امورز مراقب دلار باشید،طعمه نهنگ‌ها نشوید

از قبل با تجربه‌های بازار توصیه کرده بودند که بازار در حال چپ و راست کردن است پس مراقب باشید که ماهی طعمه نهنگ نشوید.

امورز مراقب دلار باشید،طعمه نهنگ‌ها نشوید

 تحلیلگران توصیه می‌کنند در معاملات روز سه‌شنبه احتیاط بیشتری نسبت به هر معامله داشته باشید.از منظر معامله‌گران فنی تا قیمت دلار بالای سطوح مقاومت مهم تثبیت نداده خریدار بازار نباشید.البته از قبل هم با تجربه‌های بازار توصیه کرده بودند که بازار در حال چپ و راست کردن است پس مراقب باشید که ماهی طعمه نهنگ نشوید.

قیمت دلار و سکه در دومین برخورد به کف حمایتی از این نقطه برگشت. بازار ارز و سکه در انتهای هفته گذشته به این سطح حمایتی رسیده بود اما در شکستنش ناکام بود. مجددا در روز یکشنبه قیمت به سمت این مرز حرکت کرد و دوباره نتوانست این مرز را از دست بدهد.

اکو ایران نوشت :حمله اسرائیل به رفح که باعث برگشت قیمت انس به کانال 2300 دلاری شد، تعطیلی و اعتراض بنکداران طلا و سفر گروسی به تهران سه موضوع اصلی بازار دوشنبه بود. در بازگشایی قیمت انس طلای جهانی در بامداد دوشنبه از سمت طلا سیگنال افزایش به بازار داده شد. همانطوری که در «کف بازار» یکشنبه گفته شد از منظر تحلیلگران قیمت دلار به کف حمایتی رسیده و نگاه بازار به قیمت انس طلا است. با خبر به نتیجه نرسیدن آتش‌بس در غزه و حمله اسرائیل به رفح، قیمت انس طلا صعودی شد و قیمت طلا و سکه از این بازار سیگنال نوسان دریافت کرد.

موضوع دوم تعطیلی و اعتراض طلافروشان بود. در روز یکشنبه و دوشنبه در بازار یکسری ویدیو دست به دست می‌شد که در آن مدعی شده بود که مغازه‌ طلافروشان در مشهد و یکسری شهرستان که در اعتراض به سامانه تجارت بسته بودند پلمپ شده است. از منظر معامله‌گران همانطوری که از قبل گفته بودند اعتراض خود کسبه عمق بازار را کم کرده و فروش در بازار هم کاهش پیدا کرده است. آن‌ها مدعی‌اند با پلمپ این طلافروشان عمق بازار کمتر خواهد شد که به ضرر بازار است.

موضوع سوم سفر گروسی به ایران بود که در روز دوشنبه این اتفاق افتاد. با همزمانی صعود بازار و سفر گروسی به ایران، نوسان‌گیران روی اظهارات منفی گروسی نسبت به فعالیت آژانس در ایران مانور دادند. به عقیده آن‌ها از قبل سفر گروسی به ایران در قیمت دلار پیشخور شده بود و الان با این اظهارات قیمت برگشت خورد.

قیمت چند شد

قیمت دلار و سکه از کف حمایت شد. قیمت دلار که در بازار ارز روز یکشنبه برای دومین بار در این چند روز به سمت کف حمایت حرکت کرده بود در از دست دادن این سطح ناکام ماند. قیمت دلار هرات روز دوشنبه را در 60 هزار و 350 تومان شروع کرد و با پشتیبانی قیمت درهم امارات از مرز مقاومت 60 هزار و 600 تومان عبور کرد. در ادامه و در نیمه دوم قیمت دلار هرات با افزایش تا مرز 61 هزار تومان بالا رفت اما پس از افت درهم در لحظات پایانی بازار نتوانست در کانال 61 هزار پاگشایی کند. نرخ دلار هرات در 60 هزار و 850 تومان به کار خودش پایان داد. در معاملات پشت خطی قیمت دلار هرات با کاهش بیشتر در 60 هزار و 670 تومان بسته شد.

به عقیده تحلیلگران فنی قیمت دلار به محدوده مقاومتی مهمی رسیده که اگر بالای این محدوده تثبیت دهد می‌توان گفت از روند نزول دست کشیده است. مرز مقاومت اول هرات 60 هزار و 800 تومان است که اگر بالای این سطح تثبیت دهد حرکت بازار به سمت شکست مقاومت دوم یعنی 61 هزار و 200 تومان خواهد بود.

با توجه به این موضوع که در بازار فاند خبری زیاد شده و قیمت با نوسان رفت و برگشتی همراه است تحلیلگران توصیه می‌کردند در معاملات روز سه‌شنبه احتیاط بیشتری نسبت به هر معامله داشته باشید. از منظر معامله‌گران فنی تا قیمت دلار بالای سطوح مقاومت مهم تثبیت نداده خریدار بازار نباشید.

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عدم حضور مداوم دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی نشانگر برخورد نرخ با هسته سخت است.

دنیای اقتصاد هم نوشت  در روز‌های اخیر خبر ایجاد آتش‌بس میان طرفین درگیر در نوار غزه انتظارات تورمی فعالان بازار ارز تهران را کاهش داده بود و انتظار می‌رفت این آتش‌بس در روز یکشنبه رخ دهد، اما عدم ایجاد توافق در دو روز اخیر دیدگاه معامله‌گران را مجددا افزایشی کرد. قیمت دلار که در روز یکشنبه در کانال ۶۰ معامله می‌شد دیروز به کانال ۶۱ هزار تومانی بازگشت.

بازار ارز غیر‌رسمی تهران در هفته‌های گذشته شاهد یک سیکل کاهشی بوده است. پس از اتمام ریسک‌های سیاسی و کاهش احتمالات مربوط به تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، قیمت شاخص‌های ارزی افت چشمگیری را تجربه کرد. در همین راستا نرخ دلار آزاد با عبور از چند کانال قیمتی به بازه ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان رسید.

اما حضور نرخ دلار در کانال ۶۰ تداوم نداشت و پس از یک روز این شاخص ارزی به کانال‌های ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی بازگشت. در چند روز گذشته نیز با تشدید سیگنال‌های مثبت در رابطه با ایجاد آتش‌بس در غزه و وجود احتمالاتی مبنی بر مذاکره ایران با غرب نرخ اسکناس آمریکایی به کانال ۶۰ هزار تومانی رسید. این حضور نیز مانند تلاش پیشین دلار برای تثبیت در کانال ۶۰ هزار تومانی ناموفق بود.

برخی از تحلیلگران بازار ارز تهران معتقدند که بازار به دنبال سیگنال سیاسی مثبت است و علت تغییر رویه نرخ در روز گذشته عدم مخابره سیگنال مذکور به بازار است. این افراد آینده نرخ ارز را با فرض شکل‌گیری آتش‌بس کاهشی می‌دانند.

اما در سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عدم حضور مداوم دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی نشانگر برخورد نرخ با هسته سخت است. این افراد معتقدند که حدفاصل کانال‌های ۶۱ تا ۶۸ هزار تومان بازه‌ای بود که حجم معاملات صورت گرفته در آن سبب وجود حمایت یا مقاومت قابل توجهی نشد.

یا به زبان دیگر میزان معاملات صورت گرفته شده در بازه قیمتی مذکور کمتر از آن بود که بتواند زمینه‌ساز کریدور‌سازی نرخ ارز شود و به مجرد کاهش سطح سیگنال‌های منفی، میزان افزایش یافته جبران شد. اما کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی نرخ پایان سال گذشته و آغاز سال جدید است و معاملات بیشتری در این سطوح صورت گرفته در نتیجه شاخص برای عبور از این کانال‌ها مسیر راحتی را در پیش ندارد. این افراد دلیل تغییر رویه بازار در روز گذشته را برخورد نرخ با هسته سخت کانال ۶۰ هزار تومانی می‌دانند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 136513

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر