قیمت دلار طوفانی شد/ حرکت مشکوک دربازار

​قیمت دلار هفته گذشته را با بازدهی مثبت به پایان رساند. این اسکناس امروز و در شروع آخرین هفته دی با رشد ۲۵۰ تومانی به کانال بالاتر نزدیک شده است.

قیمت دلار طوفانی شد/ حرکت مشکوک دربازار

دلار در آستانه ورود به کانال ۵۲ هزار تومانی قرار گرفتقیمت دلار هفته گذشته را با بازدهی مثبت به پایان رساند. این اسکناس امروز و در شروع آخرین هفته دی با رشد ۲۵۰ تومانی به کانال بالاتر نزدیک شده است.

قیمت دلار امروز با رشد ۲۵۰ تومانی از نیمه کانال ۵۱ هزار تومانی عبور کرد و در بازگشایی بازار ارز با قیمت ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. معامله‌گران می‌گویند دلار به منطقه ۵۲ هزار تومانی ورود خواهد کرد.

فعالان بازار ارز، روند قیمت دلار را با نوسان صعودی پیش‌بینی می‌کنند و اخبار نامساعد سیاسی و تقاضای پایان سال را دلیل این رشد قیمت می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این روند صعودی عادی است و باید مانند یک نوسان افزایشی به آن نگاه کرد. آنها معتقدند دومینوی قیمت‌گذاری دستوری دولت بر اقتصاد ریشه تمام چالش‌های اقتصادی حال حاضر است؛ اما آنچه دلار را راهبری می‌کند تورم و انتظارات تورمی است.

امروز شنبه قیمت دلار در بازارهای مجاور افزایش داشت. قیمت دلار سلیمانیه با افزایش ۱۵۰ تومانی روی رقم ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی ایستاد. دلار هرات رشد ۲۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله شد. درهم امارات نسبت به آخرین معامله هفته گذشته تغییر قیمت نداشته و با رقم ۱۴هزار ۳۰۰ تومانی در حال معامله است.

گفتنی است امروز قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران ۴۲ هزار و ۹۲۶ تومان و قیمت دلار حواله ۳۹ هزار و ۵۲۷ تومان است. امروز این اسکناس در مرکز مبادله تغییر قیمت نداشت

پیش بینی قیمت دلار ۲۳ دی ۱۴۰۲ / موتور صعود دلار روشن شد؟

قیمت دلار در هفته سوم دی با افزایش در کانال ۵۱ هزار تومانی قرار گرفت. دلار بعد از شروع درگیری میان اسرائیل و حماس وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شده بود و سیاست‌گذار تلاش می‌کرد با ارزپاشی این منطقه را حفظ کند. اکنون اما اخبار نامساعد این اسکناس را افزایشی کرده و معامله‌گران روند دلار را صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

در روزهای پایانی هفته سوم دی حساسیت بازار ارز در پی انتشار برخی اخبار نامساعد سیاسی و اقتصادی بالا رفت. تقاضا در بازار ارز افزایشی شد و بازیگران بازار ارز اثر دو سیگنال منفی را در شکل‌گیری این روند صعودی دخیل می‌دانند. خبری که در روزهای اخیر از سوی رئیس صندوق توسعه ملی اعلام شد: «صد میلیارد دلار به دولت‌ها قرض داده‌ایم؛ امیدی به بازگشت این پول نیست.» و دیگری محدودیت‌های بانک مرکزی عراق در مبادلات دلاری با ایران.

دلار در منطقه بالاتر تثبیت شد

تحلیلگران بازارهای مالی محدوده ۵۰ هزار تومانی را منطقه مهمی برای دلار می‌دانند که ساختار فعلی قیمت در این منطقه شکل گرفته و قیمت تثبیت شده است. آنها محدوده قیمتی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵۴ هزار تومانی را سقف مقاومت فعلی دلار می‌دانند و معتقدند موضوع انتخابات و تورم‌های سال آینده آرایش دلار را دستخوش تغییر می‌کند.

برخی کارشناسان اقتصادی دلار را در مسیر صعودی پلکانی می‌دانند و معتقدند در هفته‌ آتی نیز روند این اسکناس محدوده ۵۱ هزار تومانی، با نوسانات ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی است.

قیمت دلار در بازارهای همسایه تعدیل شد

روز پنجشنبه قیمت دلار در بازارهای همسایه نسبت به افزایش روز چهارشنبه کمی تعدیل شد. قیمت دلار سلیمانیه کاهش ۱۵۰ تومانی داشت و روی رقم ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومانی ایستاد. دلار هرات کاهش ۲۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات با کاهش ۲۰ تومانی به قیمت ۱۴هزار ۲۸۰ تومانی معامله شد.

محدوده مقاومتی دلار کجاست؟ حرکت مشکوک تتر در بامداد پنجشنبه

از منظر تحلیل‌گران تکنیکال سقف موقت قیمت دلار هرات 51 هزار و 850 تومان است و محدوده مهم مقاومتی 51 هزار و 800 تا 52 هزار تومان خواهد بود. قیمت تتر به طرز مشکوکی در بامداد پنجشنبه با کاهش تا حوالی 51 هزار و 300 تومان افت داشت.

 قیمت دلار هرات پس از افزایش تا 51 هزار و 800 تومان دچار اشباع خرید شد و در انتهای هفته یعنی در روز پنجشنبه اصلاحی شد. قیمت دلار هرات در روز پنجشنبه با کاهش تا حوالی 51 هزار و 200 تومان پایین آمد. اما با شدت تنش در خاورمیانه و حمله آمریکا و انگلیس به یمن بازار ارز و سکه در پشت خط جمعه افزایش شدند. قیمت دلار هرات در روز جمعه با گپ مثبت 170 تومانی در 51 هزار و 500 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش در معاملات پشت خطی جمعه 51 هزار و 640 تومان بسته شد.

کانال نرخ‌دهی دلار سلیمانیه که از ابتدای هفته از کار افتاده بود در روز پنجشنبه شروع به کار کرد. قیمت دلار سلیمانیه در روز جمعه 52 هزار و 130 تومان شروع به کار کرد و با افزایش در 52 هزار و 490 تومان به کار خود پایان داد. شکاف قیمت دلار در سلیمانیه و قیمت دلار هرات در روز جمعه به بیش از 800 تومان رسید.

قیمت تتر که با افزایش قیمت دلار تا 52 هزار و 300 تومان بالا رفته بود به طرز مشکوکی در بامداد پنجشنبه با کاهش تا حوالی 51 هزار و 300 تومان افت داشت. قیمت تتر در روز جمعه بین دو سطح 51 هزار و 800 تومان تا 52 هزارو 400 تومان نوسان داد. مرز مقاومت 52 هزار و 400 تومان برای قیمت تتر مهم است و در بامداد شنبه قیمت تتر برای شکستن این مرز در تلاش بود. قیمت تتر از پنجشنبه بیش از دو هزار تومان نوسان داده است.

از منظر تحلیل‌گران تکنیکال سقف موقت قیمت دلار هرات 51 هزار و 850 تومان است و محدوده مهم مقاومتی 51 هزار و 800 تا 52 هزار تومان خواهد بود. به عقیده آن‌ها تا قیمت از این محدوده عبور نکند قیمت دلار می‌تواند دوباره با اصلاح به سمت حمایت 51 هزار و 200 تومان حرکت کند. به تصور معامله‌گران اگر سطح تنش در خاورمیانه بالا برود می‌تواند سوخت افزایش قیمت دلار باشد اما تجربه نشان داده بازارساز پس از هر تنش در بازار تزریق کرده و قیمت کنترل شده است. اگر قیمت درهم در روز شنبه بالای 14 هزار و 350 تومان برود قیمت دلار امروز می‌تواند در هرات از مرز مقاومت عبور کند

منبع: اکو ایران - تجارتت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122142

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر