اند. آن‌ها می‌گویند نباید همیشه قانون به ضرر ما باشد؛ مادامی که مسافر نیز به تعهد خود عمل نمی‌کند، باید جبران خسارت صورت بگیرد. برای نمونه یک مخاطب چنین نوشته است: «روزانه ۱۵ تا ۲۰ سفر می‌روم. در روز حداقل ۴ تا ۵ مورد لغو شدن سفر دارم؛ آن‌هم با طی مسافتی قابل توجه تا رسیدن به مبدا.» مسافر تاخیر دارد؛ اسنپ و تپشی هم بی‌خیال جبران ضرر و حتی در صورت لغو سفر از سوی راننده، جریمه هم برای او لحاظ می‌شود. آن‌ها درخواست کرده‌اند که قانون خسارت گرفتن، جریمه و... تنها نباید بر روی رانندگان اعمال شود.

حرفهای برخی رانندگان را هم بخوانید : 

خدایی چجوری یه جوون باید رو اسنپ و تپشی کار کنه با این وضعیت کرایه ها پدرمون درومده برا هیچکیهم مهم نیست و صدامون ب هیچ جا نمی‌رسه چند ساله میگیم کمیسیون و کم کنید یا کرایه رو ببرید بالا نه تنها هیچکدومش و درست نکردید بلکه بنزینم دیگه گرد کردین وجدان و شرف کجای اسنپ و تپشیه واقعا یه ذره ب مردم حال بدین بخدا جای دوری نمیره این مردمم از سر بدبختیو بیچارگی رو آوردن ب اسنپ و تپشی لا ب لای این همه سو استفاده یه لقمه نون هم ب مردم برسونید جای دوری نمیره.

خداوکیلی با این کرایه های اسنپ و تپشی اگر تو خیابان راه بریم و سرمون رو زمین باشه بیشتر پول پیدا میکنیم

حداقل ناوگان اسنپ و تپشی انقدری که به فکر مسافر هستید حداقل ده درصد هم به فکر رانندگان باشید

درویش پور گفت:کرایه کم…مسافت زیاد… خستگی خودم و ماشینم… خرج بالای ماشین… خرج بالای زندگی و غیره .واقعا درکی از این چیزا دارین؟؟؟؟خجالت نمیکشن این شیوه رو برای رانندگان پیش گرفتین؟والا همکارای من راست میگن…. آقا اسنپ و تپشی روشن نکنین شاید کرایه ها بالا بره

توحید گفت:راننده های اسنپ و تپشی و تپسی لطفا سفر برندارین . خواهش میکنم .

خودمون باعث این وضع هستیم .بنزینمون رو هم خوردن با یه لیوان آبم روش .

رضا گفت:ببخشید مسخره بازیه؟مسخره کردید؟؟

از اخر پیروزی مشهد تا مطهری زده ۲۹ هزار تومن بعد کمسیون هم برمیدارین؟؟

ب قران ک دارین شوخی میکنین با ما

ابراهیم گفت:سلام چرا تا دیروز پوز میدادید اسنپ و تپشی پول بنزین میرزه به راننده ها امکانات میده کو کجا رفت الان میگید اسنپ و تپشی نقشی نداشت تو سهمیه بنزین خودتان را کنار میکشید برای تبلیغات پول میگیرید طرف قیمت جنسش 40درصدبالا میگه بعد مینویسه 30درصد راننده های اسنپ و تپشی تخفیف دادیم آقا شما که خدماتی نمیدید به راننده ها چرا 20درصد کمسیون میگیرید مگر جز برنامه اینترنتی کاری میکنید. الان هم تازه رسم کردین مسافر کرایه نمیده فرار میکنه فقط پول کمسیون برمیگردونید. یه دونه وضیعت اضطراری گذاشتید اگر مسافر خواست ماشین و پول و جان راننده خفت کنه باید بهش بگیم دزد عزیز بصبر الان از برنامه زنگ بزنم پلیس110و موفقیت مکانی خودم بفرستم به آشنا ها بعد مرگم پیدام کنن انصافا برنامه نویس خوبی دارید داداش باید کنار برنامه علامتی باشه وقتی راننده در مواقع خطر بزنه بدونه اینکه دیده شود با پشتیبانی تماس گرفته و بدونه حرف زدن گوش کنن تا پشتیبانی با پلیس هماهنگ کنن بدونه اینکه سارق یا خفت گیر اطلاع داشته باشه. خلاصه درد ما راننده ها زیاده اما کو گوش شنوا درپناه خدا باشید راننده های اسنپ و تپشی عزیز

نادر گفت:آقا قیمت بر اساس بنزین آزاد حساب کنید زاهدان 20.لیتری 250تا 300 هزار تومن من باید 10 تا مسافر بزنم تا 20 لیتر بنزین بخرم کارت آزاذ هم تو جایگاه ها به مان نمیدن شمارو به هرچی که می پرستید یه فکری کنید هم جادها خرابه هم بنزین گرونخ و هم لوازم خودرو قیمتاش بی داد میکنه با این 25 تت 40 تمن دردی دوا نمیکنه در حالی که راننده آزاد مسیرهای کوتاه 30 تمن مسیرهای دور زیر 80 نمیگرن خدایی به فکر ما هم باشید

مهدی گفت:

الان اسنپ و تپشی فقط برای مسیری که میخوای بری و کاری داری، میزنی مقصد منتخب و اگه مسافر بود میبری بصرفه هست در غیر اینصورت بجای درآمد برای راننده فقط هزینه داره…

با سابقه ۲ ساله در اسنپ و تپشی فقط تو شرایطی که گفتم مسافر قبول میکنم اونم اگه حسش بود و لاغیر

رامین گفت:

سلام دوستان سهمیه بنزین روکه قطع کردند طلبی که ازقبل از قطع شدنه سهمیه سوخت داشتیم روهم که نمیدند کرایه هام که اینقدر کمه که ادم جلومسافر خجالت می کشه مسافرپیش خودش میگه یعنی اینقدر این راننده پول ندیده وگرسنس بلانسبت که اینهمه راه منو داره بااین کرایه میبره.چیزیکه مشخصه هیچکس نه به فکرماست نه کاری به نفعمون انجام میده تازه ضررم بهمون میرسونند تنهاراهش اینه خودمون یکاری بکنیم اونم اینکه کرایه های خنده دار ومفت رو قبول نکنیم تروخدا نکنید وقتی مسافر بی ماشین ومعتل بمونه مجبورمیشند بخاطراینکه مسافراشون نپرند کرایرو منصفانه بزنند ببینید حتی عجله دارم که اجباری نبود وبه اختیار مسافربود وبارضایت خودش هم بود روهم حذف کردند

ادریسی گفت:

سلام چنانچه شرکت نفت بنزین را قطع کرده اسنپ و تپشی هم کرایه ها را نسبت به تاکسی ها افزایش دهد در کل بایستی اسنپ و تپشی قیمتش بالاتر از تاکسی های عادی باشه چون مسافر هر وقت خواست در خدمتش هست اما حالا که نیست بایستی قیمت متعادل تر گردد در قشم کرایه قشم درگهان ۲۰۰شده اما اسنپ و تپشی حداکثرش ۱۰۵ ۱۱۰میزنه

لطفا رسیدگی نمایید

مرتضی گفت:

اقا چرا انقدر کرایه های اسنپ و تپشی‌پایینه /کمیسیون هم که ۱۵ درصده /تاکسی ها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش کرایه داشتن /یکم هم به فکر رانندگان محترم اسنپ و تپشی‌باشید

محمد باقری گفت:

حالا سهمیه امسال قطع شده

ولی من از دی ماه سال ۱۴۰۱ به اینور سهمیه ای برا من نریختن یعنی ۱۳ ماه سهمیه نداشتم همیشه هم کارکردم بالا بوده چرا اینا را نریختند سه ماهه هم طرح تشویقی نمیده

محمد باقری گفت:

حالا سهمیه امسال قطع شده

ولی من از دی ماه سال ۱۴۰۱ به اینور سهمیه ای برا من نریختن یعنی ۱۳ ماه سهمیه نداشتم همیشه هم کارکردم بالا بوده چرا اینا را نریختند

محمد گفت:

چرا اینقدر این کرایه ها پایینه، هر روز چندتا از مسافرا خودشون میگن چطور با این کرایه پایین، شما کار میکنید، توجه کنید که خود مسافر این حرفو میزنه.

سهمیه بنزینم که حذف شد.

حامد گفت:

پس چرا کمیسیون رو کم نمیکنید وقتی کرایه ها دوسال افزایش نداشته الانم سال ۴۰۳ کمترش هم کردید حداقل ۲۰درصد،نوکر مفت اسنپ و تپشی و تپسی شدیم،یکی پیدا نمیشه علت کاهش قیمت‌ها رو توضیح بده،تاکسی ها بین ۳۰تا۴۰ درصد افزایش قیمت داشتن ولی اسنپ و تپشی و تپسی اومدن ۲۰درصد کاخش هم دادن،آقا سفر نگیرید راننده‌های محترم بخدا فقط دست خودمونه هیچکس به فکر نیست همش وعده وعیده

بهنام گفت:با این شرایط بنزین واقعا فاجعه اس ،مسیری که تاکسی ها 200میخوان اسنپ و تپشی 50میزنه 20درصدم کمیسیون کم میکنه،میمونی خستگی بعلاوه ی خرابی ماشین ،مسافرکشی آزاد هر جور حساب کنی بهتره از اسنپ و تپشی

سید حسین درخشانی گفت:

سلام. به هیات وزیران بفرمائید قانون عطف به ما سبق نمیشه ..

مسعود گفت:

مسافتها با کرایه ها اصلا برای ما رانندگان صرفه نداره و جز اصطلاک برا ماشین با این هزینه های سرسام آور چیزی نداره

ناشناس گفت:

آخ یعنی چی نه سهمیه بنزین نه کرایه درست اخ چه وضعی هست

حمید گفت:سهمیه نخواستیم فقط یکی بیاد بگه الان که کارت ازاد پمپ بنزین ها جمع شده با این سهمیه از کجا بنزین بیاریم کار کنیم؟ خیلی مسخره تست دیگه

کامران گفت:دیگه اسنپ و تپشی به صرفه نیست راننده گان دیگه برن مسافر تو راهی بردارن اسنپ و تپشی ارزش ندارد

منبع : کامنت کاربران؛  اپ اسنپ و تپسی ، صفحه رانندگان و یک گزارش  چندی پیش سایت فرارو 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 136439

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر